• 1
  • 2
2016-01-18, 15:19
Medlem
olasvenssons avatar
Hej.

Jag tänkte starta upp en pizzeria i min hemstad. Pizzeriorna i staden är allmänt sunkiga även om pizzorna i sig är goda.

Tänkte mig en mindre pizzeria (30-talet sittplatser) med fokusering på hämtning, också utkörning. Dom mest vanliga pizzorna säljes men även Pan-pizza och sallader. Tänkte förlägga pizzerian lite utanför stadskärnan så att det blir lätt att parkera bilar för kunder. Jag har arbetat på pizzeria förut och är utbildad ekonom. Öppettider 10-22 vardagar med lunchmat. 11-22 helger. Startar ensam först men kommer behöva en avbytare på sikt.

Frågor:

Vad ska jag tänka på vid en nyetablering av pizzeria?
Utbudet, vad går hem i matväg, annorlunda pizzor?
Annat?
Citera
2016-01-18, 15:30
Medlem
Har du någon erfarenhet av att baka pizza?

Har du någon erfarenhet av att jobba i restaurang?
Citera
2016-01-18, 15:30
Medlem
Sebzors avatar
Du kan ju börja med att bygga vidare på trenden med vulkanpizza.
Sen går ju alltid en kebabpizza hem.
Citera
2016-01-18, 15:33
Medlem
James91s avatar
Se till att ha riktigt fin kebab.
Citera
2016-01-18, 15:37
Medlem
Hinner du verkligen med allt som ensam personal på en pizzeria? Både baka pizzor, servera pizzor, stå i kassan, städa, ta emot samtal, blir lite väl mycket för en ensam person att klara av?
Citera
2016-01-18, 15:39
Medlem
Lootpack23s avatar
Färska råvaror är nr 1, skippa att köpa allt på burk
Citera
2016-01-18, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Hinner du verkligen med allt som ensam personal på en pizzeria? Både baka pizzor, servera pizzor, stå i kassan, städa, ta emot samtal, blir lite väl mycket för en ensam person att klara av?
Blir fundersam jag med, det är nog mer jobb med att driva ett matställe än man tänker sig.

TS, ha en riktigt god specialare, det brukar gå hem. Satsa även på att ha många olika vegetariska alternativ. Du skulle ju kunna använda sojafärs och quorn och liknande, inte så vanligt på pizzerior.
Senast redigerad av TheWindCriesMary 2016-01-18 kl. 15:43.
Citera
2016-01-18, 15:45
Medlem
Av hygienskäl är det viktigt att skilja på jobbet i kassan och jobbet att hantera livsmedel. Det kan bli mycket stressigt om du är ensam och måste tvätta händerna varje gång du byter mellan de två rollerna.
Citera
2016-01-18, 15:46
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Låter som det kan bli rätt stressigt att både baka pizzorna och köra ut dem.

Blir rätt mycket tid då det inte går att baka pizzor och jag tvivlar på att någon som beställer pizza för avhämtning gör det en gång till om det tar över en halvtimme. Jag skulle också tycka det var rätt märkligt om jag satt och åt på pizzerian och den enda som jobbar där sticker iväg för att köra ut pizzor.

Om konkurrensen i staden gör goda pizzor (vilket du skriver) men har sunkiga lokaler är alltså din tanke att konkurrera genom att ha en fräschare pizzeria/servering?
Då lär ju rättigheter vara ett måste.

Sen är frågan om hur många som äter pizza på pizzerian?
Lite utanför stadskärnan? Är det helt off eller är det i ett område där många arbetar? Lunchkunder är väl den grupp som faktiskt kan köpa en pizza och äta den på plats.
Citera
2016-01-18, 15:53
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SATANAA
Har du någon erfarenhet av att baka pizza?

Har du någon erfarenhet av att jobba i restaurang?

Jag har arbetar i pizzeria. Tänkte mer på etableringen i sig.
Citera
2016-01-18, 15:55
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Du kan ju börja med att bygga vidare på trenden med vulkanpizza.
Sen går ju alltid en kebabpizza hem.

Funderar också på vulkanpizzan och annorlunda pizzor så man sticker ut bland mängden.
Citera
2016-01-18, 15:55
De flesta pizzerior här i stan har öppet till typ 04:00 på helger, då folk vill köpa fyllemat. Men lägger du den utanför stadskärnan kanske det ändå inte kommer så mycket kunder på natten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in