Jag skrev precis en inlämningsuppgift (gymnasienivå) om tillämpningar av komplexa tal och skrev specifikt hur man använder j-omega metoden för att analysera AC-nät med konstant frekvens.
Jag kan alltså använda metoden men förstår inte riktigt innebörden av det, förutom att det är ett räknehjälpmedel. Dvs att man inte förlorar någon information om strömmen/spänningen när man representerar den som "phasorn"
I mitt källmaterial kallar dom j-omega metoden för "transform från tidsdomänen till frekvensdomänen" när man använder det komplexa talplanet för att representera en signal. Eftersom elektronik är jag läser mycket om stöter jag ofta på dessa begrepp men har aldrig riktigt förstått dem.
ex) i(t) = Asin(wt+q) <-> I(jwt) = [beloppet av A]*e^j(wt+q)
Betyder detta att I(jwt) är en cirkel i frekvensplanet?
Kan man komma vidare från detta till att förstå konceptet för "häftigare" transformer som jag läst om (laplace/fourier)
Jag misstänker att svaret är nej och att allt beror på att metoden bara fungerar för funktioner med konstant frekvens, men kan någon försöka ge mig en förklaring som inte innehåller alldeles för mycket matematik?