2016-01-11, 20:21
Medlem
TheJesterRaces avatar
Hejsan!

Har nu sparat ihop en liten slant och tänkte köpa mig en bil. Kollat på BMW e61 pga. nyfiken och gillar dessa exteriört.

T.ex. denna http://www.blocket.se/halland/BMW_52....htm?ca=13&w=3

Hur säkert är 20k mil med dessa egentligen? Slut totalt?

Vet om felen med elkablar i luckan samt nivåreglering, men hur vanligt är det? Duger 218hk för att frakta en sådan tung bil vid t.ex. en lite snabbare omkörning?

Kör en del motorväg i 120km/h så vore ju gött om den varvade relativt lite eller åtminstone gick tyst!

Tackar!
Citera
2016-01-12, 00:08
Medlem
Går du upp 30 tkr får du 08 med nya lådan med 16 000 mil på mätaren. Ta lån för den lilla summan om du kan annars en riktigt fin bil. Tyvärr ska man inte köra Manuel BMW Audi eller Mercedes om de inte ha 280 -300 HP

Motorerna är klena och Manuel tär på alla packningar lager kuggar etc.
Citera
2016-01-12, 00:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Detejade
Går du upp 30 tkr får du 08 med nya lådan med 16 000 mil på mätaren. Ta lån för den lilla summan om du kan annars en riktigt fin bil. Tyvärr ska man inte köra Manuel BMW Audi eller Mercedes om de inte ha 280 -300 HP

Motorerna är klena och Manuel tär på alla packningar lager kuggar etc.

äh lika bra att han tar den där, och sparar 30tkr istället, tills senare. Då TS förmodligen lär ändå tröttna på den där bilen efter ett tag.
Citera
2016-01-12, 20:36
Medlem
Har själv ägt en 525i -05 med manuell låda. Sedan dock, men är ju samma motor. Mycket skön att ligga efter vägen med, gick tyst och behagligt, gillade stolarna också. Varvade ca 2500 rpm i 120.
525orna är ju inga fartmonster precis, under 3500 varv händer det inte så mycket faktiskt.
Jag var dock tvungen att fylla olja lika ofta som jag tankade, fick fylla ca 1 liter motorolja per 100 mil.
Långkörnig på motorväg så gick det ännu mer. Tydligen ett ganska vanligt fel på dessa motorer så kolla noga upp det. Min hade inte ens gått 10tusen mil när jag köpte den och ändå ett konstant oljepåfyllande :S
Citera
2016-01-27, 15:12
Medlem
Köp inte nyare än -08. Jag har en del vänner som har haft problem med växellådan och med elektroniken.
Akta så inte bilen drar tjuvström. Det är rätt vanligt.
Se också till att bilen endast har 1 alarmsystem.
Bmw har faktiskt ändrat en del på sina femmor mellan 2008 och nyare på negativt sätt.
Citera
2016-02-07, 13:06
Medlem
Sw333ts avatar
Skall du handla en E61 så som nämnts tidigare köp en facelift för att slippa ev "barnsjukdomar". Se även till att shoppingluckan fungerar för att slippa byta kabelstammen bak.
Nu ser jag inte annonsen längre men ska man se till andrahandsvärde tycker jag att du ska köpa en med m-sport utvändigt.
Lycka till med bilköpet!
Citera
2016-02-07, 19:18
Medlem
Ärlige Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sw333t
Skall du handla en E61 så som nämnts tidigare köp en facelift för att slippa ev "barnsjukdomar". Se även till att shoppingluckan fungerar för att slippa byta kabelstammen bak.
Nu ser jag inte annonsen längre men ska man se till andrahandsvärde tycker jag att du ska köpa en med m-sport utvändigt.
Lycka till med bilköpet!

Har en kollega som körde en 525d Touring nästan 50 000 mil innan det var dags att byta bil. Han hade i stort sett inga problem alls, detta är kvalitetsbilar som är byggda för att rulla länge. De är precis som andra tyska kvalitetsbilar så välbyggda att det kan vara svårt att avgöra om de har gått 20 000 eller 40 000 mil. Som alltid gäller att kolla service och annan historik extremt noga. Gå in på www.autopower.se. Deras forum och begagnatguider är oslagbara när det gäller BMW.

Lycka till!
Citera
2016-02-07, 20:36
Medlem
Prostreet32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ärlige Harry
Har en kollega som körde en 525d Touring nästan 50 000 mil innan det var dags att byta bil. Han hade i stort sett inga problem alls, detta är kvalitetsbilar som är byggda för att rulla länge. De är precis som andra tyska kvalitetsbilar så välbyggda att det kan vara svårt att avgöra om de har gått 20 000 eller 40 000 mil. Som alltid gäller att kolla service och annan historik extremt noga. Gå in på www.autopower.se. Deras forum och begagnatguider är oslagbara när det gäller BMW.

Lycka till!

Tur att det är lätt för ett tränat öga att avgöra om en E61 gått 20 000 eller 40 000 mil.
Du lär dels inte ha några bromsar kvar, diverse elfel och hel utsliten framvagn.

Du målar upp det som ofta, volvoraggarna gör, att 740/940 är världens bästa bil utan några bekymmer.

Att BMW E60/E61 är en bra bil är ingen tvekan om, men även den har sina brister.
Citera
2016-02-08, 16:54
Medlem
Ärlige Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Tur att det är lätt för ett tränat öga att avgöra om en E61 gått 20 000 eller 40 000 mil.
Du lär dels inte ha några bromsar kvar, diverse elfel och hel utsliten framvagn.

Du målar upp det som ofta, volvoraggarna gör, att 740/940 är världens bästa bil utan några bekymmer.

Att BMW E60/E61 är en bra bil är ingen tvekan om, men även den har sina brister.

Absolut inte. Mercedes är världens bästa bil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in