2016-01-13, 16:10
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Hej!

I förrgår råkade jag välta min tv (ca 6 månader gammal..) så den gick i backen, syns egentligen inga större skador men den är stendöd. Jag har en hemförsäkring via Folksam och det är en drulleförsäkring som täcker upp till 40.000 kr för hemelektronik.

Detta borde gå på hemförsäkringen eller hur? Får säkert inte tillbaka alla pengar osv men något borde jag väl få?`TVn köpte jag på rea för ca 15.000kr för drygt 6 månader sen.

Nu till det jag undrar över:

1. Är det OK att åka och köpa en ny tv nu idag eller bör jag vänta tills ärendet är anmält och uppklarat? tänker ifall att det kan väcka misstankar om försäkringsbedrägeri (att jag hade sönder tvn med flit alltså). Men jag är i stort behov av en TV^^

2. Behöver jag spara den gamla tvn som bevis på att den är trasig och i så fall hur länge? Bor ganska trångt och vill helst slippa att bära upp den till vindsförrådet (utan hiss). Helst vill jag bara åka till tippen med den nu ikväll pga att jag ska ha gäster senare imorgon. Hur vanligt är det att någon från försäkringsbolaget kommer hem och tittar på sakerna som har gått sönder och kontrollerar så att det inte är bedrägeri?

För ett par år sedan hade jag sönder en laptop och då var det bara att ringa in och berätta vad som hänt så hade jag pengarna på kontot ca 1 vecka senare. Detta var dock med ett annat försäkringsbolag. Hade inte ens kvittot kvar från inköpet av datorn.

Tacksam för svar på mina funderingar!
Citera
2016-01-13, 16:18
Medlem
Drulleförsäkring räcker alldeles utmärkt. Förmodligen kommer du få betala en självrisk på kanske 1500 kr eller något liknande.

1. Det är OK och ska inte väcka några misstankar.

2. Spara TV:n i alla fall tills du fått beslut från försäkringsbolaget. Du kommer ev. behöva fotografera den för ditt ärende.
Citera
2016-01-13, 16:25
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Drulleförsäkring räcker alldeles utmärkt. Förmodligen kommer du få betala en självrisk på kanske 1500 kr eller något liknande.

1. Det är OK och ska inte väcka några misstankar.

2. Spara TV:n i alla fall tills du fått beslut från försäkringsbolaget. Du kommer ev. behöva fotografera den för ditt ärende.

Så tekniskt sett så skulle jag kunna fota den ikväll och sedan göra mig av med den?
Grejen är ju att det inte syns något på tvn förutom ett litet märke i ena hörnet.. Så tänker att bilder kanske inte kommer räcka och att de vill göra ett hembesök för att få titta på den?

Var ju inget sånt med min gamla dator (behövde inte ens skicka bilder) men då rörde det sig om mindre belopp också.. Hur ofta kommer de hem och kollar egentligen? Innan jag hade haft sönder min dator så trodde jag att de alltid gjorde hembesök för att kontrollera saken.
Citera
2016-01-13, 16:40
Medlem
Säkraste svaret får ts givetvis genom att kontakta sitt försäkringsbolag, de kan ha olika rutiner. Att gå efter vad som skrivs här riskerar att ts blir vilseledd.
Citera
2016-01-13, 16:42
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Säkraste svaret får ts givetvis genom att kontakta sitt försäkringsbolag, de kan ha olika rutiner. Att gå efter vad som skrivs här riskerar att ts blir vilseledd.
Självklart är det så! Även om jag aldrig skulle våga fråga "kommer ni på hembesök för att kontrollera detta"? haha..

Men har tyvärr inte alla uppgifter som folksam behöver nu här vid mig för att göra en anmälan och då kunna fråga vad som gäller..
Citera
2016-01-13, 17:09
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helblodsprinsen
Självklart är det så! Även om jag aldrig skulle våga fråga "kommer ni på hembesök för att kontrollera detta"? haha..

Men har tyvärr inte alla uppgifter som folksam behöver nu här vid mig för att göra en anmälan och då kunna fråga vad som gäller..

Jag skulle vara väldigt försiktig med att åka och köpa en ny TV innan bolaget OKat det. Ersättning får du men det är upp till bolaget att tex hänvisa dig till en specifik butik eller dylikt. De kan också kräva av dig att du tar TVn till butik/reparatör då de äger rätten att laga TVn om det går och är försvarbart sett till kostnaden. Så kolla med dem först annars kan det bli lite jobbigt om du står med en lagad TV och en ny.

Då får du sälja den ena begagnad och då kan du få större kostnader pga det än självrisken.

Detta gör också att du inte kan kasta TVn.

Så ring ditt bolag och kom överens med dem om hur ni gör.
Citera
2016-01-13, 20:24
Medlem
Du får inte göra dig av med TV:n hur som helst. När försäkringsbolaget ersätter dig ersätter de antingen en reparation (vad ska du reparera om du kastar tv:n?) eller löser ut tv:n för dess nuvarande andrahandsvärde. Du får inte de där 15000 minus självrisk du får andrahandsvärden minus självrisken. Det blir väl ändå ett par tusenlappar, men tro inte att du får ut 13-14 laxar bara för att den kostade det ny. Försäkringsbolaget har rätt att hämta TV:n. Sedan om de gör det är en annan sak som du får diskutera med försäkringsbolaget om.
Citera
2016-01-13, 20:36
Medlem
Citat:
Så tekniskt sett så skulle jag kunna fota den ikväll och sedan göra mig av med den?
Grejen är ju att det inte syns något på tvn förutom ett litet märke i ena hörnet.. Så tänker att bilder kanske inte kommer räcka och att de vill göra ett hembesök för att få titta på den?

Var ju inget sånt med min gamla dator (behövde inte ens skicka bilder) men då rörde det sig om mindre belopp också.. Hur ofta kommer de hem och kollar egentligen? Innan jag hade haft sönder min dator så trodde jag att de alltid gjorde hembesök för att kontrollera saken.

Så du undrar över om det är okej att fota tv:n o sedan sälja den till en polare, men ändå få ut försäkringspengar för den?
Vad tror du själv?
Har du kvaddat din TV så lär de skicka ut en besiktningsman innan de betalar en spänn.
Citera
2016-01-13, 20:36
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:

Köpa en ny tv får du göra på egen risk.

Släng för i helvete inte den gamla än. Folksam kan begära att du skall lämna in den för en undersökning, bl.a. för att se om den går att laga och/eller för att få information om skadan kan
ha uppstått på så sätt som du påstår. Folksam har även rätt till att få TV´n om man ersätter dig
så ge dom inga skäl till att vägra dig ersättning.

Har du tur så löser det sig snabbt men Folksam är inte precis kända för att vara snabba särskilt på senare tid när alla deras skadereglerare verkar vara inhyrda konsulter.
Citera
2016-01-13, 21:56
Medlem
gniff754s avatar
Som sagts innan, de kan vilja ha ett utlåtande från en reparatör att den inte går att laga, och de kan ha krav på hur du skall skaffa ersättnings-TVn. Enklast är att kontakta dem, har du tur så behövs inget intyg från en reparatör och du får kontant ersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in