• 1
  • 2
2016-01-13, 23:14
Awaiting Email Confirmation
Hej!

Är delägare av 10% i en firma. Har hittills inte varit mycket utdelningar mer än att jag kunnat klara mig under gränsbeloppen. Dock så har det börjat lyfta för oss nu och framåt nästa år kommer det vara tal om utdelningar på flera hundratusen över mitt framräknade gränsbelopp (vilket blir rätt lågt då jag endast äger 10%).

Har fått rådet från olika personer att starta ett holdingbolag och sälja över aktierna till detta då man i så fall kan ta emot skattefri utdelning från firman jag jobbar i och därefter dela ut upp till gränsbeloppet (som då blir ca 136.000/år) varje år. Överskjutande belopp kan stå kvar i holdingbolaget tills vidare.

Har i samband med detta en del frågor, och det kommer säkert komma fler allt eftersom så tänkte det är lika bra jag startar en tråd

- Har jag rätt i mitt tänk ovan? Är det det bästa sättet?

- Jag måste ha ett bankkonto kopplat till bolaget, måste man köpa ett sådant här paket då från exempelvis SEB? Allting jag behöver är ju ett konto, belopp som jag inte delar ut för jag i så fall över till en KF på Avanza för att investera. jag behöver inte "enkla lånet" "bankkort" osv osv. Tycker det verkar dyrt då att betala över 1000 kronor per år för Bank. Men kanske jag är snål Finns där några alternativ?

- Holdingbolaget måste när det är bildat köpa aktierna av mig. Är det ok att holdingbolaget köper dem av mig till mitt anskaffningsvärde? Eller måste de värderas och sen måste jag betala en massa skatt på försäljningen? Har fått info från revisor att om man är 100% ägare till bolaget som köper aktierna är det ok att köpa dem för anskaffningsvärdet. Korrekt?

- Kan jag använda mig av aktiekapitalet (50.000) för att betala för aktierna jag säljer? Är det något speciellt jag skall tänka på som privatperson i detta?

- Något annat jag bör tänka på?

Alla svar uppskattas!
Citera
2016-01-13, 23:17
Medlem
Bankkonto och fondhandel finns gratis, hos många banker. Nordea tar 360 om året, Forex och Norwegian gratis.

Du måste sälja till dagsaktuell kurs

Du kan inte använda insatt kapital i AB, grundplåten, till att betala med.
Citera
2016-01-13, 23:24
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Bankkonto och fondhandel finns gratis, hos många banker. Nordea tar 360 om året, Forex och Norwegian gratis.

Bankkonto för företag?

Vad är dagsaktuell kurs? Vi har inte fått någon värdering än, räknas då den aktuella kursen som inköpsvärdet?
Citera
2016-01-14, 00:36
Medlem
Citat:

1. Man kan nog anta att TS aktier inte är i ett noterat, publikt AB

2. Givetvis har du fel. Självklart kan TS använda "grundplåten" dvs aktiekapitalet för att köpa aktierna(en tillgång). För att bespara sig lite mekk så skulle jag tippa att aktierna i direkt mening skulle kunna utgöra apportegendom.
Citera
2016-01-14, 00:36
Medlem
Citat:

TS kan utan större problem tillämpa reglerna om underprisöverlåtelser, och därmed i stort sätt sälja för vilket pris som helst så länge det inte är över marknadsvärdet. Går utmärkt att sälja till anskaffningsvärde.

Självklart kan man använda holdingbolagets aktiekapital. Finns inget som hindrar att man investerar detta kapital i aktier.

Varning till TS:
Var noga med att kontrollera om dina 10% omfattas av några hembudsförbehåll innan du säljer aktierna till dig själv.
Citera
2016-01-14, 10:34
Medlem
Hej.

Det du beskriver är en väldigt vanlig operation och många gör så när deras bolag börjar generera överskott.

1: Du kan sätta i princip vilket pris som helst på aktierna, men du bör inte sätta lägre an anskaffningsvärdet. Kom ihåg dock att det pris du säljer aktierna för blir det värde du bokför dom till i ditt holdingbolag.

2: Ditt lågbeskattade utdelningsutrymme (3:12 reglerna) följer inte automatiskt med när du säljer aktierna, så om du har upparbetat utrymme sedan tidigare år du inte vill bli av med så måste det hanteras. Vanligaste sättet är att du säljer aktierna till ditt holdingbolag för motsvarande belopp som du har i ackumulerat, lågbeskattat utrymme på din K10. Du säljer aktierna emot revers så ditt holdingbolag får en skuld till dig på beloppet. Du kommer få deklarera och betala 20% skatt (igen, 3:12) privat men om du gör affären nu så deklareras det nästa år och skatten förfaller till betalning i mars 2018.

3: Såklart du kan använda dig av aktiekapitalet. Det är så många som inte förstår eller bryr sig om att läsa på hur redovisning fungerar och verkar tro att "aktiekapitalet" är en bunt sedlar som det står "aktiekapital" skrivet på som man lägger i en låda och aldrig får röra. Så funker det såklart inte. När ditt holdingbolag köper dina aktier är det redovisningsmässigt egentligen en överföring ifrån en typ av tillgång till en annan. Holdingbolaget använder kontanter (en tillgång) för att förvärva aktier (som blir en annan tillgång). När aktierna bokförs så bokförs de till det värde som de köps för så redovisningsmässigt har holdingbolaget fortfarande lika mycket tillgångar som innan köpet. Aktiekapitalet är således intakt.

Vad som menas med att man "förbrukar bolagets aktiekapital" är när tillgångar minus skulder totalt är lägre än aktiekapitalet.
Citera
2016-01-14, 12:32
Medlem
Bra svar/råd från pap01!

Många "gratistjänster" inom bank/finans är ofta för privatpersoner. Jag tror dock att avanza har (haft) något sparkonto för företag, jag är dock osäker på ifall det gick att göra överföringar och betalningar från detta. Du kommer ju t.ex. att behöva göra betalningar till skatteverk och andra (redovisningtjänster?) i ditt bolag och då kan det vara bra att ha någon lösning där detta är ganska smidigt.
Citera
2016-01-14, 19:32
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Hej.

Det du beskriver är en väldigt vanlig operation och många gör så när deras bolag börjar generera överskott.

1: Du kan sätta i princip vilket pris som helst på aktierna, men du bör inte sätta lägre an anskaffningsvärdet. Kom ihåg dock att det pris du säljer aktierna för blir det värde du bokför dom till i ditt holdingbolag.

2: Ditt lågbeskattade utdelningsutrymme (3:12 reglerna) följer inte automatiskt med när du säljer aktierna, så om du har upparbetat utrymme sedan tidigare år du inte vill bli av med så måste det hanteras. Vanligaste sättet är att du säljer aktierna till ditt holdingbolag för motsvarande belopp som du har i ackumulerat, lågbeskattat utrymme på din K10. Du säljer aktierna emot revers så ditt holdingbolag får en skuld till dig på beloppet. Du kommer få deklarera och betala 20% skatt (igen, 3:12) privat men om du gör affären nu så deklareras det nästa år och skatten förfaller till betalning i mars 2018.

3: Såklart du kan använda dig av aktiekapitalet. Det är så många som inte förstår eller bryr sig om att läsa på hur redovisning fungerar och verkar tro att "aktiekapitalet" är en bunt sedlar som det står "aktiekapital" skrivet på som man lägger i en låda och aldrig får röra. Så funker det såklart inte. När ditt holdingbolag köper dina aktier är det redovisningsmässigt egentligen en överföring ifrån en typ av tillgång till en annan. Holdingbolaget använder kontanter (en tillgång) för att förvärva aktier (som blir en annan tillgång). När aktierna bokförs så bokförs de till det värde som de köps för så redovisningsmässigt har holdingbolaget fortfarande lika mycket tillgångar som innan köpet. Aktiekapitalet är således intakt.

Vad som menas med att man "förbrukar bolagets aktiekapital" är när tillgångar minus skulder totalt är lägre än aktiekapitalet.

Tack för bra och utförligt svar! Är dock inte helt med på punkt 2. Jag har tidigare år erhållit totalt 4 utdelningar inklusive den som kommer i januari i år. Tidigare år har jag använt förenklingsprincipen då det understigit det, men detta år kommer ca 72.000 och när jag räknar fram mitt gränsbelopp blir det ca 60.000 dvs 60k beskattas med 20% och resterande 12k beskattas med dryga 50% (inkomstskatt).

Hur menar du då att kan göra?
Citera
2016-01-14, 19:33
Citat:
Ursprungligen postat av surprutt
Bra svar/råd från pap01!

Många "gratistjänster" inom bank/finans är ofta för privatpersoner. Jag tror dock att avanza har (haft) något sparkonto för företag, jag är dock osäker på ifall det gick att göra överföringar och betalningar från detta. Du kommer ju t.ex. att behöva göra betalningar till skatteverk och andra (redovisningtjänster?) i ditt bolag och då kan det vara bra att ha någon lösning där detta är ganska smidigt.

Ja visst är det, men tycker de svinar till en rätt bra så fort det handlar företag oavsett om det är bank eller internetabonnemang. Jag behöver i princip bara ett konto för att göra betalningar och ingenting annat. Vill bara ha billigast möjliga
Citera
2016-01-15, 04:26
Medlem
knut_1s avatar
Du borde väl kunna sälja aktierna till marknadsvärdet oavsett hur mycket det estimeras till. I första hand använda aktiekapitalet som dellikvid och restoden som lån, för vilket du erhåller ränta till dess det är återbetalt.
Citera
2016-01-15, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Du borde väl kunna sälja aktierna till marknadsvärdet oavsett hur mycket det estimeras till. I första hand använda aktiekapitalet som dellikvid och restoden som lån, för vilket du erhåller ränta till dess det är återbetalt.

Om TS nu enligt uppgift inte har något sparat lättnadsbelopp, varför sälja till marknadsvärdet och orsaka en onödig skattebelastning om man inte måste?
Citera
2016-01-15, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keckepro
Tack för bra och utförligt svar! Är dock inte helt med på punkt 2. Jag har tidigare år erhållit totalt 4 utdelningar inklusive den som kommer i januari i år. Tidigare år har jag använt förenklingsprincipen då det understigit det, men detta år kommer ca 72.000 och när jag räknar fram mitt gränsbelopp blir det ca 60.000 dvs 60k beskattas med 20% och resterande 12k beskattas med dryga 50% (inkomstskatt).

Hur menar du då att kan göra?

Om jag förstår rätt då så har du utnyttjat hela (eller nästan hela) ditt lågbeskattade utrymme varje år så du har inget ackumulerat ifrån tidigare år. I så fall så kan du ignorera den delen. Då är mitt råd att sälja aktierna in i ditt holdingbolag för anskaffningsvärdet. Jag tolker det som att du var med och startade bolaget i fråga så anskaffningsvärdet torde då vara aktiernas nominella värde, det vill säga din andel av det ursprungliga aktiekapitalet som ni satte in.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in