2016-01-18, 17:39
Medlem
Hej!

Gick ut förra året från gymnasiet med ett meritvärde på totalt 18.13 och valde ta ett sabbatsår innan jag skulle fortsätta studera vidare.
Nu undrar jag här om 18.13 verkligen räcker till någon värdig civ.ing utbildning? Dessutom har jag för mig att ma4 meriten försvinner också om man söker till civ.ing utbildning då det är en behörighet vilket betyder att min "verkliga" merit ligger ju på 17.63...
Fokus för mig ligger helst på KTH, och för övrigt undrar jag över om det faktiskt funkar att söka till alla civ.ing utbildningar och om jag kommer in i något program, så byter man helt enkelt program direkt efter antagning, till det civ.ing programmet man nu vill studera?

Det andra alternativet är annars teknisk bastermin. Är det något ni rekommenderar?
Kan tillägga att jag gick på Natur med inriktning natur i gymnasiet.

Tack!
Citera
2016-01-18, 17:49
Bannlyst
Du har inte funderat på högskoleprovet?
Citera
2016-01-18, 17:49
Bannlyst
Sök till blekinge tekniska högskola, bra men inte så svårt komma in.
Citera
2016-01-18, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Du har inte funderat på högskoleprovet?

Gjorde HP, men det gick käpprätt åt helvete och fick 0.85 tror jag.
Dock pluggade jag absolut inget till det, utan gick in blind. Kommer däremot skriva upp mig till det nästkommande HP och verkligen plugga inför det.
Citera
2016-01-18, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Henke-Svensson
Gjorde HP, men det gick käpprätt åt helvete och fick 0.85 tror jag.
Dock pluggade jag absolut inget till det, utan gick in blind. Kommer däremot skriva upp mig till det nästkommande HP och verkligen plugga inför det.
Det resultatet räcker nog inte långt för civ.ingenjör, minns du vad du fick på respektive del inom det totala provet? Då kan du nämligen öva mest på det du fick lägst på. Minns du inte kan du kolla på studera.nu med ditt hp-konto. Jag fick exempelvis senast 1,2 på mattedelen och 1,5 på läsdelen, vilket gav det totala 1.35 som resultat. Jag pluggade dock inte heller något inför de två HP:en jag hittills gjort.
Citera
2016-01-18, 18:15
Medlem
lägsta antagningspoäng för civ KTH HT 15 Blex
Civilingenjörsutbildning i informationsteknik 18.33
Civilingenjörsutbildning i medicinsk teknik 18.28
Civilingenjörsutbildning i materialdesign 17.97
Civilingenjörsutbildning i teknisk kemi 17.95
Civilingenjör och lärare 17.75

Resten är mellan 19 och 22
Citera
2016-01-18, 19:04