2016-01-14, 21:02
Medlem
MorganPalssons avatar
Mitt företag blev idag uppringd av ett företag som bedriver det som kallas stöd och matchning, han förklarade att det var typ som FAS 3, fast med nytt namn.

Tyckte det lät intressant och kan tänka mig att ta emot ett par praktikanter, vi behöver lite hjälp med enklare arbete och det skulle vara ganska trevligt med nytt folk. Mötet är först om två veckor så tänkte se om jag kan få svar på några frågor här redan nu.

Hur många timmar brukar de arbetslösa ha praktik per vecka?
Får vi ersättning för praktikanterna? Är den ersättningen förhandlingsbar?
Går ersättningen till mig direkt från AMS eller får han som ringde en del av kakan?

Hur mycket får han? Tänker så klart förhandla så att hans marginaler blir så små som möjligt, vad kan jag kräva?
Citera
2016-01-14, 21:04
Avstängd
Han har avtal med Af för ersättningen. Inte individuellt baserat, utan avtalsbundet. Det kan du inte påverka och ska INTE ge dig in i förhandling. Då får du inga FAS3. Deltagaren får ersättning från sin A-kassa, du blir ersatt med 75% och får betala 25%.
Citera
2016-01-14, 21:14
Medlem
MorganPalssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Han har avtal med Af för ersättningen. Inte individuellt baserat, utan avtalsbundet. Det kan du inte påverka och ska INTE ge dig in i förhandling. Då får du inga FAS3. Deltagaren får ersättning från sin A-kassa, du blir ersatt med 75% och får betala 25%.

Tack för svaret.

Som jag förstod det rör det sig om långtidsarbetslösa, de borde väl inte ha A-kassa? Tänker att man bara har det den första tiden.
Det rör sig om någon form av arbetsträning, borde det inte vara det som förut heter FAS 3 då?
Citera
2016-01-14, 22:13
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babby
Vilken fitta du är. Enda du bryr dig om är hur mycket pengar du får. Sen vill du absolut inte att den som fixar praktikanterna ska tjäna något. Har du glömt den viktigaste aspekten i detta, den eller de som ska utföra jobbet hos dig?. Han får inte en spänn för att jobba. Gör samhället en tjänst och anställ dessa personer istället för att utnyttja dom. gris

De får ersättning och tjänar visst pengar på detta "praktikanterna"

Antingen får de ersättning från AF som praktikanter eller ifall de är anställda på bidrag så betalar af en del och arbetsgivaren en del.
Citera
2016-01-14, 22:19
Medlem
Babbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
De får ersättning och tjänar visst pengar på detta "praktikanterna"

Antingen får de ersättning från AF som praktikanter eller ifall de är anställda på bidrag så betalar af en del och arbetsgivaren en del.

Nej de får inget extra utöver det dom redan har i ersättning.

Arbetslös och soc = ingen skillnad
Arbetslös och a-kassa = heller ingen skillnad.

Detta är gratisjobb. utan betalt. fair tycker du?
Senast redigerad av Babby 2016-01-14 kl. 22:37.
Citera
2016-01-14, 22:23
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Nej det får inget extra utöver det dom redan har i ersättning.

Arbetslös och soc = ingen skillnad
Arbetslös och a-kassa = heller ingen skillnad.

Detta är gratisjobb. utan betalt. fair tycker du?

Det är inte gratis jobb eftersom de får ersättning och då ska man också göra nytta.

Du har rätt i att praktikanter får ingen ersättningen utöver den de har. Men om de inte gör praktik eller de uppgifter söker jobb medmera som de ska köra förlorar de sin ersättning också självklart.

Så de får ersättning.

Praktik är ett bra sätt eftersom den arbetssökande får arbetslivserfarenhet, har en meningsfull uppgift npgot att göra om dagarna, den förstår att man måste jobba för att få pengar och framförallt leder praktik till jobb.

När det gäller anställda med bidrag så får dessa personer samma lön som vanliga personer men AF betalar en viss procent av lönekostnaden för arbetsgivaren beroende på hur nedsatt arbetsförmåga den anställde har pga t.ex diagnos eller annat.
Citera
2016-01-14, 22:31
Medlem
Babbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Det är inte gratis jobb eftersom de får ersättning och då ska man också göra nytta.

Du har rätt i att praktikanter får ingen ersättningen utöver den de har. Men om de inte gör praktik eller de uppgifter söker jobb medmera som de ska köra förlorar de sin ersättning också självklart.

Så de får ersättning.

Praktik är ett bra sätt eftersom den arbetssökande får arbetslivserfarenhet, har en meningsfull uppgift npgot att göra om dagarna, den förstår att man måste jobba för att få pengar och framförallt leder praktik till jobb.

När det gäller anställda med bidrag så får dessa personer samma lön som vanliga personer men AF betalar en viss procent av lönekostnaden för arbetsgivaren beroende på hur nedsatt arbetsförmåga den anställde har pga t.ex diagnos eller annat.

Praktik leder inte alltid till jobb. I enstaka fall endast. Vad du än säger så är det här gratisjobb och ett sätt för företagare (TS) att sko sig på arbetslösa och de som betalar bidragen till denne, (samhället). Den som praktiserar får sina ynka några få tusenlappar i ersättning och arbetsgivaren får det dubbla i ersättning per person varje månad. Detta är en ekvation som inte stämmer enligt mig

Det är skillnad på praktik och anställning vet du. Om du förstår så är den stora förloraren i detta fallet praktikanten. Hade du själv jobbat utan lön? skulle inte tro det va
Citera
2016-01-14, 22:32
Medlem
MjaoTse-Bongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorganPalsson
Mitt företag blev idag uppringd av ett företag som bedriver det som kallas stöd och matchning, han förklarade att det var typ som FAS 3, fast med nytt namn.

Tyckte det lät intressant och kan tänka mig att ta emot ett par praktikanter, vi behöver lite hjälp med enklare arbete och det skulle vara ganska trevligt med nytt folk. Mötet är först om två veckor så tänkte se om jag kan få svar på några frågor här redan nu.

Går ersättningen till mig direkt från AMS eller får han som ringde en del av kakan?

Hur mycket får han? Tänker så klart förhandla så att hans marginaler blir så små som möjligt, vad kan jag kräva?

Kan svara på det jag vet med erfarenhet som praktikant många gånger.
I regel är det heltid som gäller men många gånger börjar man på deltid för att sedan successivt gå upp till heltid. Men har man något handikapp eller sjukdom blir timmarna vad praktikanten klarar. Beror alltså mycket på syftet med praktiken.
Ersättningen betalar i regel FK ut som aktivitetsersättning, eller så får man sitt soc om man får det eller ersättning från a-kassan.
Om det är vanlig praktik och inte fas3 får arbetsköparen ingen ersättning utan hen får som sagt arbete utfört gratis som sin del av "dealen". Så var det iaf på min tid sas möjligt att saker ändrats sen dess.
Ersättning av af kan du få om du anställer som sagt och vad jag vet är det då lönebidragsanställning eller nystartsjobb som det gäller.
Lönebidraget är förhandlingsbart men sociala avgifter ingår inte i den summan tror jag.
Citera
2016-01-15, 00:51
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorganPalsson

Vid praktik under FAS 3 får arbetsgivaren mellan 4200-4600 beroende på arbetsdagar i månaden. Det finns dessutom flera lönebidragsformer som t.ex. lönebidrag och trygghetsanställning.

Oftast finns det mer än en anledning till varför människor hamnar den situationen och som arbetsgivare får man se det som bl.a. en social insats att ha några i sina verksamheter.

Någon lönsamhet i arbetet de utför kan de oftast inte ge, men få undantag finns och då kan man ibland anställa dem i 6-12 månader som tack för hjälpen. Som en sorts återbetalning av det statliga bidraget du fått under ett-två år, om du nu står ut med någon av dem så länge. Att fastanställa dem utan bidrag kan jag inte rekommendera, men det finns naturligtvis undantag från majoriteten av dem.

Anledningen är att de flesta tyvärr brukar vara ytterst arbetsskygga söndercurlade individer som tror att så fort de fysiskt befinner sig på arbetsplatsen och pillar med sina telefoner, så anser de att de arbetar.

Tiden att arbetsleda dem är oftast en förlustaffär som inte bidraget täcker upp. Tyvärr.

Se bara på inläggen av Babby. Han förstår inte att det skulle kunna vara en win-win situation både för praktikanten och företaget, samt att praktikanten faktiskt får i vart fall någon form av ekonomisk ersättning, även om den i många fall är låg. F.ö. kommer Bl.a. dessa pengar från oss företagare genom skatt, moms och arbetsgivaravgifter.

Babby´s inställning är nog ganska talande för många praktikanters inställning. Hur de någonsin skall kunna få någon längre fullbetald anställning är för mig obegripligt.

Lycka till
Citera
2016-01-15, 01:13
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Har du källa som visar att den som tar emot arbetssökande som har arbetspraktik, får ersättning för det?

För övrigt kan du ju förklara vad det är du menar att företaget får 75% av.
Citera
2016-01-15, 01:14
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Praktik leder inte alltid till jobb. I enstaka fall endast. Vad du än säger så är det här gratisjobb och ett sätt för företagare (TS) att sko sig på arbetslösa och de som betalar bidragen till denne, (samhället). Den som praktiserar får sina ynka några få tusenlappar i ersättning och arbetsgivaren får det dubbla i ersättning per person varje månad. Detta är en ekvation som inte stämmer enligt mig

Det är skillnad på praktik och anställning vet du. Om du förstår så är den stora förloraren i detta fallet praktikanten. Hade du själv jobbat utan lön? skulle inte tro det va

Nej, det är företagen som är den största förloraren. Företagen samt de redan anställda i Sverige betalar för både praktikanten och lönebidraget som företagaren får.

Att arbetsleda en arbetsskygg individ kostar avsevärt mer än bidraget på ca 4000:-/mån men det har du kanske svårt att förstå. Den lilla nytta de ofta gör täcker inte upp det. För mig och mina företag är det endast av samhälleliga sociala skäl vi tar emot praktikanter, samt att man ibland, men allt för sällan hittar någon att anställa.

Skillnader finns givetvis, men de är mycket sällsynta.

Skälv har jag arbetat gratis eller med mycket låg ersättning vid åtskilliga tillfällen. Dessutom under långa perioder och bl.a därför har jag kommit så långt. Ibland måste man det i helt enkelt. Önskar att alla praktikanter skulle se praktiken som en lärotid och försöker lära sig så mycket som möjligt.

Kunskap och erfarenheter också en lön, som dessutom varar avsevärt längre än en monetär lön, resten av livet...
Senast redigerad av Remulus 2016-01-15 kl. 01:18.
Citera
2016-01-15, 01:45
Avslutad
Det är så mycket fel i denna tråd att jag knappt orkar kommentera. Stöd och matchning har ingenting med fas3 att göra överhuvudtaget utan har ersatt fas1 och 2 i jobb och utvecklingsgarantin. Det är en tjänst som någon som behöver extra stöd för att hitta ett jobb kan ta del av mer. Mer info finns om ni söker på stöd och matchning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in