Citat:
Ursprungligen postat av
Zucca
Hej!
Har under veckan öppnat lite olika sparkonton, 1 vanligt sparkonto som jag kommer ta ifrån när bilen eller något i lägenheten går sönder som tv/dator/telefon eller dylikt. 1 sparkonto till pension och 1 sparkonto till min brors dotter som kommer i Mars, där ska jag spara pengar och ge henne när hon fyller 18 år.
Men nu när jag tänker efter lite mer ang. pensionen. Hur funkar det? Hur vet jag om jag är "med i pensionen"?
Måste jag gå med i t.ex "AMF pension" och sätta in pengar där? Eller hur blir det när jag går i pension vid 60-års åldern? Kommer dom se att jag jobbat och skattat pengar och då sköts det automatiskt??
Någon som kan förklara lite grundligt åt mig?
Tacksam för svar!
Jobbar du och betalar skatt så dras det en allmän pensionsavgift som finansierar dagens pensionärer och ger dig motsvarande rätt när du blir pensionär.
I den finns PPM avgifter som är fonderad och öronmärkt för dig, du styr förvaltningen av den om du vill.
Allmän pension kommer ge dig ca 40 % av din slutlön i pension( om du inte är högavlönad, då blir det 25-30 % eller mindre).
www.pensionsmyndigheten.se
Har ditt jobb kollektivavtal så sätts det av tjänstepension som ger ca 10 % av din slutlön i pension om du tjänar upp till 7,5 Inkomstbasbelopp.
Saknar arbetsgivaren kollektivavtal så har många privata tjänstepensionsupplägg.
Det du tänker spara på konto blir ditt rent privata pensionssparande och bör ligga på en nivå som ger dig 10-15 % av din slutlön den dagen du fyller 67 år under 10 år åtminstone.