2016-01-15, 15:24
Medlem
zoombos avatar
Har en del $$ på en vanlig affärsbank. Dumt nog.

Fick årsbeskedet i veckan och för att dom har fått låna mina pengar så har jag belönats med noll kronor. Tog ett snack med dem men så länge det är minusränta så är det detta som gäller och samtliga affärsbanker verkar ha samma policy. Icke förhandlingsbart. Fast jag varit kund där i 100 år, typ. Visst, om det gick dåligt för bankerna så kanske man hade köpt argumentet men nu gör det ju definitivt inte det...

Min plan är nu att ha kvar denna bank för lön och betalningar men flytta större delen av summan till nåt bättre.
Men! Jag orkar inte hålla på med optioner, aktier, fonder och allt vad det heter utan jag vill sätta in pengarna någonstans och så växer dom, utan min inblandning och aktiva medverkan. Inte heller fastigheter eller skog är intressant.
Bäst vore en "vanlig" bank med bättre villkor men av dom s k nischbankerna så hittar jag ingen som ger mer än 0,5% ränta och det är lite futtigt (även om det är bättre än 0). Är inte intresserad att satsa pengarna på en bank som inte erbjuder bankgaranti och jag vill ha minst 1% avkastning.

Nu är det inköp av fjällstuga på gång och hamnar man i ett köpläge så vill jag heller inte att pengarna ska vara låsta i nåt år eller så utan vill jag ta ut mina slantar med max 3 månaders varsel utan att straffas för det så ska det vara fullt möjligt. Men pengarna kommer i princip att vara statiska på kontot och inte röras, möjligen med någon eller några insättningar till per år.

Så. Vad ska jag satsa på? Ikano? Coop? Premieobligationer? Trisslotter?
Alla tips beaktas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in