Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-14, 16:28
Medlem
Mitt snart 5-åriga barn har börjat stamma, inte grovt men ofta ändå. Framför allt i början av meningarna. Jag var likadan som barn, gick till logoped minns jag. Sen om jag blev fri från stamningen pga detta eller om jag bara växte ifrån det är svårt att säga.

Är inte just 5-års åldern en vanlig ålder för en del barn att börja stamma? Man vill säga och uttrycka sig så mycket så att talet liksom inte hinner med?

Vad göra?
Citera
2016-01-14, 16:33
Medlem
Jag stammade när jag var 5-år pga att jag hade brytit armen, har din son fått en chock av något eller trivs han i sin miljö?
Citera
2016-01-14, 16:48
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Mitt snart 5-åriga barn har börjat stamma, inte grovt men ofta ändå. Framför allt i början av meningarna. Jag var likadan som barn, gick till logoped minns jag. Sen om jag blev fri från stamningen pga detta eller om jag bara växte ifrån det är svårt att säga.

Är inte just 5-års åldern en vanlig ålder för en del barn att börja stamma? Man vill säga och uttrycka sig så mycket så att talet liksom inte hinner med?

Vad göra?

Jag hade ett möte med logopeden på Danderyds i morse gällande just en liten "väldigt lätt" stammande pojke "min egen som är 3-4 år".

Dom gav många bra tips på hur man ska tänka hemma, vilka åtgärder som kan göra, behandlingsplaner osv.. I vårt fall så är detta en väldigt lätt stamning och vi bestämde att dom skulle träffa honom om 2 veckor och så ska dom se om dom tycker att dom behöver göra något i nuläge och i så fall vad.

Dom berättade att de allra flesta stamningar börjar mellan åldrarna 2-5 och att det absolut inte kan ha någonting att göra med ifall man blivit skrämd eller liknande, detta är medeltidstankar och inget som följs sedan många år tillbaka.

Stamning är ärftligt och kan komma ifrån antingen föräldrar, morföräldrar eller liknande, i vissa fall så växer det bort själv och i andra så kan det behövas behandling. Allt beror på vilken typ utav stämning det är "det finns flera varianter. Stamningen beror på att signalerna har att göra med de signaler som kommer ifrån hjärnan blir avbrutna någonstans "tror man".
Citera
2016-01-14, 17:06
Medlem
Stammar ditt barn? Tecken på dåliga föräldrar, byt ut dem så kanske nya kan få honom på rätt bana igen om det inte redan är för sent.
Citera
2016-01-14, 19:58
Medlem
Tack pershagen, jag tar åt mig dina tankar och funderingar.
Citera
2016-01-14, 22:16
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Tack pershagen, jag tar åt mig dina tankar och funderingar.

Glad att jag kan hjälpa till med något.
Citera
2016-01-14, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Glad att jag kan hjälpa till med något.

Citera
2016-01-19, 20:56
Medlem
hade det likadant med min 5åring, det försvan efter något år.. fick iaf tipset om att inte kommentera det och bara låta det vara. Oftast så är det en övergångsperiod. Nu är mitt barn stamfri!
Citera
2016-01-20, 00:36
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:

Vad göra?

Du bör se till att man undersöker om han behöver samma hjälp som du fick. Syrrans grabb hade också problem med talet i den åldern och fick bra hjälp av logoped.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in