2016-01-13, 01:40
Medlem
Redors avatar
Jag har ett rörligt elpris hos Fortum men börjar tröttna rätt mkt på de stora bolagen nu. Haft Fortum i typ 7-8år nu..
HIttade Storuman Energi som är bra mkt billigare än vad Fortum är så valet föll på dem.

Hur som, det rörliga avtalet jag har hos Fortum är ett 1-årsavtal, som startade tror det var i Juni/Juli 2015, hittar inte exakt när det började gälla. Om jag väljer att byta nu, och avtalet avbryts i förtid hur mkt kan jag räkna med att få pröjsa extra för det? Jag läste i avtalet något om 12öre/kw..

Om kunden av annan anledning än flytt inte fullföljer avtalet till
avtalstidens slut, äger Fortum Markets AB rätt ta ut en lösenavgift
vilken uppgår till 12 öre/kWh (ej momspliktig) på den återstående
beräknade avtalsvolymen.

Så vad innebär det i praktiken? Ska jag då räkna ut hur mkt jag förburkar varje månad och ta det gånger 0,12?

och kommer det bolag jag byter till informera mig om att jag fortfarande är bunden till Fortum?
Citera
2016-01-13, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Jag har ett rörligt elpris hos Fortum men börjar tröttna rätt mkt på de stora bolagen nu. Haft Fortum i typ 7-8år nu..
HIttade Storuman Energi som är bra mkt billigare än vad Fortum är så valet föll på dem.

Hur som, det rörliga avtalet jag har hos Fortum är ett 1-årsavtal, som startade tror det var i Juni/Juli 2015, hittar inte exakt när det började gälla. Om jag väljer att byta nu, och avtalet avbryts i förtid hur mkt kan jag räkna med att få pröjsa extra för det? Jag läste i avtalet något om 12öre/kw..

Om kunden av annan anledning än flytt inte fullföljer avtalet till
avtalstidens slut, äger Fortum Markets AB rätt ta ut en lösenavgift
vilken uppgår till 12 öre/kWh (ej momspliktig) på den återstående
beräknade avtalsvolymen.

Så vad innebär det i praktiken? Ska jag då räkna ut hur mkt jag förburkar varje månad och ta det gånger 0,12?

och kommer det bolag jag byter till informera mig om att jag fortfarande är bunden till Fortum?

Fortum vet jag inget om men gbg energi talade inte om för mig att jag fortfarande va bunden till bixia som i sin tur skickade hem ett brev där det stod att jag begick avtalsbrott och där med skulle betala x antal tusen så jag kommer aldrig mer lita på ett säljare svin
Citera
2016-01-13, 09:45
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor

Ja. Både du och Fortum har ju väldigt bra underlag på hur mycket el du gör av med efter ert långa avtalsförhållande.

Gör du av med exempelvis 25 000 kWh per år och säger upp avtalet till sista januari och du är bunden till sista juli blir det 12500*0,12 = 1500 spänn. Vill du vara mer noggrann kan du ju titta historiskt vad du gjort av med under just feb-juli tidigare år. Fortum kommer ju dock göra uträkningen själva, men det kan ju vara bra att ha en egen uträkning så att du inte blir lurad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in