2016-01-14, 22:52
Medlem
Tjena!

Jag hade tänkt mig köpa en ny Micro och tänkte sätta den i ett förinstallerat hål i köket.

Detta hål är ämnat för en micro, vilket man märker på dimensionerna.
Problemet som jag kommer att tänka på nu är hur man ska tänka med ventilation för själva micron.
Som ni kanske listat ut vill jag gärna ha en inbyggnadsmicro. Ventilationshål kan jag enkelt borra till underifrån, men värme stiger ju och helst skulle man behöva ett över också.
Problemet är stt över inbyggnadshålet för micron är ett annat skåp som vi använder idag.

Jag blir inte klok på vad jag ska hitta för lösning på det.
Kan någon som är lite mer expert på området läxa upp mig med vad man ska tänka på?
Citera
2016-01-14, 23:02
Medlem
BNCs avatar
Har inte direkt koll, men tycker nog allt att det borde stå i manualen för den gällande micron, hur den ska installeras korrekt.
Citera
2016-01-14, 23:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qpzm
Kan någon som är lite mer expert på området läxa upp mig med vad man ska tänka på?

Att posta i el- och bygg. Här är du ju helt fel ute.

Är det ett inbyggnadsskåp avsett för micro eller ugn så borde det finnas erforderlig ventilation.
Citera
2016-01-14, 23:47
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Tjena!

Jag hade tänkt mig köpa en ny Micro och tänkte sätta den i ett förinstallerat hål i köket.

Detta hål är ämnat för en micro, vilket man märker på dimensionerna.
Problemet som jag kommer att tänka på nu är hur man ska tänka med ventilation för själva micron.
Som ni kanske listat ut vill jag gärna ha en inbyggnadsmicro. Ventilationshål kan jag enkelt borra till underifrån, men värme stiger ju och helst skulle man behöva ett över också.
Problemet är stt över inbyggnadshålet för micron är ett annat skåp som vi använder idag.

Jag blir inte klok på vad jag ska hitta för lösning på det.

En riktig inbyggnadsmikro har ventilationen på framsidan, och då behövs inga "hål".
Citera
2016-01-15, 07:28
Medlem
Nu när jag tänker efter så borde jag kanske valt ett annat ställe att posta på forumet, ledsen för detta.

Mod får gärna flytta dit han/hon känner att det hör hemma.

Precis som sista postare nämnde så blåser ju oftast luften ut ur framsidan, men den avger även strålningsvärdet i själva inbyggnadshålet... Så det är lite därför jag är orolig..
Citera
2016-01-15, 07:30
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Nu när jag tänker efter så borde jag kanske valt ett annat ställe att posta på forumet, ledsen för detta.

Mod får gärna flytta dit han/hon känner att det hör hemma.

Precis som sista postare nämnde så blåser ju oftast luften ut ur framsidan, men den avger även strålningsvärdet i själva inbyggnadshålet... Så det är lite därför jag är orolig..

Vad spelar det för roll? Den är konstruerad för sluten montering.
Citera
2016-01-15, 08:45
Medlem
Om de nu är konstruerade för att vara i slutna utrymmen, går det att förklara de ritningar som de brukar ha med i monteringsanvisningarna?
För där brukar de visa att det ska finnas en utskuren del upptill och nedtill.

Jag bifogar en länk på en produkt som har en sådan skiss, för referens.

http://www.tretti.se/m/vitvaror/mikr...term=bf634lgs1

Siffrorna som intresserar mig är där det står 45mm mot väggen samt varför det står tex 560+2 tex på vissa ställen...
Citera
2016-01-15, 08:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Om de nu är konstruerade för att vara i slutna utrymmen, går det att förklara de ritningar som de brukar ha med i monteringsanvisningarna?

Siffrorna som intresserar mig är där det står 45mm mot väggen samt varför det står tex 560+2 tex på vissa ställen...
Det var precis det jag menade med att ett riktigt skåp avsett för inbyggnad av micro eller ugn redan har den funktionen.
Citera
2016-01-15, 08:54
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Därför att just den där har inte frontventilation.
Citera
2016-01-15, 08:57
Medlem
Okej, med andra ord är den håligheten jag har i köket endast till för en standardmicro som inte fyller hela tomrummet.

Alternativt att jag hittar en som blåser ut varmluften på framsidan helt enkelt.
Det sög ju, den länkade micron är sjukt bra..
Citera
2016-01-22, 11:52
Medlem
Övrig hemelektronik --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in