Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-15, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SATANAA
Kooperativism är väldigt negativt laddat, eftersom det influerat och praktiserats av fascistregimer, fast då på nationell nivå.
Nu är ju inte Wikipedia den enda sanningen i världen, men när varken svenska eller engelska Wiki med ett ord nämner kooperativism i sina artiklar om fascism undrar man hur väl genomtänkt ditt påstående är.
Citat:
Jag ser inga problem med lokalkooperativism, då jag anser att det inte finns något skadligt med den formen. Passar inte ena staden kan man röra sig vidare mot nästa.
Men då måste väl detta kunna tillämpas även på andra nivåer; städer och stater är ju väligt olika i storlek och eftersom du skrev:
Citat:
Jag anser att svenska staten är förblindad av sin makt och inte uppfyller dessa naturliga rättigheter.
Passar inte ena staten kan du röra sig vidare mot nästa. Det finns några hundra till att välja på. En del där de gjort rättfärdig revolution mot staten.
Citera
2016-01-15, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Nu är ju inte Wikipedia den enda sanningen i världen, men när varken svenska eller engelska Wiki med ett ord nämner kooperativism i sina artiklar om fascism undrar man hur väl genomtänkt ditt påstående är.
Men då måste väl detta kunna tillämpas även på andra nivåer; städer och stater är ju väligt olika i storlek och eftersom du skrev: Passar inte ena staten kan du röra sig vidare mot nästa. Det finns några hundra till att välja på. En del där de gjort rättfärdig revolution mot staten.

Nej, wikipedia är inte enda sanningen, men när jag var yngre titulerade jag mig som strasserist. Strasserismen bygger på kooperativism och det har alltid uppfattats som något negativt. Så jag har förespråkat kooperativism sen långt innan wikipedia fanns... annars tycker jag att wikipedia är en ganska bra sida. Du kan inte ta information från någon sida och ta det som den universala sanningen, utan man får läsa på lite olika ställen och böcker om man vill få en bild över vilket ämne som helst. Men jag förstår att du gärna citerar din hjälte Magnus Betnér, för han vet ju allt.

Är inte kooperativism ett negativt laddat ord? Förstår inte vart du vill komma.... eller jo, du vill verka intellektuell och nedlåtande.
Sen verkar du ju tycka att wikipedia är bra, du slog ju förmodligen upp kooperativism där för du inte hade en aning om vad det var.

Den diskussion jag var ute efter, var om Sverige/europa har svikit det sociala kontraktet, enligt John Lockes teori om staten. Detta är under kategorin filosofi.
Du kanske skulle läsa lite platon/sokrates och descartes, så att du blev lite ödmjuk inför ditt ego.

Jag bor inte i Sverige.

Du verkar vara en snorunge som bara vill såga andra utan att komma med någon teori. Du vill inte heller ha en dialog, så gå och snyt dig.
Citera
2016-01-15, 22:11
Medlem
Revolutionen blev väl egentligen berättigad redan 1975 när det bakom stängda dörrar bestämdes att Sverige skulle bli mångkulturellt.

I USA kan man säga att revolutionen blev berättigad redan 1913 när kontrollen över dollarn överlämnades till privata Federal Reserve.
Senast redigerad av petzor 2016-01-15 kl. 22:13.
Citera
2016-01-15, 23:26
Medlem
Crysaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Revolutionen blev väl egentligen berättigad redan 1975 när det bakom stängda dörrar bestämdes att Sverige skulle bli mångkulturellt.

I USA kan man säga att revolutionen blev berättigad redan 1913 när kontrollen över dollarn överlämnades till privata Federal Reserve.

Där prickade du in två viktiga årtal!

USA har ett annat viktigt årtal - 1965 - det år där USA ändrade sin immigrationspolicy, till förmån för utomeuropeisk invandring.
Citera
2016-01-16, 17:00
Medlem
Citat:
Men jag förstår att du gärna citerar din hjälte Magnus Betnér, för han vet ju allt.
Vem är det?
Citat:
Är inte kooperativism ett negativt laddat ord?
Inte för mig. Och jag har varken påstått det eller motsatsen.
Citat:
Sen verkar du ju tycka att wikipedia är bra, du slog ju förmodligen upp kooperativism där för du inte hade en aning om vad det var.
Nej, jag kollade bara om jag missat nåt om fascism, som jag trodde jag hade god koll på. Och ingen verkar, som jag misstänkte, göra samma koppling som du.
Citat:
Jag bor inte i Sverige.
Kan det då möjligen vara att du bryr dig om fel land?
Citat:
Du verkar vara en snorunge som bara vill såga andra utan att komma med någon teori. Du vill inte heller ha en dialog, så gå och snyt dig.
Jag böjer mig ödmjukt för din högklassiska argumentering i sak. Men jag väntar tills jag blir förkyld.
Citera
2016-01-17, 11:23
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Nej, wikipedia är inte enda sanningen, men när jag var yngre titulerade jag mig som strasserist. Strasserismen bygger på kooperativism och det har alltid uppfattats som något negativt. Så jag har förespråkat kooperativism sen långt innan wikipedia fanns... annars tycker jag att wikipedia är en ganska bra sida. Du kan inte ta information från någon sida och ta det som den universala sanningen, utan man får läsa på lite olika ställen och böcker om man vill få en bild över vilket ämne som helst. Men jag förstår att du gärna citerar din hjälte Magnus Betnér, för han vet ju allt.

Är inte kooperativism ett negativt laddat ord? Förstår inte vart du vill komma.... eller jo, du vill verka intellektuell och nedlåtande.

Den diskussion jag var ute efter, var om Sverige/europa har svikit det sociala kontraktet, enligt John Lockes teori om staten. Detta är under kategorin filosofi.
Du kanske skulle läsa lite platon/sokrates och descartes, så att du blev lite ödmjuk inför ditt ego.

Jag bor inte i Sverige.

Så fort det regerande partiet (Socialdemokraterna) hade lyckats uppnå den position där alla andra partier blev överflödiga, och lyckats (ofrivilligt) etablera en ny form av överklass i den socialdemokratiska proffspolitiker- och tjänstemannasektorn, så bröt de det sk sociala kontraktet.
Då blev "systemet" självgående som organisk enhet och allt politiskt arbete centrerades kring att uppfylla denna sektors behov.
Medborgaren fick finna sig vid att stå bredvid och försöka tjuvkika in.

Så det hade emd andra ord varit helt rät med revolution i det läget.
Det som kallas demokrati är i Sverige bara ett spel för gallerierna, där de som sägs representera folket inte längre är "av folket."
Som sen sålde ut landet till EU, och lade ribban Ännu högre för oss.

Hur kan det ens få kallas "representativ" demokrati när de företrädarna som kallas representativa i de flesta fallen i stort sett aldrig haft någon personlig erfarenhet av det liv medborgarna lever Ett system som tillåter proffspolitiker kan ju adlrig kallas representativt.
Citera
2016-01-17, 11:42
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petzor

Det är ju bara trams det du skriver om 1975 och mångkultur-foliehattstramset.

Sverige sålde ut sin demokrati till näringslivets/industrins tyngsta företrädare redan under 1920-talet då det växande framtidspartiet Socialdemokraterna gjorde upp bakom stängda dörrar med kapitalet, där de i utbyte mot obrottslig lojalitet erbjöd monopol i retur.
Det är pga det Sverige var så variationsfattigt och enkelspårigt under hela den moderna tiden.
Hela vår historia och alla våra traditioner byttes då ut från Verklig Mångfald, till det "trygga", förutsägbara och variationsfattiga "Landet Lagom."
All den "nationella" mångfald som gett landet, varje region, sin unika prägel, försvann där och då.
I få andra länder har man så effektivt och så snabbt totalförintat all den levande historia som ju varit hela summan av alla våra ansträngningar.
DET var den Mångfald du faktiskt borde tänka på, istället för ditt extremhögerpopulistiska trams om "invandringsmångfald" etc.
Jämför istället med de Frankrike, Tyskland, Danmark t.o.m., med alla dessa olika lokala produkter och varor, tjänster och jippon etc. Alla ostar, korvar, skinkor, smörsorter, drycker, öl, sprit, festivaler, kläder, möbler etc etc etc - allt det som i så stor utsträckning finns kvar.
Men som i Sverige Försvann ... nästan över en natt.
Som konsekvens av Socialdemokraternas jakt efter stöd hos näringslivet/industrin. Lojalitet i utbyte mot Monopol.
Nej, Sverige har Inte varit så fattigt på alla dessa produkter, varor och tjänster historiskt.
det dödades där och då.
Tvärtom så har vi haft många sådana som varit "världsberömda" enligt dåtidens sätt att se. Lokala ostar som exporterades till kungahus ute i världen etx..

Dvs det finns Alltid en Orsak till varför ett (ett) politiskt parti kan få närmast diktatoriskt inflytande och herravälde - i en sk "demokrati" - så pass lång tid ...
Och den orsaken hittar vi i denna historiska uppgörelsen. Där Socialdemokraterna Sålde ut Sveriges frihet, demokrati i utbyte mot lojalitet. Erbjöd Monopol i utbyte mot lojalitet ...
Citera
2016-01-18, 21:00
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dareios
Till vem frågar du om en revolution är rättfärdigad? Historien skrivs och rättfärdigas av segrarna, så om du mot all förväntan hade lyckats med en revolution så skulle den vara "rättfärdigad" av dina meningsfränder, men inte gentemot dina motståndare.

Enligt John Lockes fria tolkning så har du "rätt" till revolution, men hur många människor tror du accepterar den tolkningen? Verkligheten är en konsensus, och om du inte har konsensus, så har du inte deras rättfärdigande.

Jag vet inte heller om du kommer till himmelriket om du utlöser en revolution...

+1

Vad som är rättfärdigat är en smaksak.
Citera
2016-01-21, 15:39
Medlem
Citat:
Vem är det? Inte för mig. Och jag har varken påstått det eller motsatsen. Nej, jag kollade bara om jag missat nåt om fascism, som jag trodde jag hade god koll på. Och ingen verkar, som jag misstänkte, göra samma koppling som du. Kan det då möjligen vara att du bryr dig om fel land? Jag böjer mig ödmjukt för din högklassiska argumentering i sak. Men jag väntar tills jag blir förkyld.

Du vet nog.

Vad trodde du att du hade missat?

Vilken koppling är för dig orimlig?

Om jag tolkar dig rätt, så är du mer inne på Hobbes linje om en övermäktig stat, som inte ska kunna ifrågasättas.

Om jag känner att jag ska behöva lämna min födelseort för att hitta en bostad, vid sidan av den massiva invandringen till vårt land, hävdar jag, att det sociala kontraktet är brutet.

Svenska staten har glömt bort sina uppdragsgivare. De mörkar och förljuger, skapar konflikter utrikes och missplacerar gemensamma tillgångar.

Sverige den humanitära stormakten, som vars viktigaste handelspartner är saudi, vilka vi förövrigt förser med vapen. Praktexempel på hyckleriet.

Jag tycker nog, i allra högsta grad att det sociala kontraktet är brutet.
Citera
2016-01-25, 02:15
Medlem
Du pratar om staten som ett eget levande väsen, med vilja och motiv. Jag har svårt att adoptera den synen och det känns mest som du slåss mot väderkvarnar.
Citera
2016-01-27, 12:59
Medlem
Citat:
Du vet nog.
Nä.
Citat:
Vad trodde du att du hade missat?
Det du påstod.
Citat:
Vilken koppling är för dig orimlig?
Den som ingen annan än du gör.
Citat:
Om jag tolkar dig rätt, så är du mer inne på Hobbes linje om en övermäktig stat, som inte ska kunna ifrågasättas.
Fel.
Citat:
Om jag känner att jag ska behöva lämna min födelseort för att hitta en bostad, vid sidan av den massiva invandringen till vårt land, hävdar jag, att det sociala kontraktet är brutet.
Tips: Flytta till ett land där staten fixar allt. Risk: Du förväntas inte fixa nåt. Inte ens behöva öppna munnen.
Citat:
Sverige den humanitära stormakten, som vars viktigaste handelspartner är saudi
Källa?
Citera
2016-01-28, 00:12
Medlem
Citat:
Nä. Det du påstod. Den som ingen annan än du gör. Fel. Tips: Flytta till ett land där staten fixar allt. Risk: Du förväntas inte fixa nåt. Inte ens behöva öppna munnen. Källa?

Hahahahahaha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in