Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-01-13, 03:16
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Där har du själva essensen i alltihop. Småpojkar som anser sig vara män, med mäns rättigheter, de har noll respekt för vuxna.

Jag skulle påstå att de vuxna blundar för problemen därför att de inte vill ta ansvar för katastrofen som de orsakat. Skolan blundar för övergreppen eller skyller på rasism. Enklast så. Aftonhoran skyller på den mördade pojken som faktiskt gjorde något. Bekvämt. Pappan skyller på skolan och samhället. Kontantersättning.

Exakt detsamma som gör att förorterna förfaller. Polisen tröttnar på att åka dit och få skit. Människor söker sig istället till gängen för att få skydd och polisen och samhället den representerar blir den gemensamma fienden som förenar förorterna.

Det som behövs är att aftonhoran bestraffas för sina lögner. De är ansvariga. Detta är deras fel. Vuxna måste ta ansvar och vara auktoriteter.
Citera
2016-01-13, 04:20
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Var ser du den acceptansen, har någon här menat att mord är OK?

Inte precis, men när en personal på skolan gör kategoriska uttalanden som
uppenbart har som syfte att skuldbelägga BO, så finner jag det djupt ororande.

Linsanity
har i tråden gjort några IMHO, märkliga uttalanden.
Linsanity uppger sig ha arbetat i skolan. Det ger IMO ett ansvar, långt utöver det
som övriga FB-skribenter har när det gäller att leverera fakta och att inte sprida
uppgifter som omfattas av tystnadsplikt.
Du får själv bedöma vilka slutsatser som bör dras av det h-n skrivit.
Arminas är BO.
Här är ett exempel (mina understrykningar):
"I egenskap av att ha varit personlig assistent till en kille i parallellklassen så kan jag intyga att Arminas inte var en vidare snäll kille. Han har både spottat och mobbat tösen som jag är assistent åt, han är ganska stor för sin ålder och han var väldigt uppkäftig, hamnade själv i dispyt med honom en gång även fast jag inte ska lägga mig i som PA, han och hans kompis brottande ner en yngre kille och gjorde "kalsongryck" samtidigt som den yngre killen grät och hade folk runt om sig som skrattade.

Vet inte vem gärningsmannen är, kan dock inte påstå att jag är förvånad över det inträffade. Skolan i fråga är f.ö en ganska lugn skola, en del utländska elever men det är ingen katastrof-skola som vissa försöker måla upp skolan som. Många bra lärare och seriösa lektioner."

Mina kommentarer:
Linsanity's kommentarer handlar om den avlidne. Att presentera vad som är
personliga, negativa värdeomdömen om en avliden är inte OK. Om det dessutom
görs med, som jag uppfattar det, syftet att ta ansvaret för mordet från GM och
istället skuldbelägga BO, som av naturliga skäl inte kan försvara sig så är det
inte bara moraliskt förkastligt utan också tjänstefel.

Några detaljer: En "kille" blir på raden under "tösen".

"väldigt uppkäftig" – Vad betyder det? Ifrågasättande? Argumentativ? Debattglad?
Ordvalet tjänar syftet att nedvärdera BO. Innebörden kan vara att Linsanity
är en person som förväntar sig total underkastelse av alla i sin omgivning.

Linsanity har hamnat i dispyt med Arminas. Det kan säga något om Arminas.
Det kan också säga något om Linsanity. Det har framförts i tråden att Arminas
var omtyckt. Var det vanligt att Linsanity hamnade i dispyt med elever på skolan?
Just den här dispyten kan vi inte få den andra parten att uttala sig om, för han är mördad.
Kanske finns det någon från skolan som kan vittna om andra dispyter?

"kan dock inte påstå att jag är förvånad över det inträffade". Det är ett ganska
starkt uttalande. Linsanity säger att det inträffade inte är överraskande.
Baserat på att hon känner väl till BO och inte känner till GM.
Baserat på erfarenhet och kännedom om BO och förhållandena på skolan.

"...en ganska lugn skola, en del utländska elever men det är ingen katastrof-skola som vissa försöker måla upp skolan som. Många bra lärare och seriösa lektioner."

Jämför detta uttalande med innehållet i dessa artiklar där läget på skolan
beskrivs som "otryggt", "oroväckande" och "Skolbarnen i Östra Göinge är inte trygga".

Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article22078387.ab
SDS:
http://www.sydsvenskan.se/sverige/kommunen-som-tog-ansvar---men-fick-nog-nar-andra-svek-1/

Jag tror på nolltolerans. Vill man förhindra mord på skolor ska man inte
tolerera mord på skolor. Förklara gärna för mig vilket syftet är när någon
vill ta ansvaret från GM och en dokumenterat stökig skolmiljö och i stället
lägga skuld och ansvar på BO? IMO är det inte så man hindrar att sådana
här tragedier upprepas.

mvh/Bo

PS: Jag såg nu att Aftonbladet-artikeln om otryggheten i skolan tagits bort.
Liknande artiklar, baserade på material från TT, finns från andra källor, t.ex.
UNT:
http://www.unt.se/start/otrygghetssignal-redan-fore-knivdad-ntm9821345.aspx
Citera
2016-01-13, 04:32
Medlem
Lalajlajs avatar
Alla ljuger i den här historien och det mest sannolikt för att man vill skydda sig själv eller framstå i bättre dager. Av det som framkommits hittills så är rektorn på skolan den största lögnaren men han är lång ifrån ensam. Pappan till offret ljuger, pappan till GM överdriver och flickan som själv blev avstängd för att hon talade med rektor säger inte hela sanningen.

Att Armanis är en översittare och gängledare på skolan börjar bli ganska klart. Att inför kamera ge sig på betydligt mindre offer visar på hans storhet och även att det knappast är första gången som detta hänt.

Det alla pratar om här är att det som hände på filmen inte var något speciellt, och det kan jag hålla med om i viss mån, det var ingen misshandel i den bemärkelsen som krävde att man behövde uppsöka sjukvård. Men att det filmades och sedan lades ut så att hela skolans elever fick tillgång till den är förnedrande för pojken. Sedan kan man även diskutera om BO hade tillräckligt med fakta för att ge sig på GM, man ser på filmen att GM nekade till vad det nu var som lade honom till last men ändå så ger sig den större BO på den betydligt mindre GM samtidigt som han i samma veva puttar undan andra personer i sin väg, som den översittare han är. Jag tror snarare att det är så att elever generellt på skolan var rädda för Armanis.

Men om filmen nu inte var något speciellt, vilket var en händelse som skedde runt lucia, så är det ändå inte den som föranleder en polisanmälan, det är det bråk som polisen kallas ut till den 23 november och där en anmälan upprättas den 27 november. När polis kallas till platsen så är det ett bråk av mer allvarligare karaktär och det kanske är den händelsen som GMs pappa hänvisar till, och som var upphovet till sjukhusbesöket, men som missförstås av pressen som tror att allt hänger ihop med den händelse som skedde runt lucia.

Det finns uppgifter som säger att GM varit utsatt för mobbing, eller om man hellre vill använda sig av ordet konflikt, med BO en lång tid tillbaka. Detta bekräftas även av kommunens säkerhetsansvarige som i en intervju säger att denna konflikt sträcker sig långt tillbaka. Att rektorn nekar till att det finns konfliker eller incidenter på skolan är idag inte längre relevant då polisen själva sagt att de fått göra utryckning till skolan ett flertal gånger. Polisen har även diskuterat problemen med rektorn och personalen, så att påstå att de var ovetande är grovt tjänstefel och genom att låta allt få fortsätta sin gilla gång även en grov försummelse av sina plikter.

Pappan till BO gråter ut i litausk media, i hopp om att för förståelse och medlidande från sina landsmän. Han ljuger rakt ut när han påstår att han inte får komma till tals i svensk media, trots att de har erbjudit honom detta. Han är väl medveten om att hans storväxte son har haft en konflikt med en betydligt mindre arab. Självklart går han på samma linje där han försvarar sin sons översittarfasoner och det våld sonen utövar med att GM skulle ha antastat tjejer.

Än så länge så är det bara BOs bästa tjejkompisar som trätt fram och påstått att det föreligger så, bland annat hon som själv blev avstängd för att hon klagade hos rektorn. Den historien i sig är så overklig så för att förstå varför hon själv blev avstängd så behöver man få ta del av all den information som hon väljer att undanhålla. Jag kan tänkta mig att orsaken till att hon blev avstängd var för att det skett en händelse mot GM tidigare och att flickan var hos rektorn för att försvara Armanis genom lögner och annat som rektorn såg igenom. Detta är som sagt bara en spekulation men nog ligger det något annan bakom hennes avstängning.
Senast redigerad av Lalajlaj 2016-01-13 kl. 04:35.
Citera
2016-01-13, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Vilket jävla svin som ger sig på tjejer och knivhugger en stackare som försvarar dem, om allt stämmer. Ett svin är han förvisso oavsett. Här behöver vi ta efter USA där åldern inte är någon avgörande faktor. Jag vill inte se ett sådant här svin i samhället, hans kriminella karriär har sannerligen bara börjat. Livstid ska han ha.

Såg på tv före jul om 1 14-årig pojke som vållat 1 12-årig flickas död under lek
samt gömt liket i 1 veckas tid under sängen.

Till slut börjar modern leta p.g.a stanken och blir chockad då hon hittar den försv grannflickan
död under sin sons säng. Pojken dömdes till livstid och blir tvungen sitta minst 40 år !

Så=det i Usa !
Citera
2016-01-13, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Det här med verbal och saklig kommunikation är ju inte direkt MENA-slöddrens starka sida. Berikningen sprider sig nedåt i åldrarna.

Läs Lena Melins försvarstal att hylla mörkning av utseende på gärningsmän.
Hon erkänner rakt av att tidningen gör rätt som inte publicerar signalement på förövare.
Hon uppmanar polisen att ta skit ett tag för kritiken mot att inte gå ut med signalement snart lägger sig.
Så tänker alltså högsta hönan på tidningen.
Vi skriver vad vi vill och tar skit om det är fel, det blåser ändå över.
Chefredaktören på nämda tidning bytte nyss jobb till chef för Sverigestelevision så nu vet vi vad som gäller där också.
Citera
2016-01-13, 05:32
Medlem
KnullMarodorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyskolja
Hon erkänner rakt av att tidningen gör rätt som inte publicerar signalement på förövare.
Hon uppmanar polisen att ta skit ett tag för kritiken mot att inte gå ut med signalement snart lägger sig.
Chefredaktören på nämda tidning bytte nyss jobb till chef för Sverigestelevision så nu vet vi vad som gäller där också.

Ja det är otroligt att Aftonbladet med Lena Mellin i spetsen tilltås påverka politiken på ett så oerhört negativt sätt.

Sossarna tillsatte ju rikspolischefen Dan Eliasson som inte tycker brottslighet bör beivras!?!

Sverige är verkligen landet upp och ner.
Citera
2016-01-13, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Alla ljuger i den här historien och det mest sannolikt för att man vill skydda sig själv eller framstå i bättre dager. Av det som framkommits hittills så är rektorn på skolan den största lögnaren men han är lång ifrån ensam. Pappan till offret ljuger, pappan till GM överdriver och flickan som själv blev avstängd för att hon talade med rektor säger inte hela sanningen.

Att Armanis är en översittare och gängledare på skolan börjar bli ganska klart. Att inför kamera ge sig på betydligt mindre offer visar på hans storhet och även att det knappast är första gången som detta hänt.

Det alla pratar om här är att det som hände på filmen inte var något speciellt, och det kan jag hålla med om i viss mån, det var ingen misshandel i den bemärkelsen som krävde att man behövde uppsöka sjukvård. Men att det filmades och sedan lades ut så att hela skolans elever fick tillgång till den är förnedrande för pojken. Sedan kan man även diskutera om BO hade tillräckligt med fakta för att ge sig på GM, man ser på filmen att GM nekade till vad det nu var som lade honom till last men ändå så ger sig den större BO på den betydligt mindre GM samtidigt som han i samma veva puttar undan andra personer i sin väg, som den översittare han är. Jag tror snarare att det är så att elever generellt på skolan var rädda för Armanis.

Men om filmen nu inte var något speciellt, vilket var en händelse som skedde runt lucia, så är det ändå inte den som föranleder en polisanmälan, det är det bråk som polisen kallas ut till den 23 november och där en anmälan upprättas den 27 november. När polis kallas till platsen så är det ett bråk av mer allvarligare karaktär och det kanske är den händelsen som GMs pappa hänvisar till, och som var upphovet till sjukhusbesöket, men som missförstås av pressen som tror att allt hänger ihop med den händelse som skedde runt lucia.

Det finns uppgifter som säger att GM varit utsatt för mobbing, eller om man hellre vill använda sig av ordet konflikt, med BO en lång tid tillbaka. Detta bekräftas även av kommunens säkerhetsansvarige som i en intervju säger att denna konflikt sträcker sig långt tillbaka. Att rektorn nekar till att det finns konfliker eller incidenter på skolan är idag inte längre relevant då polisen själva sagt att de fått göra utryckning till skolan ett flertal gånger. Polisen har även diskuterat problemen med rektorn och personalen, så att påstå att de var ovetande är grovt tjänstefel och genom att låta allt få fortsätta sin gilla gång även en grov försummelse av sina plikter.

Pappan till BO gråter ut i litausk media, i hopp om att för förståelse och medlidande från sina landsmän. Han ljuger rakt ut när han påstår att han inte får komma till tals i svensk media, trots att de har erbjudit honom detta. Han är väl medveten om att hans storväxte son har haft en konflikt med en betydligt mindre arab. Självklart går han på samma linje där han försvarar sin sons översittarfasoner och det våld sonen utövar med att GM skulle ha antastat tjejer.

Än så länge så är det bara BOs bästa tjejkompisar som trätt fram och påstått att det föreligger så, bland annat hon som själv blev avstängd för att hon klagade hos rektorn. Den historien i sig är så overklig så för att förstå varför hon själv blev avstängd så behöver man få ta del av all den information som hon väljer att undanhålla. Jag kan tänkta mig att orsaken till att hon blev avstängd var för att det skett en händelse mot GM tidigare och att flickan var hos rektorn för att försvara Armanis genom lögner och annat som rektorn såg igenom. Detta är som sagt bara en spekulation men nog ligger det något annan bakom hennes avstängning.

Jag kan förklara det lite kortare, KULTURKROCK rätt o slätt. Detta möjliggjordes av en PK intälld skola, fega svenska politiker och avsaknad av svenska ungdomars "stake".

Så ytterligheterna fick fritt spelrum p g a avsaknad av vuxenansvar - ingen vet väl hela pusslet, min åsikt(som kanske är helt värdelös) säger ändå att BO satte en gräns, det fick han plikta livet med, så tragiskt!
Citera
2016-01-13, 05:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyskolja

Det du beskriver finns nog många som vill läsa.
Var kan man läsa det? Länk?
nämnda tidning? UNT?
Men när du skriver om Lena Melin så refererar du väl till Aftonbladet?

Hoppas på att få några frågetecken uträtade eller i alla fall en länk till
artikeln med försvarstalet för mörkning.

mvh/Bo
Citera
2016-01-13, 05:50
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det du beskriver finns nog många som vill läsa.
Var kan man läsa det? Länk?
nämnda tidning? UNT?
Men när du skriver om Lena Melin så refererar du väl till Aftonbladet?

Hoppas på att få några frågetecken uträtade eller i alla fall en länk till
artikeln med försvarstalet för mörkning.

mvh/Bo

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22079198.ab
Citera
2016-01-13, 06:00
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
Jag kan förklara det lite kortare, KULTURKROCK rätt o slätt. Detta möjliggjordes av en PK intälld skola, fega svenska politiker och avsaknad av svenska ungdomars "stake".

Så ytterligheterna fick fritt spelrum p g a avsaknad av vuxenansvar - ingen vet väl hela pusslet, min åsikt(som kanske är helt värdelös) säger ändå att BO satte en gräns, det fick han plikta livet med, så tragiskt!
Kulturkrock är inte rätt ord. Skolan skall ha en handlingsplan för mobbing och andra störningar. Skolpersonal skall vara väl insatt i den och elever och föräldrar informerad om att den finns.
Citera
2016-01-13, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Kulturkrock är inte rätt ord. Skolan skall ha en handlingsplan för mobbing och andra störningar. Skolpersonal skall vara väl insatt i den och elever och föräldrar informerad om att den finns.

Det är så det skall vara, så sant, dock skrev jag att passiviteten av rektor, vuxna, mm möjliggjorde denna kulturkrock - vissa kulturer har "hederskodex" andra har andra värderingar, så blir det när multikultisamhället sprider sig.
Citera
2016-01-13, 06:31
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
Det är så det skall vara, så sant, dock skrev jag att passiviteten av rektor, vuxna, mm möjliggjorde denna kulturkrock - vissa kulturer har "hederskodex" andra har andra värderingar, så blir det när multikultisamhället sprider sig.
Kulturkrock är fortfarande fel ord. MGM verkar ha varit en jobbig retsticka och BO verkar vara en person som ville ha ut lite aggressioner då och då men samtidigt också grep in på ställen där han stod upp för tjejer.

Har skolan en handlingsplan för den här typen av incidenter och är de beredda att följa den och med en fast hand förklara för stökiga elever hur skol- och arbetsmiljön ska vara då ska det inte behöva gå så här långt.

Om någon är mobbad och får ta emot mycket stryk nån gång och sedan får ta emot lite mindre men mobbaren lägger ut när han flyr och kanske kommenterar det lite sarkastiskt och går man sedan vidare till skolan för att få hjälp och sedan till polisen för att få ett avslut genom en dom men inte får hjälp någonstans då hamnar en person som utsatts för detta i en situation där personen ifråga kan känna desperation. Till sist kan det utmynna i att man väljer att "stå upp" på ett sätt som dessvärre släcker någon annans liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in