• 5
  • 6
2016-01-20, 04:21
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namnnamnsson
Är ung och har ingen riktig utbildning, så har aldrig haft ett riktigt kontorsjobb. Men har varit en sväng i byggbranschen och industrin. Och med min korta erfarenhet kan man direkt dra slutsatsen att det är en jävla skillnad på fysiska jobb.

Jobbar man inom en större industri i sverige 2016 finns det inte mycket fysiskt jobb, visst man sitter inte framför en dator i åtta timmar. Men att montera i åtta timmar där du har ergonomisk lyftutrustning, kvalitétsverktyg, ordentliga skor osv klassar jag knappt som fysiskt jobb. Sitta i en truck eller vara operatör så vrickar man på handlederna som mest.

Sen finns det riktiga fysiska skitjobb inom byggbranschen, fyfan för att vara snickare på ett stort bygge med konstant tidspress, lyfta och släpa, krypa omkring och jobba med armarna över huvudet konstant. 9/10 av de jag sett som är äldre än 60, är ju helt förstörda. Krokiga ryggar och dom kan knappt gå. Och man ska vara jävligt glad att det finns folk som passar och vill göra dessa jobb så man själv slipper. Har du adhd och bra fysik så är byggbranschen något för dig, annars håll dig borta vad fan du än gör.
Så sant så, monteringshallen på Torslanda är ett under av ergonomi och god arbetsmiljö, Volvo har lagt ned en jävla massa pengar på det. Jämför det med att vara sjuksyrra, fy fan
Citera
2016-01-20, 08:42
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Jo, viss saknar jag ibland tiden när jag var ute i produktionen. Av någon anledning gillade jag fina höstdagar bäst. Klar ren luft och det var väldigt lätt att klä sig rätt. Det kanske hörde ihop med att varje fin höstdag var en "förlängning av sommaren" och att vintern kom lite senare...
Citera
2016-01-20, 08:57
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Ibland. Men det går över när jag åker förbi vägarbetarna som jobbar ute i -20.

Asfaltsläggare anses vara ett säsongjobb, på sommaren då, så jag vet inte vad du har sett.

Folk saknar det inte för att dom är bekvämlighetsknarkare och ska man anstränga sig och svettas så ska det vara på ett flashigt gym.
Citera
2016-01-20, 09:08
Bannlyst
kroppen må förfalla men inte hjärnan, sen får vi ju oftast en massa förmåner som friskvårdbidrag i fina gym, där ni arbetare inte kommer in då ni inte har råd, rätt skönt att träna med andra vars hjärnor är byggda på ett intellektuellt sätt som kan diskutera annat än hockey och bärs.

Har ju haft båda jobben fysiska och icke fysiska och jag trivs med båda, dock är ju kontorsjobben mer betalda, tryggare, och defacto mer uttröttande att jobba med hjärnan är uttröttande. Tror ju bestämt att vi har en tendens att leva längre, även om våra kroppar kanske inte har samma ungdomliga styrka som er - arbetarna. Sen har jag fritidssysslor som är fysiskt ansträngande, på så vis kan man variera sig, det kan ju inte ni, då ni inte har den insikten.

Mitt absolut bästa fysiska jobb var i Sydney som parkarbetare, rökte holk och städade parker hela tiden, men hade nog inte pallat det i längden, det var bra nyttigt också gick ner 15 kilo på ett kvartal, helt utan träning.
Senast redigerad av TripZone 2016-01-20 kl. 09:11.
Citera
2016-01-20, 09:09
Medlem
MonkMans avatar
Bor i Tyskland och jobbar pa ett kontor i Berlin. Jag har haft fysiskt kravande arbeten nar jag var yngre, i Sverige da. Det saknar jag absolut inte. Men har i Tyskland blir jag lite avis ibland nar jag ser byggnadsarbetare och folk som stadar nere i tunnelbanan tex. Det ar inte ovanligt att se dem sitta och dricka nagra ol och de som jobbar i tunnelbanan gar ibland runt och puffar fornojt pa en stor holk och med horlurar i. Det ser helt javla gudomligt soft ut, stada lite, chilla lite, inget ansvar. Fy fan va soft det hade varit...sa tanker jag ibland.

Det som irriterar mig med ett kontor ar att man maste vara sa javla valkladd hela tiden, nyrakad, deo, valstruken e.tc. Hade varit sa javla skont att kunna komma till jobbet i en hoddie,arbetsbrallor och sneakers.
Senast redigerad av MonkMan 2016-01-20 kl. 09:13.
Citera
2016-01-20, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TripZone
kroppen må förfalla

Patetisk text, man börjar för övrigt alltid med STOR bokstav, är hjärnan på väg att förfalla månne?

Inte alltid kontorsråttor har mer betalt än industriarbetaren, min lillasyster är kontorsråtta åt staten och har högskoleutbildning men tjänar några tusen mindre i månaden än vad man själv gör och då är jag en underbetald Uska som i och för sig tjänar jävligt bra för att vara en Uska.

Skulle aldrig byta mitt jobb mot ett kontorsjobb, sitta där dag ut & dag in och väntar på att klockan skall röra på sig, en annan sitter ute och grillar med brukarna på sommaren när det är fint väder eller gå ner till sjön för att bada eller varför inte ta en promenad.

För övrigt intellektuella varelser beblandar sig knappast med droger.
Citera
2016-01-20, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icnivad
1. Om du törstar efter fysiskt arbete så mycket, kan du lika gärna göra lite fritidsjobb när du kommer hem eller träna under lunchen eller vad som helst.

3. Fördelen med att ha ett icke-fysiskt jobb också är att vi som har det, orkar jobba när vi kommer hem också om vi så vill. De jag känner som renoverar, bygger och gör diverse hemmaprojekt är alltid folk som har ett icke-fysiskt krävande jobb. De som jobbar med sånt redan på arbetet, de klagar ofta på hur de under lov tar hand om sådant för att de inte orkar annars.
Det är väl det mest väsentliga för mig, när barnen kommer senare i livet och vill lira boll så kommer jag inte klaga på värk pga av ett fysiskt krävande arbete. I mina yngre dagar när man hade fysiskt ansträngde jobb så orkade man knappt gymma efter arbetet, och då var man ung.
Citera
2016-01-20, 09:50
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Patetisk text, man börjar för övrigt alltid med STOR bokstav, är hjärnan på väg att förfalla månne?

Inte alltid kontorsråttor har mer betalt än industriarbetaren, min lillasyster är kontorsråtta åt staten och har högskoleutbildning men tjänar några tusen mindre i månaden än vad man själv gör och då är jag en underbetald Uska som i och för sig tjänar jävligt bra för att vara en Uska.

Skulle aldrig byta mitt jobb mot ett kontorsjobb, sitta där dag ut & dag in och väntar på att klockan skall röra på sig, en annan sitter ute och grillar med brukarna på sommaren när det är fint väder eller gå ner till sjön för att bada eller varför inte ta en promenad.

För övrigt intellektuella varelser beblandar sig knappast med droger.

Dar har du ju enormt fel men det ar en annan femma. Det ar ju skillnad pa kontorsjobb och kontorsjobb oxa, precis som det ar med "kroppsarbete" eller ett jobb ute. Att lagga asfallt kan du ju inte gamfora med att ga ut och grilla korv. Kontorsjobb behover inte vara att sitta och stirra in i en dator i 8 timmar, det ar mycket moten, mycket ide-arbeten och egna projekt.

Du har dock en stor poang nar du sager att kontorsjobb inte betalar mer, jag tror byggjobbare och asfaltslaggare tjanar betydligt mer an vad jag sjalv gor tex. Fortjant ar det oxa, de ska tjana mer da de sliter ut sig pa ett helt annat satt.
Citera
2016-01-23, 20:40
Medlem
Har haft många olika fysiska arbeten längre tillbaka i mitt arbetsliv. Roligt, lärande och även rent värdelöst har det varit.

Idag är jag lite mer stillasittande och kan ibland sakna lite mer fysiskt arbete.

Har betald friskvård och är aktiv på olika sätt på min fritid så jag är rätt nöjd ändå.
Citera
2016-01-27, 15:17
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sansmoral
Jag gillar att arbeta med hjärnan. Hur kul vore det att stå ute 8 timmar om dagen och typ gräva en grop, medan hjärnan förfaller?

Dessutom har många arbetsplatser friskvård så man kan gymma, plus att man kan gymma när man kommer hem, cykla/promenera till jobbet om man har rätt avstånd o.s.v.

Med andra ord så blir det vad man gör det till. Kontorsjobb behöver inte betyda att man låter kroppen förfalla.

Dessutom mår kroppen bra av ca 1 timmes aktivitet per dag. Det räcker gott och väl.

Problemet med kroppsarbete är att det inte funakr efter 40 och då är det ganska rätt att vara inkörd på kontorsarbete. Med tiden inser vi alla det.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in