Pendeltåg:
	Citat:

Jag är nyfiken på att höra om revisionist /icke Revisionister kan peka ut en sak som talar emot deras bild av förintelsen?
[…]
De olika sidorna verkar ha stark tilltro till "sin" version, men finns det något som ni anser vara en besvärande omständighet för just ert ställningstagande?

Rustigbuss:
	Citat:

OT rensat.
Intressant fråga som jag hoppas debattörerna tar tillfället i akt och visar att de inte är helt okritiska utan faktiskt har förmåga att se att även motståndarna kan ha rätt i vissa detaljer.
/Mod

Om en 
revisionist /icke Revisionister kunde peka ut 
en sak som talade emot deras bild av förintelsen, så vore dom kanske inte längre 
revisionist/icke Revisionist? Dom skulle ha sågat av den gren dom satt på -- eller försett motståndaren med sågen, åtminstone.
Revisionisten/icke Revisionisten skulle kanske resonera som Einstein?
	Citat:

Einstein was attacked by some with anti-Jewish leanings. When a pamphlet was published entitled 100 Authors Against Einstein, Einstein retorted "If I were wrong, 
one would be enough."
http://scienceworld.wolfram.com/biography/Einstein.html

Och vem vill inte va som Einstein?

Alltså: Är motståndarna beredda att få sin föreställning vederlagd av  ”en sak som talar emot deras bild”? Motståndarnas motståndare skulle nog hävda att det är dom 
inte. Dom är inte som Einstein….ommansäjer! 

Eller mera sofistikerat : skulle dom hävda att historievetenskap verifierar resp vederlägger sina rön på annat sätt än teoretisk fysik?
.................
…”
besvärande omständighet för just ert ställningstagande” låter lite annorlunda än ”
en sak som talar emot” ens bild - i varje fall kan det tolkas annorlunda.
Man kan vara besvärad av anti-revisionistisk lagstiftning, t ex. Och då menar jag inte bara juridiskt, polisiärt, utan även moraliskt. 
De styrande bär inte svärd förgäves, utan dom kanske värnar om något som är viktigare än mina eventuella behov av att få spela Allan. 
Om historierevisionismen skulle visa sig få rätt vad gäller Förintelsen, befaras hela den västerländska rättsordningen efter andra världskriget få ett grundskott - den skulle inte längre kunna tjänstgöra som en fyrbåk i ett hav av förintelsebegär och terroristiskt barbari. 
Eller nåt i den stilen…

ToreSkog skrev:
	Citat:

Den som inmundigar den informationen som samhället matar oss med kommer förmodligen må lite illa och inte få egna ideér om att göra liknande saker. Historien är ju till för att hjälpa oss att inte begå samma misstag igen, så länge den fungerar som det så är det inte så viktigt för mig om den är 100% korrekt vad det gäller siffror och procentandelar.[…]
Jag tycker naturligtvis att det är viktigt med sanning men om en lögn hjälper mer än den skadar så har jag inte lika stort intresse i att tvinga in sanningen i alla "förlorade" själar.
http://forum.flashback.info/scandina...01&postcount=7

Mår vi och/eller samhället 
”lite illa”=bra av att veta att vi är kapabla till det som den officiella synen hävdar att vi är? Kan Förintelsen hjälpa 
oss/samhället att bemästra 
oss själva/våra samhällen? 
Ökar den vår förmåga att gripa in förebyggande och förhindrande i en förintelsebenägen omvärld? 
Som kristendomen gjorde när turken gick för långt häromsistens? 

(Den förmågan gav kolonier också, på köpet, sas, och om det nu skulle råka bli billigare att tanka bilen som en följd av Förintelsebekämpning i Irak och annorstädes, så ..tja?)
Revisionisternas version av Förintelsen skulle kunna sägas minska vår motståndskraft mot kommande förintelser.
Det talar emot deras version.

Deras motståndare hävdar t.o.m. att revisionisterna vill rentvå Hitler för att göra nazismens ideologi funktionsduglig för ytterligare en Förintelse - det tycks den kunna bli om vi kan fås att tro att den inte fungerade så som den påstås ha gjort första gången. Tror vi det, då kan man befara att vi blir benägna att genomföra den på nytt. 
Detta talar naturligtvis 
också emot revisionismen, i så fall. 
Den s.k. 
förnekelsen av Förintelsen skulle då vara en historisk förberedelse för 
bejakelsen av nästa Förintelse. Den vrider - om den lyckas i sitt uppsåt att befria oss från arvet från Förintelsen - det enda verksamma bekämpningsmedlet mot förintelser som finns tillbuds : vår gemensamma skuld till att vi en gång tillät den att ske. 
Men om vi erkänner Förintelsen och vår skuld kan vi verksamt förhindra dess upprepning och förinta förintarna… varhelst de har olja, åtminstone…