Citat:
Ursprungligen postat av
MorganPalsson
Mitt företag blev idag uppringd av ett företag som bedriver det som kallas stöd och matchning, han förklarade att det var typ som FAS 3, fast med nytt namn.
Tyckte det lät intressant och kan tänka mig att ta emot ett par praktikanter, vi behöver lite hjälp med enklare arbete och det skulle vara ganska trevligt med nytt folk. Mötet är först om två veckor så tänkte se om jag kan få svar på några frågor här redan nu.
Hur många timmar brukar de arbetslösa ha praktik per vecka?
Får vi ersättning för praktikanterna? Är den ersättningen förhandlingsbar?
Går ersättningen till mig direkt från AMS eller får han som ringde en del av kakan?
Hur mycket får han? Tänker så klart förhandla så att hans marginaler blir så små som möjligt, vad kan jag kräva?
Vid praktik under FAS 3 får arbetsgivaren mellan 4200-4600 beroende på arbetsdagar i månaden. Det finns dessutom flera lönebidragsformer som t.ex. lönebidrag och trygghetsanställning.
Oftast finns det mer än en anledning till varför människor hamnar den situationen och som arbetsgivare får man se det som bl.a. en social insats att ha några i sina verksamheter.
Någon lönsamhet i arbetet de utför kan de oftast inte ge, men få undantag finns och då kan man ibland anställa dem i 6-12 månader som tack för hjälpen. Som en sorts återbetalning av det statliga bidraget du fått under ett-två år, om du nu står ut med någon av dem så länge. Att fastanställa dem utan bidrag kan jag inte rekommendera, men det finns naturligtvis undantag från majoriteten av dem.
Anledningen är att de flesta tyvärr brukar vara ytterst arbetsskygga söndercurlade individer som tror att så fort de fysiskt befinner sig på arbetsplatsen och pillar med sina telefoner, så anser de att de arbetar.
Tiden att arbetsleda dem är oftast en förlustaffär som inte bidraget täcker upp. Tyvärr.
Se bara på inläggen av Babby. Han förstår inte att det skulle kunna vara en win-win situation både för praktikanten och företaget, samt att praktikanten faktiskt får i vart fall någon form av ekonomisk ersättning, även om den i många fall är låg. F.ö. kommer Bl.a. dessa pengar från oss företagare genom skatt, moms och arbetsgivaravgifter.
Babby´s inställning är nog ganska talande för många praktikanters inställning. Hur de någonsin skall kunna få någon längre fullbetald anställning är för mig obegripligt.
Lycka till