2016-05-31, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Men expansionen är lokal, å den är inte snabbare än ljuset.
Nej expansionen är inte lokal den är universell, hela universum expanderar.
Citera
2016-05-31, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Ifall jag säger att hastigheten ökar med 0,5c varje minut så menar jag det och inget annat.
Ja, för ljushatigheten har ett bestämt värde. 1/2 ljushastigheten har det bestämda värdet (299 792 458)/2 = 149896229 m/s. Inget kan komma upp i 149896229*5, det skulle kullkasta relativitetsteorin.

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
χ i formeln v=c tanh(χ) kallas för rapiditet och den är faktiskt linjär, iaf för additioner av hastigheter i samma riktning. Dvs om vi bara vet vilken rapiditet varje observatör har jmf med föregående (alla dessa rapiditeter kan vara olika), så ges den sista rapiditet relativt den första observatören helt enkelt av summan av alla rapiditeter. Och vill man sen veta hastigheten så är det bara ta tanh(summan)•c. Detta kan aldrig bli mer än c oavsett hur många steg vi har. Tanh(x) < 1 och har 1 bara som gränsvärde då x→∞.

Ja, 1/2 ljushastighet *5 är en omöjlighet.
Relativitet förutsätter en nollreferens i vakuum. Annars kan inte ljushastigheten vara bestämd.
Citera
2016-05-31, 14:48
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Nej expansionen är inte lokal den är universell, hela universum expanderar.

Du är bedrövligt anal-retendent.

Den lokala expansionen är INTE snabbare än ljuset.
Citera
2016-05-31, 15:12
Bannlyst
Citat:
Du är bedrövligt anal-retendent.
Den lokala expansionen är INTE snabbare än ljuset.

Nej det är sant. Den är ju knappt märkbar...
Men universums lokala expansioner är ju universella.

Citat:
Nej jag förklarade för dig hur inflationsmodellen fungerade. Och att det blir en effekt av att ytterkanten expanderar snabbare än ljuset.
För någon som bor i ytterkanten av vårt synliga universum skulle ju vi på jorden expandera bort med en hastighet högre än ljuset. Det blir ju ändå kontentan om vi har ett avstånd mellan två punkter.
Vad kan man rent filosofiskt dra för slutsatser av det?
Citera
2016-05-31, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Ja, för ljushatigheten har ett bestämt värde. 1/2 ljushastigheten har det bestämda värdet (299 792 458)/2 = 149896229 m/s. Inget kan komma upp i 149896229*5, det skulle kullkasta relativitetsteorin.

Men relativitetsteorin är inget att ha. Det är det hela tråden handlar om. Det kan inte finnas en hastighetsgräns utan en eter.
Citera
2016-05-31, 16:56
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Men relativitetsteorin är inget att ha. Det är det hela tråden handlar om. Det kan inte finnas en hastighetsgräns utan en eter.

Som sagt innan. Det är rätt irrelevant vad en hobby-fysiker tror sig vilja att världen ska vara.
Citera
2016-05-31, 18:05
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:

Hastighetsgränsen du så larvigt kallar den beror på massa, en kropp som är nästan utan massa kan röra sig i c, ökar kroppens massa till milligram kommer det behövas väldigt mycket energi för att kunna nå ljusets hastighet. Eter är och förblir ointressant förrän du kan förklara vad den är och har för inverkan på ljusets hastighet, kan du inte det är det bara okunskapen som talar!

Men eftersom du motsäger något du inte begriper vad du pratar om kan jag rekommendera några informativa länkar.

Om vaccum https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vacuum

Om ljusets hastighet https://en.m.wikipedia.org/wiki/Speed_of_light

Om fotonen som nästan saknar massa https://en.m.wikipedia.org/wiki/Photon

Om relativitetstorin https://en.m.wikipedia.org/wiki/Theory_of_relativity

Sedan om Cern kan hitta partiklar som kan förlytta sig snabbare än c då kan vi börja diskutera om detta går på tvärs med teorin eller om det går att förklara med samma teori!
Citera
2016-05-31, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Hastighetsgränsen du så larvigt kallar den beror på massa, en kropp som är nästan utan massa kan röra sig i c, ökar kroppens massa till milligram kommer det behövas väldigt mycket energi för att kunna nå ljusets hastighet. Eter är och förblir ointressant förrän du kan förklara vad den är och har för inverkan på ljusets hastighet, kan du inte det är det bara okunskapen som talar!

Eter är inte intressant för mig men det är den för relativitetsteoretiker för att ljushastigheten inte kan vara en hastighetsgräns utan den.
Citera
2016-05-31, 18:40
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Eter är inte intressant för mig men det är den för relativitetsteoretiker för att ljushastigheten inte kan vara en hastighetsgräns utan den.

För att?? Det vore ju trevligt i en vetenskaplig forumsdel att man härleder och beskriver korreleationen mellan beränsningen av c i vakum på grund av det du kallar eter!

För utan den förklaringen ter sig motståndet mot relativitetsteorin imbecillt.
Citera
2016-05-31, 18:48
Medlem
Citat:
För att?? Det vore ju trevligt i en vetenskaplig forumsdel att man härleder och beskriver korreleationen mellan beränsningen av c i vakum på grund av det du kallar eter!

För utan den förklaringen ter sig motståndet mot relativitetsteorin imbecillt.

Eftersom du inte förstår det själv så får jag väl försöka stava ut det åt dig. En hastighetsgräns, av vilket slag som helst, måste utgå ifrån ett nolläge. Det måste alltså finnas ett nolläge för hastigheter i universum för att ljusets hastighet ska kunna utgöra en gräns. Detta nolläge får man förmoda utgörs av etern. Utan den faller hela relativitetsteorin ihop.
Citera
2016-05-31, 18:59
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Eftersom du inte förstår det själv så får jag väl försöka stava ut det åt dig. En hastighetsgräns, av vilket slag som helst, måste utgå ifrån ett nolläge. Det måste alltså finnas ett nolläge för hastigheter i universum för att ljusets hastighet ska kunna utgöra en gräns. Detta nolläge får man förmoda utgörs av etern. Utan den faller hela relativitetsteorin ihop.

Fortfarande bara massa obegripligt svammel. Nolläget är noll hastighet eller vad menar du. Eter är inget nolläge i någon teori, förutom din förvirrade hypotes.

Eftersom dagen fysiker inte pratar om eter så är relevansen noll!

Se så läs nu länkarna jag gav dig och lär dig något.
Citera
2016-05-31, 19:01
Medlem
Citat:
Fortfarande bara massa obegripligt svammel. Nolläget är noll hastighet eller vad menar du. Eter är inget nolläge i någon teori, förutom din förvirrade hypotes.

Eftersom dagen fysiker inte pratar om eter så är relevansen noll!

Se så läs nu länkarna jag gav dig och lär dig något.

Fattar du fortfarande inte vad jag skrev så är du nog hopplöst sinnessvag. Det är kört för dig får jag meddela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in