Jag har alltid betraktat drömmar som rena konsekvenser av att hjärnan försöker skapa mening av alla tankar och känslor som man upplever när man sover - det är ju precis det som den är avsedd för, nämligen att tolka sinnesintryck, och om man ligger och sover så får den inte så mycket direkta intryck från omvärlden och fokuserar då istället extra mycket på det som finns mest tillgängligt just då, nämligen tankar, känslor, förväntningar och liknande saker, och resultatet är just en dröm.
Så min teori är att "falldrömmar" inte har så jättestor metaforisk betydelse, utan jag tror att de snarare uppstår om man är väldigt höjdrädd och undermedvetet har haft såna saker i tankarna när man har somnat.
Såna tankar skulle mycket väl kunna göra att man började fantisera om att bestiga någon hög höjd och ramla ned på något farligt ställe, och då kanske man börjar drömma om ett sånt scenario.
I vilket fall som helst så vet jag att man kan framkalla specifika önskade drömmar genom ren viljestyrka - om man är väldigt fokuserad på en viss typ av upplevelse så kommer man förr eller senare att börja drömma om just den saken.
Så om man exempelvis gärna vill flyga i någon dröm så är det bara att sätta igång och dagdrömma om det med jämna mellanrum under dagarna, och tänka väldigt mycket på den upplevelsen varje gång som man är på väg att somna.

"Dream Incubation" fot the win.