Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-01-20, 19:29
Medlem
MrWins avatar
Någon som vet hur stämningen på skolan blivit efter dådet? Är det två läger som hatar varandra eller står alla och gråter tillsammans.
Citera
2016-01-20, 19:38
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sb23
Men du hävdade det innan.

"Tjejkompisar till BO har blivit utsatta för misshandel och sexuella
trakasserier av GM och GMs kompis."

Du har helt rätt i att det var en dåligt formulerad mening som innehåller
oklar syftning.
Vad som avsågs var:
"Tjejkompis till BO har blivit utsatt för sexuella trakasserier av GMs kompis."
"Tjejkompis till BO har blivit utsatt för misshandel av GM."

Jag beklagar ett min dåliga svenska gjorde att meningen också kunde tolkas
på ett annat sätt. Jag ska försöka vårda mitt språk bättre...

mvh/Bo

PS. Jag tycker dock att det framgår på flera andra platser i tråden vad
som avsågs. Det var ett sammandrag av vad som i detalj beskrivits
tidigare, som råkade bli otydligt.
Om du t.ex. läst den här sammanställningen så går det inte att missförstå:
(FB) 15-årige Arminas Pileckas knivskuren till döds i Broby av 14-åring på skola 2016-01-11
Senast redigerad av lasternassumma 2016-01-20 kl. 20:30. Anledning: PS. + korr.
Citera
2016-01-20, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
När du uppfattar sanningen som rasistisk så hittar du på en annan "sanning".
Jag är frestad att återkomma med en sammanställning av "dina sanningar",
här och i andra trådar. Dina uppgifter är vid flera tillfällen så motstridiga att
det blir svårt att tro att det finns något sanningsvärde alls i det du skriver.

Din bevislogik är också intressant.
Du presenterar en historia som du inte på något sätt kan styrka.
Historien är dessutom ologisk och passar inte ihop med uppgifter
som du lämnat på andra platser på Flashback.
Enligt din bevislogik är din historia sann om ingen bevisar motsatsen.
Det är naturligtvis du som ska bevisa att din historia är sann.

Beakta denna historia, som är ungefär lika trovärdig som din:
"Jag såg dig Linsanity flygande på en kvast, tillsammans med en
svart katt den 2/4 2015."
Är det sant, bara därför att du inte kan bevisa motsatsen?

mvh/Bo

Hej, Bo.

Du är sannerligen en skithög, om du är så mån om att fälla mig för saker du inte har en aning om. För att bevisa att jag är en person med integritet och som inte ljuger, jag skriver på FB gällande saker jag vet.

Du kan tillexempel kolla denna tråd där jag nämner att GM är "Reza Madadi" långt innan alla andra i tråden fick veta att det är han. Även där blev jag misstrodd.

(FB) "Idrottsstjärna försökte råna exklusiv butik på Östermalm" 25/5 -13

Summa summarum, jag ljuger inte och du är bara skitnödig för att sanningen inte passar din idiotiska och vidriga agenda.
Citera
2016-01-20, 21:48
Medlem
BallsMans avatar
Citat:

Tackar för en resonlig sammanfattning.
Citera
2016-01-21, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Arminas vänner och facebookmedlemmar i hans minnesgrupp borde kontakta media och TV för att berätta sanningen.

Detta måste ju gränsa till förtal?! Stackars Arminas familj. Nu tror ju halva Sverige att han var en mobbare och att GM är ett offer.

Skriv ett formellt och välformulerat brev, sedan kontakta SvD och DN, Expressen, Metro, TV4 och SVT. Gör det från alla håll och kanter. Många personer samtidigt. Skicka mejl till flera i redaktionen och tipsavdelningen, ring dem och skriv brev.

Förr eller senare är det någon som nappar. Annars sprid det på sociala medier. Dela på facebook och Twitter.

Denna desinformation får inte fortsätta och folk i Sverige måste få veta vad som håller på att hända i vårat sjuka land.

Man borde starta en insamling för att finansiera ett minnesmärke över denna svensk-litauiska hjälte. Då iden nog tyvärr möter motstånd inom vissa grupper, kanske även inom kommunen där detta hemska brott skedde så skulle man först kunna få till ett minnesmärke i det litauiska samhälle han kom ifrån (efter ok från föräldrar naturligtvis). Skulle det lyckas så vore det svårare för motståndet i Sverige att stoppa det här.
Hoppas det finns någon handlingskraftig nog att genomdriva något liknande denna iden.
Citera
2016-01-21, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Oväntat att inga av mina uppgifter har motbevisats, så länge man inte sprider rasistisk dynga som passar de flesta av eran agenda, ja, då är man en trovärdig källa..

Arminas var inte "guds bästa barn", jag har aldrig påstått något alls gällande gärningsmannen "Ahmed", har inget som helst minne av att jag någonsin har stött på ungen i fråga. Det enda jag har skrivit är att Arminas inte alls är någon hjälte eller någons beskyddare, han var en mobbande snorunge.

Det där vart årets statement antar jag. Har sett hur du för dig i de trådar du är aktiv i och må ju säga att för en person som studerat så mycket som du säger dig ha gjort måste jag säga att ditt vokabulär innehåller ovanligt mycket invektiv. Sedermera hur kommer det sig att alla dina meningsmotståndare automatiskt klassificeras som rasister? Eller det är ju bara vad man kan anta när man läser ovanstående. Finns faktiskt människor som intresserat sig av denna historia utan att ha en politisk infallsvinkel.

Om det nu är så att du ej för dig med osanning får du gärna redogöra för hur det kan komma sig att du både är son till två invandrare i ett inlägg och i ditt första inlägg är etniskt svensk? Går lite stick i stäv. Utöver det hade det även varit intressant å höra varför någon utbildar sig på Handels i Gbg å sen sadlar om till PA, speciellt efter att ha pluggat och studerat i Kanada. Välbetalt? Dina uppgifter är ej underbyggda och din trovärdighet är ju inte direkt solid som granit efter dessa tvivelaktigheter.. Utöver det kan du gärna redogöra för hur man skulle motbevisa dina uppgifter? På internet kan man ju vara vem som helst, ena dagen svensk, andra dagen invandrare. Det gör det ju även problematiskt att därav nedgradera dina påståenden till den osanning jag personligen tror att de är utan att sj outa sig och bryta mot fb regler...

Kan bara konstatera att så länge du (och andra) i denna tråd inte kan underbygga det ni påstår hade det vart schysst mot bo, anhöriga och hans vänner (+gm mm) att inte slänga sig med vad som annars i mina ögon är ovidkommande osanningar om minderåriga tillika barn i en oerhört tragisk historia...
Senast redigerad av malmi 2016-01-21 kl. 22:51.
Citera
2016-01-21, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clabbed
Man borde starta en insamling för att finansiera ett minnesmärke över denna svensk-litauiska hjälte. Då iden nog tyvärr möter motstånd inom vissa grupper, kanske även inom kommunen där detta hemska brott skedde så skulle man först kunna få till ett minnesmärke i det litauiska samhälle han kom ifrån (efter ok från föräldrar naturligtvis). Skulle det lyckas så vore det svårare för motståndet i Sverige att stoppa det här.
Hoppas det finns någon handlingskraftig nog att genomdriva något liknande denna iden.

Kanske den svartarbetande Zydrunas kan hjälpa till med minnesmärket?
Citera
2016-01-23, 08:51
Medlem
Jösses vad en del går på. I detta fall tycks dock samhället ha behållt sitt lugn och agerat på ett korrekt sätt.
Tvångsomhändertagen, LVU, och inlåst. Bra.

Citat:
Samma dag som Arminas Pileckas dödades, den 11 januari, blev 14-åringen tvångsomhändertagen av kommunstyrelsens i Östra Göinge kommun. Den direkt utlösande orsaken var att 14-åringen misstänks ha dödat Armanis.
En kommun kan göra den här typen av snabba ingripanden med motiveringen den unges hälsa riskerar att skadas genom, som det står i lagtexten, brottslig verksamhet. Beslutet innebär att 14-åringen i praktiken är inlåst.
Men 14-åringen vill inte tvångsvårdas av myndigheter. Han föredrar att vårdas på frivillig väg. Hans föräldrar anser att också att sonen ska få komma hem. Även de anser att han behöver vård och stöd.
Men varken 14-åringen eller hans föräldrar kunde lägga fram någon plan eller förslag till Förvaltningsrätten på vilken slags vård som han skulle kunna få om han fick komma. Det var också ett av skälen till att Förvaltningsrätten i torsdags beslöt att han ska vara fortsatt tvångsvårdad.

http://www.expressen.se/kvallsposten/14-aringens-krav-vill-slippa-tvangsvarden/
Citera
2016-01-23, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjillevipps
Jösses vad en del går på. I detta fall tycks dock samhället ha behållt sitt lugn och agerat på ett korrekt sätt.

Men 14-åringen vill inte tvångsvårdas av myndigheter. Han föredrar att vårdas på frivillig väg. Hans föräldrar anser att också att sonen ska få komma hem. Även de anser att han behöver vård och stöd.
Men varken 14-åringen eller hans föräldrar kunde lägga fram någon plan eller förslag till Förvaltningsrätten på vilken slags vård som han skulle kunna få om han fick komma.

Han vill inte, han föredrar, han kunde inte lägga fram förslag på vård, vad i helvete är det här?
Han är 14-år och har mördat ett annat barn, vad fan han vill och inte vill borde inte ha någon relevans alls. Han ska hållas inlåst och övriga befolkningen hållas skyddad från denna lättkränkta mördare.
Citera
2016-01-23, 10:47
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjillevipps

Citat:
Samma dag som Arminas Pileckas dödades, den 11 januari, blev 14-åringen tvångsomhändertagen av kommunstyrelsens i Östra Göinge kommun. Den direkt utlösande orsaken var att 14-åringen misstänks ha dödat Armanis.
En kommun kan göra den här typen av snabba ingripanden med motiveringen den unges hälsa riskerar att skadas genom, som det står i lagtexten, brottslig verksamhet. Beslutet innebär att 14-åringen i praktiken är inlåst.
Men varken 14-åringen eller hans föräldrar kunde lägga fram någon plan eller förslag till Förvaltningsrätten på vilken slags vård som han skulle kunna få om han fick komma. Det var också ett av skälen till att Förvaltningsrätten i torsdags beslöt att han ska vara fortsatt tvångsvårdad.

Mörda eller döda?
Det är intressant hur skribentens ordval varierar. Jag trodde
först att du citerat fel när jag läste ingressen.
I ingressen står det "mördat", längre ner i texten står det "dödat".

Ordvalet "knivskuren till döds" används av den som satt
rubriken på denna tråd. Jag har intrycket att mord brukar kallas
mord i de flesta trådar, men i den här trådens rubrik heter det
"knivskuren till döds".

Myndigheters roll
Jag tror att artikelförfattaren, Micke Ölander, har en något oklar
bild av olika myndigheters ansvarsområden. Kommunstyrelsen
har många uppgifter i en kommun, men dom kan inte omhänderta
barn. Socialnämnden kan begära tvångsvård och skickar sin
begäran till förvaltningsrätten som fattar det avgörande beslutet.
I det aktuella fallet gjordes ett envarsgripande av skolans personal.
Efter en mycket kort tid kom polisen och tog GM till förhör. Var
GM placerats senare har inte offentliggjorts, som jag sett.
Polisen får inte hålla kvar en 14-åring mer än tre timmar efter
att förhöret avslutats. Ansvaret för placering och begäran om
vård ligger hos sociala myndigheter.

När jag försökte få en bild av socialnämnden och socialtjänsten
i Östra Göinge hittade jag bl.a. detta, om andra ärenden:
Föräldrar känner sig kränkta av socialen
Lex Sarah-anmälan om brister
Kritik mot handläggning av omhändertagande
Om ensamkommande barn

mvh/Bo
Citera
2016-01-23, 10:58
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Men varken 14-åringen eller hans föräldrar kunde lägga fram någon plan eller förslag till Förvaltningsrätten på vilken slags vård som han skulle kunna få om han fick komma.

Han vill inte, han föredrar, han kunde inte lägga fram förslag på vård, vad i helvete är det här?
Han är 14-år och har mördat ett annat barn, vad fan han vill och inte vill borde inte ha någon relevans alls. Han ska hållas inlåst och övriga befolkningen hållas skyddad från denna lättkränkta mördare.

Inget straff
Många reagerar säkert som du, men det är ju lagen som gäller.
I princip kan en 14-åring inte straffas. I alla instruktioner och
lagtexter som finns fokuseras på barnets, i det här faller GMs
bästa.

Min personliga åsikt är att svensk lag genomgående är så
fokuserad på att ta hand om och skydda GM att BOs rättigheter
ofta kommer i skymundan. Jag tycker att rättsväsendet i
högre grad borde skydda offrets intressen (gäller även
anhöriga vid mord) och även, mer än vad som sker, förhindra
att brott begås, med förebyggande och avskräckande åtgärder.

När barn är inblandade i brott blir det mer komplicerat.

Att en 15-årings liv släckts är hemskt och oåterkalleligt.

mvh/Bo
Citera
2016-01-23, 10:59
Medlem
Citat:
Mörda eller döda?
Det är intressant hur skribentens ordval varierar. Jag trodde
först att du citerat fel när jag läste ingressen.
I ingressen står det "mördat", längre ner i texten står det "dödat".

Ordvalet "knivskuren till döds" används av den som satt
rubriken på denna tråd. Jag har intrycket att mord brukar kallas
mord i de flesta trådar, men i den här trådens rubrik heter det
"knivskuren till döds".

Myndigheters roll
Jag tror att artikelförfattaren, Micke Ölander, har en något oklar
bild av olika myndigheters ansvarsområden. Kommunstyrelsen
har många uppgifter i en kommun, men dom kan inte omhänderta
barn. Socialnämnden kan begära tvångsvård och skickar sin
begäran till förvaltningsrätten som fattar det avgörande beslutet
.
I det aktuella fallet gjordes ett envarsgripande av skolans personal.
Efter en mycket kort tid kom polisen och tog GM till förhör. Var
GM placerats senare har inte offentliggjorts, som jag sett.
Polisen får inte hålla kvar en 14-åring mer än tre timmar efter
att förhöret avslutats. Ansvaret för placering och begäran om
vård ligger hos sociala myndigheter.

När jag försökte få en bild av socialnämnden och socialtjänsten
i Östra Göinge hittade jag bl.a. detta, om andra ärenden:
Föräldrar känner sig kränkta av socialen
Lex Sarah-anmälan om brister
Kritik mot handläggning av omhändertagande
Om ensamkommande barn

mvh/Bo

Skarpsynt analys och helt riktig. Dock vill jag tillägga vad avser det du hittat om socialtjänsten och socialnämnden i Östra Göinge. Tyvärr är nog min bild att det du funnit inte är unikt, det kan man gräva fram om i stort sätt samtliga socialtjänster i landet. Vilket då och då också brukar uppmärksammas. Det i sig är sorgligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in