• 1
  • 2
2016-01-16, 10:39
Medlem
.. de har ju redan försökt med uppdateringar o.s.v. att tvinga alla att uppgradera.

Själv bryr jag mig inte och jag kör Windows 10 redan, sleep med USB-handkontroller fungerar iofs inte och det verkar vara ett problem för både min Nvidia Shield och min Sony DualShock4 och det verkar väl som att det räcker med att antingen ha endera inkopplad eller DS4Windows ens igång för att det inte skall gå och jag har hört att andra har något problem med Logitech joysticks så .. något är ju knas på det området iaf.

Men hur som helst: För framtida processorer måste man ha Windows 10 (iaf officiellt):
http://www.anandtech.com/show/9964/m...-on-windows-10

Jag vet ju att marknaden är full av bakåtsträvare och en del företag är kanske också skeptiska, å andra sidan skall väl Windows 10 uppgraderas hela tiden framöver så de kanske inte behöver vara skeptiska till Windows 10? Att ge stöd till Windows så länge som de gjorde med XP (15 år) förstår jag att man inte vill tvingas till för att folk är tröga med att uppgradera.

Gilla det eller gilla det inte men så är det iaf. Fritt fram att diskutera. Apple stödjer ju inte gamla operativsystem i 15 års tid såvitt jag vet och rimligtvis kan man inte installera ett 15 år gammalt OS X på en ny mac heller, dessutom brukar man väl inte kunna installera det nyaste på tillräckligt gammal hårdvara heller plus att programvaran slutar fungera emellan OS-versioner för att utvecklarna använder nya API och ABIer som inte finns i de gamla operativsystemen.

Apple kommer ju undan med det och jag tycker att gratis uppgraderingar är bra och det har man väl från båda tillverkarna nu så för mig är det lugnt.
Citera
2016-01-16, 12:46
Medlem
Njae, man kan fortfarande köra vilken Windowsversion man vill, eller köra något annat än Windows, men några nya funktioner får man ingen nytta av. Det är väl rätt förståeligt att man inte orkar eller vill implementera ny funktionalitet i gamla OS?
Citera
2016-01-16, 13:31
Medlem
thissuitisblacknots avatar
Usch. Har behövt offra mycket för att ge upp Windows men å andra sidan slipper jag sån här tyranni.
Citera
2016-01-16, 13:45
Medlem
Avva66s avatar
De försöker ju trycka på en ett op jag inte är intresserad av, man kan ju undra vad syftet är? Och att få bort detta ständiga tjat om "uppgradering" är inte något för en lekman. Ok om man bara kunde klicka för ett nej, men man måste radera vissa uppgraderingar, etc.

Mitt Windows 7 fungerar bra, och jag nöjer mej med det. Rika Bill kan knulla sej själv i röven!
Citera
2016-01-16, 13:59
Medlem
Ni är så jäkla vassa på datorer här, somliga av er. Jag undrar om man kan uppgradera från Vista till Windows 10 utan att vara dataingenjör, om det är meningsfullt, och om det kostar något. Någon som kan ge råd om det här?
Citera
2016-01-16, 14:27
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Ni är så jäkla vassa på datorer här, somliga av er. Jag undrar om man kan uppgradera från Vista till Windows 10 utan att vara dataingenjör, om det är meningsfullt, och om det kostar något. Någon som kan ge råd om det här?
Nope, då måste du köpa mjukvaran. Från Windows 7 så är det gratis att tillgå vad jag förstått.
Citera
2016-01-16, 14:37
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:

Kika och sök under tråden om Windows 10. Detta har varit uppe flertal gånger.
Citera
2016-01-16, 14:51
Medlem
Citat:
Det är bara Win 7 och 8.x som får gratis.

http://www.microsoft.com/sv-se/softw...load/windows10
Microsoft ett verktyg längre på sidan som skapar ett Win 10 DVD/USB minnet eller en ISO fil.

Vill man bara testa under en kort tid så går det att skipa när den frågar efter licens nyckel och det går att skapa ett lokalt login konto. Dom har tydligen uppdaterat så att man kan skriva Win 7 och 8.x nyckeln men jag har inte testat.
Citera
2016-01-18, 06:51
Medlem
Tyvärr är inte Windows 10 och utsäljande av kropp och själ till Microsoft ett alternativ. Nu börjar det på allvar bli tid att gå över till Linux. Microsofts desperation då de försöker tvinga över användarna till Windows 10 säger allt. Jag använder f.n Windows 7 men tycker mig ha förmärkt en del buggar. Jag har stängt av uppdateringarna och det gör en del, men den enda riktiga lösningen är att ha ett komplett setup med Windows 7 och alla tillägg som funkar utan uppkoppling mot Internet. Då vet man att ingen uppdatering som korrumperats med flit av Microsoft kommer att laddas upp när man sedan ansluter datorn till nätet.
Senast redigerad av SwedenSelect 2016-01-18 kl. 06:55.
Citera
2016-01-18, 21:48
Bannlyst
På min w 8.1 gick det ej att köra windows update, det var uppgradera till w10, fult trick av dom.
Citera
2016-01-19, 06:51
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expertbowlaren
På min w 8.1 gick det ej att köra windows update, det var uppgradera till w10, fult trick av dom.

Man kan via ett verktyg inaktiverar denna tjänst som har med Windows 10 att göra under Windows Update.

Verktyget fungerar utmärkt och vill man inte uppgraderar till Windows 10 så är detta alternativ ett utmärkt sätt.
Citera
2016-01-19, 09:14
Medlem
Sqeptisks avatar
Glöm inte att det är deras operativsystem, och då följdaktligen är det deras regler som gäller!

Den som inte är nöjd, gör som så många nu redan har gjort, nämligen byter till en annan leverantör. Många Linux-distar fungerar minst lika bra som W10. I alla fall för normalanvändaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in