Har just börjat laborera med en 3D-laserscanner, och tanken är att jag ska scanna prylar och sedan fräsa ut dem i en CNC-fräs. De som sett mina inlägg i V&M förstår säkert att det handlar on pistol- och revolvergrepp i första hand, men jag har också fått förfrågningar från antikhandlare om att göra möbeldelar. Om t.ex. en gammal möbel saknar en av två rosetter skulle det rent teoretiskt gå att scanna rosetten som finns kvar, och sen fräsa en ny för att ersätta den som saknas.
Scannern (Matter and Form,
https://matterandform.net/) är inte den bästa, så modellen (.stl-format) behöver en del jobb innan den är användbar. Jag har använt Meshmixer med halvbra resultat, men blir inte riktigt klok på hur man definierar om formerna, t.ex. hur man slätar till en yta som ska vara helt plan (dvs inte bara "jämn och snygg"), hur man finar till kanter osv. I korthet behöver jag ersätta delar av modellen med geometriska former , t.ex. "helt plan", "helt rund", "helt rak kant" osv.
Just nu är det mest ett hobbyprojekt för att lära mig tekniken, så jag vill inte investera i programvara. Det jag har just nu är Meshmixer och 123D Design, så det jag undrar i första hand är om dessa är kapabla att göra det jag behöver göra.