2016-01-13, 21:51
Medlem
Flashisbacks avatar
Hej,

Har för över en månad sen fått en remiss till psykiatrin i Sundbyberg efter en konstaterad utbrändhet. Min husläkare vill att jag ska få en ADHD utredning. Grejen är den att jag förutom en ADHD diagnos lider av Social Fobi. Jag vet att det kan ta månader eller år innan man får hjälp i Stockholm men det finns flera grupper över nätet för att hjälpa oss med Social Fobi. (Min läkare har bara 10 minuter per patient och hon missar det viktigaste)

En månad har gått och jag börjar undra vad som händer? Ringde till psykiatrin Kronan och de sa att jag "hamnat mellan stolarna" och skulle ta kontakt med mig snarast. Det var tre veckor sen..

Från att ha varit väldigt ledsen börjar jag nu bli väldigt förbannad. Jag har jobbat sen jag var 17, betalat skatt som höginkomsttagare på mitt sista jobb och nu, när JAG behöver hjälp, går hjälpen till någon annan. Det enda jag vill är att komma tillbaka i jobblivet igen men utan stöd blir det svårt.

!
Citera
2016-01-13, 21:58
Medlem
Oh-My-Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashisback
Jag har jobbat sen jag var 17, betalat skatt som höginkomsttagare på mitt sista jobb och nu, när JAG behöver hjälp, går hjälpen till någon annan. Det enda jag vill är att komma tillbaka i jobblivet igen men utan stöd blir det svårt.
!

Tyvärr går det inte att få hjälp i vårt land längre, spelar ingen roll hur mycket skatt du har betalat in. Jag känner samma frustration som dig, tyvärr går pengarna till invandringen som skribenten ovan skrev.
Citera
2016-01-13, 21:58
Avstängd
Det är hård belastning på psykiatrin i Stockholm. Ett alternativ, om du inte vill vänta, är att du kontaktar och bekostar ett besök hos en privatpraktiserande psykiatriker. Där brukar man kunna få tid samma dag eller vecka, om det är angeläget. Sök på psykiatriker, stockholm, privat. Ej psykolog.
Citera
2016-01-13, 22:22
Medlem
Flashisbacks avatar
Det är helt sjukt. Har aldrig varit i kontakt med vården förut. Jag är en relativt normal människa som behöver hjälp eftersom jag vill fortsätta jobba, men behöver guidning.
Citera
2016-01-13, 22:26
Medlem
Flashisbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är hård belastning på psykiatrin i Stockholm. Ett alternativ, om du inte vill vänta, är att du kontaktar och bekostar ett besök hos en privatpraktiserande psykiatriker. Där brukar man kunna få tid samma dag eller vecka, om det är angeläget. Sök på psykiatriker, stockholm, privat. Ej psykolog.

Tack för tipset. Låter som rätt väg att gå.
Citera
2016-01-13, 22:42
Medlem
gato12s avatar
Tyvärr skulle man behöva vara frisk för att vara sjuk...jag menar att man egentligen förväntas vara drivande och ringa och ligga på och söka olika vårdgivare när allt man egentligen vill göra är att ligga kvar i sängen och dra täcket över sig. Alla har tyvärr inte heller någon i sin närhet som kan fixa allt detta.
Jag har själv suttit hemma och väntat förgäves på telefonsamtal och kallelser som aldrig kommer.

Samhället tycker tyvärr inte att psykiatrin är viktig nog att satsa på så de flesta mottagningarna är idag helt överhopade av desperata vårdtagare så om man inte själv ligger på som sagt så är det lätt att hamna sist i kön.
Senast redigerad av gato12 2016-01-13 kl. 22:47.
Citera
2016-01-13, 23:05
Medlem
varsomfolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KastarStenIGlashus
Alla insatser är överbelastade pga invandringen och var det redan innan.
haha tror du på vad du själv skriver eller?

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Att ett privat alternativ skulle vara bättre är inte alls säkert. Dessutom brukar dessa vara lika eller ännu mer belägna till quick fixes.

Angående kronan har jag själv varit där och de är omåttligt oproffsiga.
Lokalerna ser dessutom ut som något hämtat ur en dystopisk film från tidigt tvåtusental. Kvinnan jag fick träffa var både okunnig och oproffsig. Trots att jag har haft en lååång tidigare kontakt med psykiatrin så började hon bara rabbla kring olika mediciner för att medicinera mitt tillstånd. Jag känner självklart redan till alla dessa och deras verkningar och när jag försökte meddela detta mottogs det som ohyfsat. Gör dig själv en tjänst och försök inte ens på kronan, du kommer bara känna dig mer nedslagen efter ett besök där och tappa all tro på att adekvat hjälp finns.
Senast redigerad av varsomfolk 2016-01-13 kl. 23:10.
Citera
2016-01-14, 00:33
Medlem
varsomfolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KastarStenIGlashus
Att vara frisk för att klara av att vara sjuk är dagens sanning, kloka ord!
Även jag instämmer.
Citera
2016-03-10, 18:14
Medlem
Flashisbacks avatar
En liten uppdatering.

Jag har nu genomgått en basutredning oerhört kvickt (3 besök på 2 veckor) och kom in till psykiatriker veckan efter. Med andra ord en ren ketchupeffekt!

Har nu blivit medicinerad med Lamotrigin och redan efter två veckor känner jag mig sugen på att komma tillbaka i arbetslivet! Placeboeffekt eller ej, men jag är märkbart mer avslappnad. Har en bit kvar tills jag är i full dos men det ser väldigt positivt ut.

Praise the lord!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in