• 1
  • 2
2016-01-11, 23:46
Medlem
Efter att ha haft drömmar om att utbilda mig till ingenjör inser jag nu att jag har tagit vatten över huvudet på det tekniska basåret, jag sitter nu med endast en kurs avklarad av två sen i höstas och kommer få göra omtenta på de två kurser jag har nu i veckan, garanterat.
På min förra omtenta fick jag noll poäng och kommer antagligen få det på en av de här som ska göras i veckan.
Jag går inte på heltid på csn då jag ej har några veckor kvar på den gymnasiala kvoten och arbetar extra för att få ekonomin att gå ihop.
Nästa år ska jag läsa något helt annat då matematik inte är min grej och jag har inget självförtroende när det kommer till matematiken.

Vad tycker ni att jag ska göra nu?
Ska jag hoppa av skolan och fråga om jag kan arbeta fullt för att få ekonomin att gå ihop eller ska jag fortsätta med skolan och försöka klara de kurser jag kan och sedan flytta hem i maj?
Som jag har uppfattat det vid samtal med CSN och det jag har läst mig till så spelar det ingen roll hur många kurser jag klarar eller misslyckas med då högskolan är en annan kvot av veckor som tur är.
Man blir inte återbetalningsskyldig om man misslyckas med studierna va?

Behöver lite råd på vad jag ska göra så man kanske kan få lite skönare sömn
Citera
2016-01-11, 23:54
Medlem
Jag har gått igenom precis samma sak, gjorde ett basår och allt gick åt helvete. Jag bestämde mig för att hur dåligt det än går så skulle jag fullfölja året. Jag blev mentalt sargad av det men repade mig, klarade tillslut mattekurserna på omtentan och läser idag ett program som har gått bra hittills.

Så sammanfattningsvis, jag insåg att någon civilingenjör kommer det aldrig bli av mig, men det slutade väldigt bra ändå. Och jag ångrar verkligen inte att jag fullföljde det för hade jag inte gjort det hade jag inte kommit in på programmet jag läser nu.

Lycka till och ge inte upp.
Citera
2016-01-11, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CMLN
Efter att ha haft drömmar om att utbilda mig till ingenjör inser jag nu att jag har tagit vatten över huvudet på det tekniska basåret, jag sitter nu med endast en kurs avklarad av två sen i höstas och kommer få göra omtenta på de två kurser jag har nu i veckan, garanterat.
På min förra omtenta fick jag noll poäng och kommer antagligen få det på en av de här som ska göras i veckan.
Jag går inte på heltid på csn då jag ej har några veckor kvar på den gymnasiala kvoten och arbetar extra för att få ekonomin att gå ihop.
Nästa år ska jag läsa något helt annat då matematik inte är min grej och jag har inget självförtroende när det kommer till matematiken.

Vad tycker ni att jag ska göra nu?
Ska jag hoppa av skolan och fråga om jag kan arbeta fullt för att få ekonomin att gå ihop eller ska jag fortsätta med skolan och försöka klara de kurser jag kan och sedan flytta hem i maj?
Som jag har uppfattat det vid samtal med CSN och det jag har läst mig till så spelar det ingen roll hur många kurser jag klarar eller misslyckas med då högskolan är en annan kvot av veckor som tur är.
Man blir inte återbetalningsskyldig om man misslyckas med studierna va?

Behöver lite råd på vad jag ska göra så man kanske kan få lite skönare sömn

Kanske du inte har rätt studieteknik?
Citera
2016-01-11, 23:55
Medlem
Det finns nån gräns för hur många HP du måste klara innan CSN stryps. Kan det vara 35 första året och 45 övriga? Något sådant.
Du är alltid återbetalningsskyldig till CSN eftersom det är ett lån vi talar om, oavsett hur många tentor du klarar.

Hur mycket tid har du lagt ned på matten? Har du svårt för fysik och kemi också? Hur mycket måste du jobba extra? Kan det inte vara så att du lagt ned för lite tid på studierna helt enkelt?

Om det är teknik du vill jobba med, och du inte har några gymnasieveckor kvar (hur kommer det sig?) så är det smartaste movet nog att hoppa av och jobba ihop pengar som du kan leva och försöka igen på basåret. Alternativet kan ju vara att läsa in kurserna på egen hand på kvällstid efter jobbet och därefter tentera dem på komvux.
Citera
2016-01-12, 00:01
Medlem
Lägg ner 50-60 timmar i veckan så klarar du kurserna. Det finns inga genvägar, man måste plugga! Majoriteten kommer misslyckas med gymnasiekurser i de senare mattekurserna samt i NO om de inte lägger ner tid, du behöver inte vara svagbegåvad bara för att du misslyckas. De med bäst betyg är inte alltid de smartaste även om många smarta får bra betyg också, det är de som lägger ner mest tid som lär sig mest helt enkelt.
Citera
2016-01-12, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SissyGirl
Jag har gått igenom precis samma sak, gjorde ett basår och allt gick åt helvete. Jag bestämde mig för att hur dåligt det än går så skulle jag fullfölja året. Jag blev mentalt sargad av det men repade mig, klarade tillslut mattekurserna på omtentan och läser idag ett program som har gått bra hittills.

Så sammanfattningsvis, jag insåg att någon civilingenjör kommer det aldrig bli av mig, men det slutade väldigt bra ändå. Och jag ångrar verkligen inte att jag fullföljde det för hade jag inte gjort det hade jag inte kommit in på programmet jag läser nu.

Lycka till och ge inte upp.

Tack för svaret, "skönt" att höra att man inte är ensam. Jag insåg också väldigt snabbt att jag inte var något ingenjörsmaterial utan kommer att studera till lärare i höst.
Blev det något bekymmer med CSN för din del?

Citat:
Ursprungligen postat av ArrBBCC
Kanske du inte har rätt studieteknik?

Känner detsamma, har provat flera olika men jag tror det sitter i mitt huvud för varje gång jag gör ett mattetal eller liknande så känner jag en röst som säger att jag har fel och är värdelös typ.

Citat:
Ursprungligen postat av Reisti
Det finns nån gräns för hur många HP du måste klara innan CSN stryps. Kan det vara 35 första året och 45 övriga? Något sådant.
Du är alltid återbetalningsskyldig till CSN eftersom det är ett lån vi talar om, oavsett hur många tentor du klarar.

Jag vet att lånet ska tillbaka, det är jag helt okej med men tänkte så att jag inte blir skyldig att betala mina bidrag. Jag får inga HP då jag studerar ett tekniskt basår så mina kurser räknas inte tydligen.

Hur mycket tid har du lagt ned på matten? Har du svårt för fysik och kemi också? Hur mycket måste du jobba extra? Kan det inte vara så att du lagt ned för lite tid på studierna helt enkelt?

Jag försöker lägga ner en stor del på matten, har svårt för fysik och kemi också tyvärr men jag försöker iallafall. Jag måste väl jobba extra 2-3 gånger i veckan så att ekonomin går ihop till sommaren.
Kan vara så, försöker få mycket tid men ibland finns inte suget där, jag måste arbeta eller att jag har fastnat.

Om det är teknik du vill jobba med, och du inte har några gymnasieveckor kvar (hur kommer det sig?) så är det smartaste movet nog att hoppa av och jobba ihop pengar som du kan leva och försöka igen på basåret. Alternativet kan ju vara att läsa in kurserna på egen hand på kvällstid efter jobbet och därefter tentera dem på komvux.

Ska arbeta som lärare har jag tänkt, har studerat till en yrkesutbildning men valde att testa på högre studier och har insett att jag borde ha kört på min första plan att bli lärare.

Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Lägg ner 50-60 timmar i veckan så klarar du kurserna. Det finns inga genvägar, man måste plugga! Majoriteten kommer misslyckas med gymnasiekurser i de senare mattekurserna samt i NO om de inte lägger ner tid, du behöver inte vara svagbegåvad bara för att du misslyckas. De med bäst betyg är inte alltid de smartaste även om många smarta får bra betyg också, det är de som lägger ner mest tid som lär sig mest helt enkelt.

Ska försöka lägga ner mer timmar på studierna och får hoppas att det räcker till slutet av maj
Citera
2016-01-12, 00:28
Medlem
Craig.s avatar
Är det KTH:s basår du går på? Ge inte upp, jag vet precis hur du känner, men alla kan klara det så länge de är villiga att lägga ner tiden som krävs.
Citera
2016-01-12, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craig.
Är det KTH:s basår du går på? Ge inte upp, jag vet precis hur du känner, men alla kan klara det så länge de är villiga att lägga ner tiden som krävs.

Det är det inte, ska försöka få med mig de flesta kurser. Vissa kommer jag inte kunna få godkänt i såklart men ska försöka få med mig några och sedan ta nya tag nästa höst och klara studierna med marginal
Citera
2016-01-12, 16:03
Medlem
Craig.s avatar
Bra initiativ. Som sagt, vem som helst kan klara basåret så länge de pluggar hårt och lägger ner mycket tid. För vissa personer så kommer det självklart vara svårare än för andra, och då kanske man behöver plugga mer. Men ge inte upp ditt mål om högre studier så länge du inte absolut föredrar att arbeta som lärare.
Citera
2016-01-12, 16:29
Medlem
Albert.Zweisteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reisti
Det finns nån gräns för hur många HP du måste klara innan CSN stryps. Kan det vara 35 första året och 45 övriga?.

Är nästan säker på att det är 37.5p
Men som du säger, första året "krävs mindre"

Citat:
Ursprungligen postat av CMLN
Du har ingen i din närhet som gått ett par år på högskolan som kan hjälpa dig?
All matematik är nästan omöjlig när man inte vet hur man ska göra. Med en pedagogisk människa vid din sida som kan förklara så just DU kan förstå kommer du klara det galant

Första åren brukar vara lite krångliga om man t.ex. haft uppehåll från skolan och jobbat, svårt att "få igång" hjärnan igen

Sen är ett bra tips att göra gamla tentor (eller rättare sagt ett måste för att klara skolan)
Känner du att du behöver mer tid än avsatt så får du helt enkelt starta tidigare med gamla tentor.

Förstår du inte så FRÅGA OM HJÄLP!

Lycka till
Senast redigerad av Albert.Zweistein 2016-01-12 kl. 16:33.
Citera
2016-01-12, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craig.
Bra initiativ. Som sagt, vem som helst kan klara basåret så länge de pluggar hårt och lägger ner mycket tid. För vissa personer så kommer det självklart vara svårare än för andra, och då kanske man behöver plugga mer. Men ge inte upp ditt mål om högre studier så länge du inte absolut föredrar att arbeta som lärare.

Tack för svar, har börjat tagga till nu och har försökt hitta den glöd jag hade de första månaderna i skolan. Kommer bli tufft men som tur är så är det ju bara 5 månader kvar innan det blir flytt hem och man kan andas ut och förhoppningsvis må bättre än vad man gör just nu.

Det blir lärare i höst, känner att det passar mig mer och ska göra de åren till de bästa i mitt liv för att gottgöra det här året som inte har gått allt för bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Albert.Zweistein
Är nästan säker på att det är 37.5p
Men som du säger, första året "krävs mindre"

Du har ingen i din närhet som gått ett par år på högskolan som kan hjälpa dig?
All matematik är nästan omöjlig när man inte vet hur man ska göra. Med en pedagogisk människa vid din sida som kan förklara så just DU kan förstå kommer du klara det galant

Första åren brukar vara lite krångliga om man t.ex. haft uppehåll från skolan och jobbat, svårt att "få igång" hjärnan igen

Sen är ett bra tips att göra gamla tentor (eller rättare sagt ett måste för att klara skolan)
Känner du att du behöver mer tid än avsatt så får du helt enkelt starta tidigare med gamla tentor.

Förstår du inte så FRÅGA OM HJÄLP!

Lycka till

Tack för svar!

Ringde CSN och de sa att eftersom jag har sökt ett helår av studier så prövar de ej något resultat samt så ger det tekniska basåret inga HP så till hösten så spelar det ingen roll hur många kurser jag inte har klarat men det känns ju dåligt när man inte klarar kurser tyvärr.

Tyvärr inte, jag flyttade x antal mil hemifrån vilket jag ångrar väldigt mycket nu så får slita själv, kan inte sitta i skolan för det blir för ofokuserat med alla människor runt mig utan studerar helst själv och då blir det ju som det blir ibland när man fastnar på en uppgift och ej vet hur man ska lösa den.

Känner exakt så, har jobbat samt gått en vuxenutbildning som jag klarade väldigt lätt så blev en chock när man började på ett tekniskt basår där det går så fort fram men bara försöka och blir det pannkaka av det hela så blir det, bara ta nya tag till hösten och kämpa på
Citera
2016-01-12, 21:32
Medlem
Craig.s avatar
Du skulle nog ha kunnat bli en bra ingenjör. Men det viktigaste är att du gör det som du verkligen vill, låt bara inte okunskap stoppa dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in