Citat:
Ursprungligen postat av
madtop
Men är inte begreppet "autentisk" ganska svårt att diskutera? Mat är tack och lov något som hela tiden utvecklas och förändras och ny och bättre variant av en "autentisk" klassiker kommer efter en tid bli den nya klassikern.
Möjligen skulle man kunna diskutera om maten är såsom den lagas i Indien. Men även det är ganska svårt eftersom Indien som matland inte är speciellt homogent - man äter inte samma sak i Punjab som man äter i Goa.
Dessutom skiljer det en hel del på maten beroende på och du är en fattig tiggare eller tillhör överklassen. För majoriteten av indier är nog inte chicken korma en typisk rätt - den är för dyr och exklusiv. Utan för de allra flesta handlar nog "autentisk" mat om vegetarisk mat baserad på t.ex linser och grönsaker. En wiki-artikel om indisk mat,
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Indian_dishes, som du kan se så är en klar majoritet vegorätter.
Satt och funderade på exakt samma sak, när helt plötsligt det skulle plockas ur rätt ur deras kök.
Om nu detta är syftet att få fram mat som inte är influerad av andra länder.
Så kanske TS skulle vara BETYDLIGT tydligare på detta plan än vad det är nu.
Många kök och att de är så bra, är just för de har influenser från andra länder.
Som tex Vietnam som har en uppsjö av korsningar, mellan Vietnamesiskt, Franskt och Amerikanskt.
Eller som Japan och Portugiserna.
Citat:
Ursprungligen postat av
AgentJoyBoy
Det är egentligen en annan diskussion, men vad jag menar med "autentisk" är:
- Utan halvfabrikat
- Utan främmande ingredienser
- Med inhemska ingredienser
Sen kan vi ta diskussionen om huruvida maträtter utvecklas positivt när de görs i andra länders tappning i en annan tråd. Men jag tror att en indier blir lika ledsen över att man slängt in socker och grädde i hans hemlands paradrätter som en fransman som äter boeuf bourgignon med socker och grädde.
Eller för den delen, en svensk som äter västerbottenpaj med socker och vispgrädde på en "äkta" svensk restaurang utomlands där osten är ersatt med cheddar.
Medveten du försöker göra en liknelse med socker och grädde, men som diskussion så funkar det inte så bra.
En fråga för klara upp det hela.
Pratar vi om mat som Indierna äter själva, och tillagar med deras råvaror(som vi många gånger också kan hitta alla i Sverige).
Och ska inte innehålla råvaror som en Indier normalt aldrig skulle ha i den rätten(där din socker och grädde kom in antar jag).
Eller pratar vi om "urmaten" som man äter i Indien, utan influenser?
Då det är mycket stor skillnad på dessa två skulle jag tro.
Och skulle då exkludera en jävla massa mat som faktiskt Indierna äter själva idag.