2016-01-17, 00:53
Medlem
Tycker det är kul att drömma att jag t.ex stiger upp på en stol och sen faller jag och vaknar och skakar till

Någon som vet varför man gör det?
Har det någon betydelse?
Citera
2016-01-17, 01:11
Medlem
nedboys avatar
Så kallade "falldrömmar" är populära att spekulera i från olika håll. Många (para-psykologi-dårar) har påstått att detta är när man inte är i sin kropp men plötsligt behöver vakna snabbt. De brukar mena att det för de flesta vanliga bara betyder att kroppen "nästan" ligger i den fysiska kroppen. Eftersom de flesta inte är ute och reser på så kallade "ut-ur-kroppen"-resor. Därför får du den så kallade rusande känslan i kroppen precis innan du vaknar.

Andra med lite mer sans i skallen föreslår att det är naturligt när kroppen oväntat snabbt måste vakna upp.

Själv verkar jag vara extra mycket utsatt för just dessa falldrömmar. Jag vaknar ofta av att det känns som om jag tappar balansen i sängen. Förr var det skrämmande när jag trodde att det hade med någonting övernaturligt att göra. Men nu uppskattar jag det bara när det händer. Det ger en skön känsla. Just det där med att jag tappar balansen i sängen och vaknar av att jag tror jag ramlar händer mig ett par gånger i veckan. Kanske jag har blivit beroende av det... hehe!

Var det nåt åt det här hållet du menade?
Citera
2016-01-17, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Så kallade "falldrömmar" är populära att spekulera i från olika håll. Många (para-psykologi-dårar) har påstått att detta är när man inte är i sin kropp men plötsligt behöver vakna snabbt. De brukar mena att det för de flesta vanliga bara betyder att kroppen "nästan" ligger i den fysiska kroppen. Eftersom de flesta inte är ute och reser på så kallade "ut-ur-kroppen"-resor. Därför får du den så kallade rusande känslan i kroppen precis innan du vaknar.

Andra med lite mer sans i skallen föreslår att det är naturligt när kroppen oväntat snabbt måste vakna upp.

Själv verkar jag vara extra mycket utsatt för just dessa falldrömmar. Jag vaknar ofta av att det känns som om jag tappar balansen i sängen. Förr var det skrämmande när jag trodde att det hade med någonting övernaturligt att göra. Men nu uppskattar jag det bara när det händer. Det ger en skön känsla. Just det där med att jag tappar balansen i sängen och vaknar av att jag tror jag ramlar händer mig ett par gånger i veckan. Kanske jag har blivit beroende av det... hehe!

Var det nåt åt det här hållet du menade?
Yes, Tack Har hänt att jag snubblat på ett bananskal i drömmen också Tycker bara det är otroligt kul när det händer!
Citera
2016-01-17, 01:20
Medlem
Densomvethanvetdets avatar
Riktigt jävla obehagligt är det.
Citera
2016-01-17, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Densomvethanvetdet
Riktigt jävla obehagligt är det.
Nej då bara överdrivet kul
Citera
2016-01-17, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AceTZ
Nej då bara överdrivet kul

Beror ju på hur långt fallet är.
Lite off topic kanske: har du någon gång drömt att du hör ljudet av ett pistolskott eller en bomb som utlöses? Alltså en riktigt hög smäll, sen vaknar man och man kan inte skilja på om det var inbillning eller dröm.. Hänt flera gånger och är helt lost efter.. Kan inte bara va jag
Citera
2016-01-17, 10:21
Medlem
Citat:
Lite off topic kanske: har du någon gång drömt att du hör ljudet av ett pistolskott eller en bomb som utlöses? Alltså en riktigt hög smäll, sen vaknar man och man kan inte skilja på om det var inbillning eller dröm.. Hänt flera gånger och är helt lost efter.. Kan inte bara va jag
Det har hänt förut men inte ca på kanske 8 år.
Citera
2016-01-17, 10:54
Medlem
SPlLLEVINKs avatar
För min del känns det dumt att beskriva det som en fallande känsla. Snarare en snubblande känsla. Som om jag trillar när jag går som vanligt i en dröm, odramatiskt men ett jävla ryck i sängen ändå. Senaste gångerna har det rycket istället utlösts av att något dyker upp precis framför mig i drömmen. alltså riktigt nära ansiktet.

Citat:

"Exploding head syndrome" kallas det tydligen. Har själv varit med om det ett flertal gånger, med långa perioder där emellan. Första gångerna var jag jävligt förvirrad och väntade bara på att föräldrarna eller syskonen skulle komma inspringande i rummet i panik. Men det hände ju inte. Någon gång har jag gått upp och frågat vad fan som lät och bara fått frågetecken tillbaka

Nu när det händer blir jag lika skitskraj första sekunderna innan jag vaknat ordentligt, sen fortsätter jag lyssna ett tag för att höra om det smäller igen, och således smällde på riktigt, eller om det bara var i mitt huvud. Nu lät jag psykiskt störd också... nåväl.
Senast redigerad av SPlLLEVINK 2016-01-17 kl. 10:58.
Citera
2016-01-17, 17:21
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Har ibland blivit väckt av höga ljud, t.ex. att jag kommit åt rullgardinen som farit upp med en smäll, och ofta av de gångerna har jag precis hunnit drömma om att det var något specifikt som orsakade ljudet.

Tydligaste minnet är första gången det hände när jag var 15 och campade i husvagnen.
Jag drömmer om att någon har kastat in en handgranat i husvagnen och vaknar med världens panik när jag verkligen hör smällen, men ser då att rullgardinen är uppdragen och fortfarande gungar och inser att det var den som lät.

Lustigt ändå hur psyket kan hinna måla upp ett sådant scenario i en dröm på bara några millisekunder.
Citera
2016-01-18, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Har ibland blivit väckt av höga ljud, t.ex. att jag kommit åt rullgardinen som farit upp med en smäll, och ofta av de gångerna har jag precis hunnit drömma om att det var något specifikt som orsakade ljudet.

Tydligaste minnet är första gången det hände när jag var 15 och campade i husvagnen.
Jag drömmer om att någon har kastat in en handgranat i husvagnen och vaknar med världens panik när jag verkligen hör smällen, men ser då att rullgardinen är uppdragen och fortfarande gungar och inser att det var den som lät.

Lustigt ändå hur psyket kan hinna måla upp ett sådant scenario i en dröm på bara några millisekunder.

Ja det är riktigt skevt, blir kul i framtiden när forskare vet mer om drömmar och hur de uppstår och varför man drömmer som man gör..
Citera
2016-01-18, 03:42
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ja det är riktigt skevt, blir kul i framtiden när forskare vet mer om drömmar och hur de uppstår och varför man drömmer som man gör..
De flesta är mig veterligen ense om ett av två scenarion:

1. Att drömmen blott är en mer ocensurerad återspegling av det medvetna såväl som det omedvetna.

2. Att drömmen har spirituella kopplingar och relaterar till antingen tidigare liv, nuvarande andevarelser som kommunicerar eller rentav uppenbarelser om framtida händelser.

När man har lyckats utröna exakt vad de bioligiska funktionerna spelar för roll i drömmandet tror jag man är ett gott steg närmre svaret på om den odödliga själen finns eller ej.
Nanotekniken kommer antagligen vara ett rejält hjälpmedel i det sökandet
Citera
2016-02-15, 09:47
Medlem
Har hänt mej flera gånger precis efter att jag somnat. Det kan hända att jag drömmer att jag springer, tror att det ligger nåt i vägen för fötterna, ska sparka bort det, snubblar på det, benen rycker till och jag vaknar. Kan även hända att jag drömmer korta detaljerade drömmar precis efter att jag somnat och sedan vaknar av nåt litet ljud.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in