2009-06-26, 18:39
Medlem
Verkar det för bra för att vara sant är det förmodligen inte sant heller.

Jag misströstar om elbilen ibland. Dagens bästa batterier är lite så där på gränsen att det går att bygga ett vettigt fordon med den. Men priset är ungefär två magnituder för högt för att det skall vara attraktivt att göra det.

Men det är bra att det blir hype kring området.
Citera
2009-06-26, 18:40
Medlem
En till artikel med skryt om IBMs Li-luftsatsning

http://evworld.com/news.cfm?newsid=21277
Citera
2009-06-26, 22:47
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starke Adolf
http://evworld.com/news.cfm?newsid=21277

Tyckte artikeln mest var en massa innehållslöst babbel. Men när big blue bestämmer sig för nånting då brukar det inte vara helt ogrundat. Dom har ju trots allt dragit in tre nobelpris i fysik.

Kanske litium-luft är grejjen. Ska hålla ett öga på detta framöver.
Citera
2009-06-26, 23:16
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Verkar det för bra för att vara sant är det förmodligen inte sant heller.

Jag misströstar om elbilen ibland. Dagens bästa batterier är lite så där på gränsen att det går att bygga ett vettigt fordon med den. Men priset är ungefär två magnituder för högt för att det skall vara attraktivt att göra det.

Men det är bra att det blir hype kring området.

Jag skulle vilja se en artikel om riktiga elhybrider. Typ pluginhybrid med generator. Vad är nackdelen?

I mina ögon verkar det vara fullt möjligt att bygga en väldigt bra och ganska billig bil med
Ett batteri som räcker 5-8 mil
En generator driven av ex etanol eller diesel.

Ja i princip en Chevroelt Volt alltså.

En sån bil borde minska bränsleförbrukningen med 90% i snitt eller nåt sånt. Varför pratar inte alla biltillverkare om såna bilar? Visst är det intressant med utveckling av batterier och bilar som kan köra 40 mil på enbart batteri. Men hur ofta har man nytta av den kapaciteten? Dom flesta kör bara några mil om dagen! Vad är då så intressant med ett batteri som klarar 40 mil? Jag kanske behöver den kapaciteten 4 ggr per år.

Vad är problemet?
Citera
2009-06-27, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltrubbel
Jag skulle vilja se en artikel om riktiga elhybrider. Typ pluginhybrid med generator. Vad är nackdelen?

I mina ögon verkar det vara fullt möjligt att bygga en väldigt bra och ganska billig bil med
Ett batteri som räcker 5-8 mil
En generator driven av ex etanol eller diesel.

Ja i princip en Chevroelt Volt alltså.

En sån bil borde minska bränsleförbrukningen med 90% i snitt eller nåt sånt. Varför pratar inte alla biltillverkare om såna bilar? Visst är det intressant med utveckling av batterier och bilar som kan köra 40 mil på enbart batteri. Men hur ofta har man nytta av den kapaciteten? Dom flesta kör bara några mil om dagen! Vad är då så intressant med ett batteri som klarar 40 mil? Jag kanske behöver den kapaciteten 4 ggr per år.

Vad är problemet?

Problemet är att du får släpa på motor, kraftöverföring, växellåda, kylsystem, bränsletank, bränslesystem och avgassystem hela bilens livslängd. Förutom att detta är synnerligen dyra och komplicerade komponenter är de tunga och gör att hela fordonet måste konstrueras från grunden för det.

En bil som byggs som batteribil från grunden blir mycket billigare (frånsett själva batteriet då) och bättre.

En bil som byggs från början för batteridrift är i princip en platt låda med fyra hjul. Som en chokladkartong med ett hjul i vardera hörnet. På chokladkartongen skruvar man fast en kaross.
Citera
2009-06-27, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tyckte artikeln mest var en massa innehållslöst babbel. Men när big blue bestämmer sig för nånting då brukar det inte vara helt ogrundat. Dom har ju trots allt dragit in tre nobelpris i fysik.

Kanske litium-luft är grejjen. Ska hålla ett öga på detta framöver.

Sant. Infernaliska mängder skryt. Typiskt amerikanskt.

Dessbättre verkar det vara rejält med pengar satsat i det här och man har en långsiktig horisont.

Får man litium-luft att funka som det är tänkt är det ett teknologiskt genombrott i samma skala som en fungerande fusionsreaktor.

BASF-satsningen på Li-S verkar ligga närmare verkligheten. Det finns ju trots allt användbara förserieprototyper av Li-S. Även om livslängden är som hej-kom-och-hjälp-mig:

http://www.oxisenergy.com/OTR.htm

Svavel är nästan gratis och miljövänligt. Vi får hålla tummarna. Badische Anilin-und Soda-Fabrik har gjort många märkvärdiga saker förr.

http://en.wikipedia.org/wiki/BASF
Citera
2009-06-27, 13:44
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Svavel är nästan gratis och miljövänligt. Vi får hålla tummarna. Badische Anilin-und Soda-Fabrik har gjort många märkvärdiga saker förr.

http://en.wikipedia.org/wiki/BASF

Ja nog har BASF varit med om en hel del, finns nog en hel del otrevligt som dom nog helst vill glömma också.
Citera
2009-06-27, 16:14
Medlem
En på jobbet hävdar bestämt att vanliga elbilar måste ha kylarvätska och kylarslangar.
Citera
2009-06-27, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
En på jobbet hävdar bestämt att vanliga elbilar måste ha kylarvätska och kylarslangar.

Kanske. Men det handlar om några enstaka kilowattimmar som ska kylas bort. Under hela laddcykeln. Ett Li-jon batteri kan ha en verkningsgrad på >90 procent. Med 50 kWh i batteriet alltså maximalt 5 kWh. På en körsträcka av 15-20 mil.

Troligen inte ens en tiondel av det som ska kylas bort från en förbränningsmotor. Om du kör i jämna 70 går det cirka sju liter bensin i timmen. Förbränningsvärmen från bensinen är runt 12kWh per liter, totalt 84 kWh. Kanske en fjärdedel blir nyttig energi. Resten skall kylas bort. Räkna själv.
Senast redigerad av Starke Adolf 2009-06-27 kl. 18:45.
Citera
2009-06-28, 00:37
Medlem
Jerka^s avatar
Jag är inne på dubbeltrubbels linje. Skulle man inte kunna ha en plugin-hybrid med drivning från elmotorer och en liten gasturbin eller något som kan ladda batterierna under längre färder? Då skulle man ju varken behöva växellåda eller kraftöverföring och man skulle kunna köra generatormotorn på optimalt varvtal hela tiden.
Citera
2009-07-01, 12:47
Medlem
Statliga pengar till Li-S utveckling

DOE skall dela ut 11 miljoner $ till olika batteriutvecklare. Sion Power kan få upp till 800 000 $

http://www.autobloggreen.com/2009/06/16/doe-announces-11-million-in-battery-vehicle-awards/

Både bra och dåliga nyheter: Har man BASF och DOE i ryggen borde man lyckas om det är möjligt. Det dåliga är att om man inte lyckas så är det inte förmodligen inte möjligt att bygga ett bra Li-S batteri.
Citera
2009-07-22, 19:47
Medlem
New Scientist har en artikel om batterier i denna månads nummer

Finns i fulltext här

http://www.newscientist.com/article/mg20327171.500-electric-cars-juiced-up-and-ready-to-go.html?page=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in