2016-01-18, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Svenskt körkort gäller inte överallt. Inte i Japan och många andra länder med vänstetrafik exempelvis. Däremot gäller europeiskt utfärdat internationellt körkort. I USA tror jag svenskt körkort gäller som turist, men om man bor där en längre tid måste man både göra teoriprov och köra upp.

Japaner som har körkort måste lämna in sitt och få ett nytt svenskt. Dom måste inte göra om allting bara få ett nytt. Mitt ex var tvungen att göra så i alla fall.
Citera
2016-01-18, 18:58
Medlem
Nu tycker jag allt ni är lite fördumsfulla och elaka här. Klart asylsökarna ska få köra bil om de vill. Säger de att de har körkort får vi lita på dem helt enkelt. Varför skulle de ljuga? Och hur kul tror ni det är att bara sitta och trycka på förläggningen? Nä lite kul måste de ju få ha och få chansen upptäcka vårt fina land bilvägen. Kanske träffar de till och med en och annan medborgare på vägen.

Senast redigerad av NeoFlexer 2016-01-18 kl. 19:00.
Citera
2016-01-18, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Vissa kort gäller, andra inte. Som 'turist' /tillfälligt boende gäller olika regler pga ursprungliga kortet. Så är det över allt.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...ra-upp-pa-nytt

I USA gäller inte ens amerikansk körkort över allt. Det måste vara utfärdat i staten du bor/arbetar i. (Det gäller ev viss tid som turust/tillfällig arbetare) men efter en viss tid måste du köra upp i den aktuella staten. Folk i N.Y. och L.A. åkte nämligen ut i 'präriestaterna' där de fick vänta i 45 min vid en korsning på mötande trafik så de kunde öva högerregeln, och tog körkorten där.

https://www.quora.com/Do-I-have-to-r...ana-to-Arizona
Citera
2016-01-18, 19:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Är väl ungefär lika stor trafikfara som att många svenska födda på 40 och 50 talet fortsatt sitter med Abc körkort trots att de aldrig rattat vare sig en Mc eller lastbil... Sedan då hur svårt det är att få körkort i olika delar av världen rekas programmet Dont drive here. Det är typ vill du ha ett Mc kort ok har du 100 spänn så får du ett här direkt...
Citera
2016-01-18, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Hur köper Allahu-Achmed en bidragsfinansierad BMW innan han har uppehållstillstånd? För de där 24 kronorna per dag han får i dagersättning eller?

Hans 4 Svenska flickvänner får sälja fitta annars får de stryk. Han tar pengarna och sedan köper han ny fin bil.
Citera
2016-01-18, 19:18
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Hur höga är kraven för att ta körkort i deras hemländer? Kan de ecodriving och halkkörning?

Nej, men däremot halalkörning....

Skämt åsido så var det en irakier (nåt åt det hållet iallafall) med tolk som tog halkan samtidigt som jag, han sa att han hade kört på nån oljefläck - om det var ett skämt, ett obligatoriskt inslag i körkortsmisstag eller om han faktiskt kört på en oljefläck minns jag inte. När vi gick igenom teorin så tjatade instruktören om att hans tolk absolut inte fick ta över ratten, för det hade de haft problem med innan då kommunikationen gick för långsamt eller nåt. Inte nog med att tolken tog över ratten, de körde dessutom på fel håll i halkbanan...
Citera
2016-01-18, 20:06
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Hur köper Allahu-Achmed en bidragsfinansierad BMW innan han har uppehållstillstånd? För de där 24 kronorna per dag han får i dagersättning eller?
Wow. Det var din replik? Inte det uppenbara vansinnet i att släppa ut Allahu-Achmed på vägarna utan körkort eller ens giltigt ID eller försäkring, speciellt i ett läge där polisen inte ens har möjlighet att ta en anmälan när Allahu-Achmed mosar ens bil? Nej, vi lipar om ordet "bidragsfinansierad". Bra där
Citera
2016-01-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osiris
Nu är det alltså fritt fram att som "papperslös" hävda att man har minsann körkort från annat land, men man har tappat det. Bara att tuta och köra.
Känns tryggt att ha dessa körandes omkring i trafiken... Dags att revidera nollvisionen?

Fantastiskt! Sverige blir mer och mer laglöst. Systemet är inte alls anpassat till verkligheten.
Naiva Sverige fortsätter att leverera.
Men vad ska man vänta sig när Stadsministern står i TV och säger att det minsann är en möjlighet att vi ska bygga 700 000 bostäder (läs hyreslägenheter) på nio år!

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6345971

Allt annat vore rasistiskt i Sverige anno 2016
Citera
2016-01-18, 20:08
Medlem
RonPaul2008s avatar
Gäller detta andra fordon som lastbil, flygplan et.c också?
Citera
2016-01-18, 20:28
Medlem
Offices avatar
Som svensk behövs en synundersökning, ett körkortstillstånd, handledarutbildning tillsammans med din handledare, riskettan, halkkörning, teoriprov och uppkörning och sen ska körkortet tillverkas med bild och fingeravtryck, allt ska betalas ur egen ficka, kontrolleras, godkännas och signeras av legitimerade yrkespersoner.

Det enda en ickesvensk behöver göra är att påstå att han har körkort så har han i praktiken det. Invandrarens ord tar man som alltid för sanning.

Folk måste ju tröttna på det här någon gång. Det är klart det är bra att saker kontrolleras, men man kan ju inte kontrollera den ena delen av befolkningen in absurdum medan man på den andra har totalt 0 koll. Staten har en helt otroligt naiv syn på utlänningar medan man på svensken ser som en potentiell brottsling i alla lägen.

Varför skulle det vara fel att säga att kan du inte visa något körkort så får du inte köra bil? Jag räknar inte med att få köra bil i andra länder om jag inte kan visa upp körkort. Varför i helvete visar inte staten lite ryggrad?
Citera
2016-01-18, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
Gäller detta andra fordon som lastbil, flygplan et.c också?

Bra fråga!
Det finns ju även andra licenser och behörigheter.. och examina.. lärare, läkare, tandläkare, vapenlicens, dykare, sändaramatör, mäklare, jurist.. you name it
Citera
2016-01-18, 20:47
Medlem
Kaktussallads avatar
Rätta mig om jag har fel men tingsrättsdomar är väl inte prejudicerande, d.v.s. detta kan bara vara ett enskilt undantag och inget som går att rätta sig efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in