Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-16, 06:33
Medlem
Godmorgon Flashback.

För ett halvår sedan beställde jag ett par skor via nätet (Bor lite off så tyvärr blir det WT-style á la näthandel). Hur som helst skulle en faktura anlända i samband med detta men den har aldrig dykt upp, ej heller någon påminnelse, inkassokrav eller fogdebrev - märkligt!

Jag har inte färskt i minnet vilket företag det handlar om ens men möjligt att jag kan gräva igenom en uppsjö mail för att slutligen finna detta. Att ett företag glömmer att fakturera på så pass lång tid känns orimligt, men så slog det mig att det kanske finns någon klausul bakom det hela.

Är det möjligt:
Att företaget ej skickat faktura utan bluffar för att skrapa ihop lite extra slantar till obskyr ränta för "lånet"? Att det inte går vidare till inkasso för att de ska tjäna på räntan och om ett år dyker en fakturapåminnelse upp på 3x beloppet?

Att de faktiskt är klantarslen och har glömt bort detta?

Första alternativet kräver ju panikartade slag på luren medan det andra är lite mer laidback. Vad tycker ni man bör göra i mina skor?
Har ni egna erfarenheter?
Citera
2016-01-16, 12:02
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Godmorgon Flashback.

För ett halvår sedan beställde jag ett par skor via nätet (Bor lite off så tyvärr blir det WT-style á la näthandel). Hur som helst skulle en faktura anlända i samband med detta men den har aldrig dykt upp, ej heller någon påminnelse, inkassokrav eller fogdebrev - märkligt!

Jag har inte färskt i minnet vilket företag det handlar om ens men möjligt att jag kan gräva igenom en uppsjö mail för att slutligen finna detta. Att ett företag glömmer att fakturera på så pass lång tid känns orimligt, men så slog det mig att det kanske finns någon klausul bakom det hela.

Är det möjligt:
Att företaget ej skickat faktura utan bluffar för att skrapa ihop lite extra slantar till obskyr ränta för "lånet"? Att det inte går vidare till inkasso för att de ska tjäna på räntan och om ett år dyker en fakturapåminnelse upp på 3x beloppet?

Att de faktiskt är klantarslen och har glömt bort detta?

Första alternativet kräver ju panikartade slag på luren medan det andra är lite mer laidback. Vad tycker ni man bör göra i mina skor?
Har ni egna erfarenheter?

Du har ansvar för att betala i enlighet med överenskommelsen ni träffade vid köpet oaktat om faktura har inkommit eller ej. Ring och kolla med dom om du vill vara säker på att undvika jobbiga överraskningar.
Citera
2016-01-16, 12:08
Medlem
epost72s avatar
Länk
Preskriptionstid

2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte
preskriptionen avbryts dessförinnan.

Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument
Citera
2016-01-17, 22:44
Medlem
Om jag köper tex ett par skor. Å inte får fakturan.... Innan dessa 3år. Då behöver man inte betala?
Om jag är vanligt privatperson

Men vad händer då om dom skickar fakturan efter 2 1/2 år. Kan dom då lägga på massa extra avgifter?
Citera
2016-01-19, 06:07
Medlem
Trippelkolla så att fakturan inte ligger o skräpar någonstans. Företag har ingen som helst skyldighet att skicka ut påminnelser.
Citera
2016-01-20, 05:09
Medlem
Som sagt tidigare har företaget ingen skyldighet att kolla att fakturan verkligen har kommit fram, det är ditt ansvar att efterlysa uteblivna fakturor. Tänk också på att ifall fakturan gått vidare till deras inkassoföretag så skickas inkasso med högsta sannolikhet till den adress du är folkbokförd på och inte den adressen som du skrev till företaget att dom skulle fakturera till, så om du inte är folkbokförd där du bor bör du kolla posten där du är skriven omedelbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in