• 1
  • 2
2016-01-17, 11:00
Medlem
Zuccas avatar
Hej!
Har under veckan öppnat lite olika sparkonton, 1 vanligt sparkonto som jag kommer ta ifrån när bilen eller något i lägenheten går sönder som tv/dator/telefon eller dylikt. 1 sparkonto till pension och 1 sparkonto till min brors dotter som kommer i Mars, där ska jag spara pengar och ge henne när hon fyller 18 år.

Men nu när jag tänker efter lite mer ang. pensionen. Hur funkar det? Hur vet jag om jag är "med i pensionen"?
Måste jag gå med i t.ex "AMF pension" och sätta in pengar där? Eller hur blir det när jag går i pension vid 60-års åldern? Kommer dom se att jag jobbat och skattat pengar och då sköts det automatiskt??

Någon som kan förklara lite grundligt åt mig?

Tacksam för svar!
Citera
2016-01-17, 11:07
Medlem
Celenos avatar
Gå in på minpension.se till att börja med.
Citera
2016-01-17, 11:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zucca
Hej!
Har under veckan öppnat lite olika sparkonton, 1 vanligt sparkonto som jag kommer ta ifrån när bilen eller något i lägenheten går sönder som tv/dator/telefon eller dylikt. 1 sparkonto till pension och 1 sparkonto till min brors dotter som kommer i Mars, där ska jag spara pengar och ge henne när hon fyller 18 år.

Men nu när jag tänker efter lite mer ang. pensionen. Hur funkar det? Hur vet jag om jag är "med i pensionen"?
Måste jag gå med i t.ex "AMF pension" och sätta in pengar där? Eller hur blir det när jag går i pension vid 60-års åldern? Kommer dom se att jag jobbat och skattat pengar och då sköts det automatiskt??

Någon som kan förklara lite grundligt åt mig?

Tacksam för svar!
Jobbar du och betalar skatt så dras det en allmän pensionsavgift som finansierar dagens pensionärer och ger dig motsvarande rätt när du blir pensionär.
I den finns PPM avgifter som är fonderad och öronmärkt för dig, du styr förvaltningen av den om du vill.

Allmän pension kommer ge dig ca 40 % av din slutlön i pension( om du inte är högavlönad, då blir det 25-30 % eller mindre).

www.pensionsmyndigheten.se

Har ditt jobb kollektivavtal så sätts det av tjänstepension som ger ca 10 % av din slutlön i pension om du tjänar upp till 7,5 Inkomstbasbelopp.

Saknar arbetsgivaren kollektivavtal så har många privata tjänstepensionsupplägg.

Det du tänker spara på konto blir ditt rent privata pensionssparande och bör ligga på en nivå som ger dig 10-15 % av din slutlön den dagen du fyller 67 år under 10 år åtminstone.
Citera
2016-01-17, 11:19
Medlem
Zuccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Gå in på minpension.se till att börja med.
Vad ska jag se där?

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jobbar du och betalar skatt så dras det en allmän pensionsavgift som finansierar dagens pensionärer och ger dig motsvarande rätt när du blir pensionär.
I den finns PPM avgifter som är fonderad och öronmärkt för dig, du styr förvaltningen av den om du vill.

Allmän pension kommer ge dig ca 40 % av din slutlön i pension( om du inte är högavlönad, då blir det 25-30 % eller mindre).

www.pensionsmyndigheten.se

Har ditt jobb kollektivavtal så sätts det av tjänstepension som ger ca 10 % av din slutlön i pension om du tjänar upp till 7,5 Inkomstbasbelopp.

Saknar arbetsgivaren kollektivavtal så har många privata tjänstepensionsupplägg.

Det du tänker spara på konto blir ditt rent privata pensionssparande och bör ligga på en nivå som ger dig 10-15 % av din slutlön den dagen du fyller 67 år under 10 år åtminstone.
Okej, så jag kommer få pengar utan att "behöva göra något" utöver att jag jobbar?
Jag kommer lägga undan 500kr/mån på pension nu. Som jag tar ut vid 60-års åldern då jag vill gå i pension i förtid.
Citera
2016-01-17, 11:28
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Vad ska jag se där?
Din pension.
Citera
2016-01-17, 13:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Vad ska jag se där?

Okej, så jag kommer få pengar utan att "behöva göra något" utöver att jag jobbar?
Jag kommer lägga undan 500kr/mån på pension nu. Som jag tar ut vid 60-års åldern då jag vill gå i pension i förtid.
Ja du får jobba för den men allmän pension får alla.
Citera
2016-02-03, 09:31
Medlem
Jag undrar om det spelar roll för pensionen om man arbetar heltid eller deltid? Som jag fattat det beräknas allmän pensionen endast på den inkomst man har. Jag blir fundersam varje gång media pratar pension och snackar om att pensionen blir låg om man arbetat deltid. Självklart blir pensionen lägre om man tjänar mindre men det har ju inget med om man arbetar heltidstjänst eller deltidstjänst att göra utan bara med att om man arbetat mer hade man tjänat mera.
Citera
2016-04-19, 11:54
Medlem
dont_blame_mes avatar
Jag tänkte på alla pensionärer som klagar över sin låga pension. Ett exempel var när jag jobbar och träffar pensionärer som har pension som är lägre än 10 000 i månaden. Hur kommer det sig?

Jag vet inte hur det fungerar, men beror det på att de inte sparat, eller kanske att de jobbat dåligt? Kan någon förklara för mig varför pensionärerna fårså lite i månaden i många fall?
Citera
2016-04-19, 12:03
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dont_blame_me
Jag tänkte på alla pensionärer som klagar över sin låga pension. Ett exempel var när jag jobbar och träffar pensionärer som har pension som är lägre än 10 000 i månaden. Hur kommer det sig?

Jag vet inte hur det fungerar, men beror det på att de inte sparat, eller kanske att de jobbat dåligt? Kan någon förklara för mig varför pensionärerna fårså lite i månaden i många fall?
Rent spontant tänker jag inflation. När de jobbade på sin tid så var 10 000kr mycket pengar men nu när de väl får sin pension så är det inte så mycket.
Citera
2016-04-19, 12:53
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Citat:

De som får under 10.000 har antagligen inte arbetat mycket. Oftast är de kvinnor, som varit hemma mycket med barnen och varit hemmafruar. Eller långtidssjukskrivna. Alternativt jobbat mycket men på låglönejobb och sedan haft otur och inte hunnit gå i pension innan pensionssystemet gjordes om, om det var på 90-talet eller när det skedde, då många fick kraftigt försämrade pensioner.

Att klaga på låg pension säger inget alls om privat pensionssparande.
Citera
2016-04-19, 13:01
Medlem
Husings avatar
Citat:

En stor anledning är att det nuförtiden går färre arbetare, som skall betala dagens pensioner, per pensionär. I slutet av 80-talet gick det tre arbetare per pensionär. 2013 gick det 2,4 arbetare per pensionär. Det är en ganska stor förändring.

Detta beror i sin tur på att vi lever längre och att arbetskraftens andel av befolkningen därför också blivit lägre. Undrar du varför politikerna diskuterar en högre pensionsålder? Detta är iaf delvis svaret på den frågan. Har man haft relativt låga inkomster, t.ex. p.g.a. deltidsarbete eller långa perioder av föräldraledighet, kommer man då inte upp i högre pension är grundnivån.
Citera
2016-04-19, 13:13
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
De som får under 10.000 har antagligen inte arbetat mycket. .
Nope, min far körde lastbil hela sitt arbetsliv utan uppehåll men får ca 10000 i pension.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in