2016-01-18, 10:10
Medlem
Hej
Jag köpte en källarvåning som har hög luftfuktighet. Det är främst 2 väggar som transmitterar fukt och först tänkte jag att det skulle lösa sig med bättre ventilation + mekanisk avfuktining men det är såna nivåer nu att det ej kan ses som en permanent lösning.

Det är alltså en lägenhet i supercentrum i en medelhavsstad med en inställning väldigt annorlunda än i Sverige där lägenhetsföreningar har en styrelse som själva väljer ganska fritt för budgeten och man ej behöver konsultera med alla, man räknar ju med att betala 3000-7000 kr/månad i lägenhetsavgift som standard medans här betalar jag dyraste i komplexet på 700 kr/månad, denna är 200 kr.

Iaf, jag är ingen expert och undrar lite vad man kan göra. Ett förslag var att bygga en till vägg, ha avrinning mnellan väggarna och nån typ av membran och koppla det till avloppet på just den väggen som har mest fukt
Citera
2016-01-18, 11:09
Medlem
Hej,

Det finns cementbaserade produkter som man kan applicera på väggen om väggen är av naturmaterial alltså tegel, betong, sten eller liknande, produkter håller bort fukten men är fortfarande "öppen" det vill säga att den släpper igenom ånga, det viktiga är att man får inte bort själva källan till problemet utan hindrar bara fukt/vatten komma in just i denna källare, problemet letar sig vidare och kan eventuellt hitta nya vägar in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in