2016-01-18, 12:42
Bannlyst
Om man har solpaneler tex.
Citera
2016-01-18, 12:53
Medlem
Nej, men om du säljer den vidare så kan jag tänka mig att du får skatta på den vinns du gör.
Citera
2016-01-18, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Nej, men om du säljer den vidare så kan jag tänka mig att du får skatta på den vinns du gör.

Men hur är det då möjligt att det inte är mer lönsamt att producera sin egen el (med tanke på hur stor del av kostnaden som är skatt)? Och vidare - varför får man statliga bidrag för detta då det drabbar statens ekonomi dubbelt?
Citera
2016-01-18, 15:22
Medlem
Jag är verkligen ingen expert på det här, men är det inte så att det är ett visst jobb med att sätta upp och sköta om. Sedan så kosta det endel i inköp. Många vill väl, eller har inte, möjlighet att ha solpanel på sitt boende.
Staten vill väl uppmuntra att man tar tillvara på solens energi, då det är mer miljövänligt.
Citera
2016-01-18, 19:59
Moderator
Tystnads avatar
producerar du mera el än du gör av med kan du sälja elöverskottet till något elbolag efter överenskommet pris, man får undersöka vilket elbolag som ger bästa villkoren, denna överskottsel kan ev också ge rätt till ersättning i form av skattereduktion!
(Skattereduktion för microproduktion av förnybar el införs tidigast den 1 juli 2014 ,se proposition 2013/14:151)

Man kan sedan 2009 få bidrag för att installera solel, vad som exakt gäller just nu vet jag inte då det ändrats en del genom åren.

Bidragen är till för att underlätta och påskynda övergången till förnybar energi.

Om man vill sälja elöverskottet måste man ha en speciell elmätare som kan registrera detta.

Kan också säga att utvecklingen går fort inom solcell utvecklingen, det kommer hela tiden bättre och bättre solceller, nu finns det solcellspaneler som omvandlar el på bägge sidorna
Senast redigerad av Tystnad 2016-01-18 kl. 20:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in