2016-01-17, 20:32
Medlem
Hejsan, jag ska göra en så grundlig förklaring jag kan.

2016-01-04 fick jag en faktura på 81 kr från Intrum Justitia, då jag missat en betalning på 20 kr hos fodringsägaren. Misstag av mig och jag betalade denna samma dag som jag fick fakturan och betalningen gjordes enl. mitt internet bank 2016-01-05. Trots detta fick jag redan efter 2 dagar (!!) en ny faktura på 261 kr. Jag mailade då genast och hävdade att jag betalat 81 kr där printande på min internetbank där min betalning visades. Jag fick svar tillbaks att betalningen var hittat och ärendet skulle avslutas som FULLBETALT. Detta tolkade jag som att jag inte skulle behöva betala de resterande på dessa 261 kr, då jag ju redan betalat 81 kr SAMMA dag jag fick första fakturan. Men idag såg jag att jag hade fått en ny faktura på 180 kr och att samma datum på förra fakturan gällde (vilket var i fredags) så jag betalade dessa 180 kr i panik ikväll (söndag kväll), fast jag anser att jag ju redan gjort min betalning och Intrum Justitia har bekräftat detta. Kommer detta gå till kronofogden nu... Är det jag som har varit tokig eller är det dem som gjort fel?

Tack på förhand <3
Senast redigerad av BlueMoonRising 2016-01-17 kl. 20:43.
Citera
2016-01-17, 20:38
Bannlyst
Maila ej, ring!
Citera
2016-01-17, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArrBBCC
Maila ej, ring!

Får ringa imorgon på morgonen och hoppas att jag hinner få fatt i någon innan jag måste dra till skolan.... Fy fan vad sånt här stressar skiten ur mig
Citera
2016-01-17, 20:57
Medlem
Men är det nån som kan förstå om det är jag eller inkassoföretaget som har gjort fel på det jag beskrivit i texten ovan?
Citera
2016-01-17, 21:01
Medlem
Att du har bekräftelse från din internetbank, att betalning gjorts den 5 januari, betyder ju inte, att Intrum fått pengarna den dagen. Normal transaktion tar 2 dagar innan den registreras hos mottagen, såvida det inte är direktöverföring mellan konton i egna banken.
Citera
2016-01-17, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Att du har bekräftelse från din internetbank, att betalning gjorts den 5 januari, betyder ju inte, att Intrum fått pengarna den dagen. Normal transaktion tar 2 dagar innan den registreras hos mottagen, såvida det inte är direktöverföring mellan konton i egna banken.

Dock har jag ju fått bekräftelse från dem i mail vid senare tillfälle att de mottagit betalning och prickat av den, samt avslutat ärende som fullbetalt. Det var då jag trodde att jag var klar hos intrum, men det kanske inte är så det betyder?
Citera
2016-01-17, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMoonRising
Dock har jag ju fått bekräftelse från dem i mail vid senare tillfälle att de mottagit betalning och prickat av den, samt avslutat ärende som fullbetalt. Det var då jag trodde att jag var klar hos intrum, men det kanske inte är så det betyder?
Jo det ska vara avslutat då, kontakta dem och be om återbetalning.
Inget kommer hända med fogden.
Citera
2016-01-17, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jo det ska vara avslutat då, kontakta dem och be om återbetalning.
Inget kommer hända med fogden.

Stort tack för det ack så lugnande svaret Då kan jag sova i lugn och ro och inte drömma mardrömmar om diverse konsekvenser såsom anmärkningar eller liknande. Tack
Citera
2016-01-17, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMoonRising
Stort tack för det ack så lugnande svaret Då kan jag sova i lugn och ro och inte drömma mardrömmar om diverse konsekvenser såsom anmärkningar eller liknande. Tack
När det gäller skulder till staten skickas de direkt till fogden vid utebliven betalning och de ger utslag direkt också. Vid andra skulder som skickas till fogden så kontaktar fogden den som anses skyldig pengar och frågar om man har invändningar. Kan man då visa att man betalt eller att skulden är felaktig så får man inget utslag. Så även om intrum skickar det till fogden har du möjlighet att få det korrigerat.
Sov mardrömsfritt nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in