• 2
  • 3
2016-01-13, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det märks att du inte i livet ÄN har råkat ut för någon som inte gjort det. Har man sedan väl gjort det så vet man att man håller vänskap och ekonomi separerat.

EDIT: Jag kan bara skriva efter min egna erfarenhet men i alla kompisgrupper så finns det alltid någon med mer pengar än de övriga och jargongen brukar bli att denna person alltid betalar mest. Tro inte att du någonsin kommer att förlora den positionen oavsett hur dåligt med pengar du har. Sedan om du kallar det "utnyttjande" eller inte är irrelevant.

Samma beteende brukar man också hitta i arbetsgrupper. Det finns alltid någon i alla arbetsgrupper som jobbar mer än alla andra men övriga tar lika mycket beröm. Typiskt mänskligt beteende tyvärr.

I min erfarenhet är den enda man ska dela sin ekonomi med sin livskamrat. Många gör tyvärr inte det heller men det är en annan historia.

Citat:
Ursprungligen postat av Nastyhead
Om endast du har jobb borde du byta umgängeskrets för att umgås med fattiga studenter är aldrig bra. En kebabtallrik max är vad du får tillbaka när dom bjuder. Jag har skottpengar på utlånade pengar oavsett vem
Självklart gör jag ju inte detta till varenda snubbe som jag känner är nog max 2-3st jag lånar ut till utan att känna något för vet att det går upp tillbaks. Alla har egentligen pengar de är bara att vissa månader är det sämre för vissa, jargongen är att man inte vill bli bjuden ofta utan jag tror mer om att man vet själv om att man ligger back så bjuder man upp det, ofta någon säger "Nej ärligt vill inte bli bjuden du har gjort de för mycket, jag klarar mig osv". Jag själv har självklart bjudit mer än vad jag fått om du kollar överlag, dock tror jag inte det är stora pengar det gäller. Sen bjuder de andra med ställe att förkröka på då jag inte har möjlighet till det hos mig så de får man se som något som man bjuder tillbaks på också.

Sen fattar jag självklart att de finns många som bara vill tjäna pengar på dig om du bjuder, men tror ärligt jag inte har bjudit en enda drink/öl till någon utanför dom 2-3 personerna någonsin faktiskt, max 5pers någonsin iallafall ex mitt umgängeskrets. Om det är någon som verkligen bara blir bjuden och inte bjuder tillbaka så åker ju han ut efter bara någon vecka direkt. Sen är jag uppväxt inom områden som detta är jargongen överlag, känner inte många av mina kompisar som faktiskt räknar upp skulder osv, om man gör det är det något fult och "sossigt" och jag skulle absolut hellre ha bjudit för mycket än att ta emot för mycket av någon.
Citera
2016-01-14, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ollebertil
Självklart gör jag ju inte detta till varenda snubbe som jag känner är nog max 2-3st jag lånar ut till utan att känna något för vet att det går upp tillbaks. Alla har egentligen pengar de är bara att vissa månader är det sämre för vissa, jargongen är att man inte vill bli bjuden ofta utan jag tror mer om att man vet själv om att man ligger back så bjuder man upp det, ofta någon säger "Nej ärligt vill inte bli bjuden du har gjort de för mycket, jag klarar mig osv". Jag själv har självklart bjudit mer än vad jag fått om du kollar överlag, dock tror jag inte det är stora pengar det gäller. Sen bjuder de andra med ställe att förkröka på då jag inte har möjlighet till det hos mig så de får man se som något som man bjuder tillbaks på också.

Sen fattar jag självklart att de finns många som bara vill tjäna pengar på dig om du bjuder, men tror ärligt jag inte har bjudit en enda drink/öl till någon utanför dom 2-3 personerna någonsin faktiskt, max 5pers någonsin iallafall ex mitt umgängeskrets. Om det är någon som verkligen bara blir bjuden och inte bjuder tillbaka så åker ju han ut efter bara någon vecka direkt. Sen är jag uppväxt inom områden som detta är jargongen överlag, känner inte många av mina kompisar som faktiskt räknar upp skulder osv, om man gör det är det något fult och "sossigt" och jag skulle absolut hellre ha bjudit för mycket än att ta emot för mycket av någon.
Jag har inte hellre problem att bjuda en polare på kaffe och kanelbulle men när vi pratar hyror så ska det hostas upp pengar oavsett. Det gör inte mig snål
Citera
2016-01-14, 20:59
Medlem
LennartLuskams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nastyhead
Jag har inte hellre problem att bjuda en polare på kaffe och kanelbulle men när vi pratar hyror så ska det hostas upp pengar oavsett. Det gör inte mig snål

Exakt. Det handlar om att slippa bli osams om skit (såsom pengar). Låt honom betala och skriv kvitton. Bäst i längden.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in