• 1
  • 2
2016-01-10, 07:20
Medlem
TarzansFarsas avatar
Nästan alla kan vara överens om att när man var liten så kändes 1-4 år en evighet och att desto äldre vi blir desto snabbare går tiden. Det är inte en känsla utan det är faktiskt sant, och här är varför.

När du var 1 år gammal så har du levt i 1 år. Alltså på en matematisk beräkning 0:1

När du är 2 år gammal så är det 0:2 osv.

För att summera det lite enklare. Det första året av våra liv så är det 100%. Andra året 50%. Tredje 33%. Fjärde året 25%. Femte året 20%. Osv

Desto fler år som passerar desto fortare går tiden. Detta är ett litet svårt ämne att förklara i text men jag hoppas ni förstår vad jag menar/syftar på.
Citera
2016-01-10, 07:22
Medlem
TarzansFarsas avatar
Det är en illusion men samtidigt inte.
Citera
2016-01-10, 07:26
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TarzansFarsa
Nästan alla kan vara överens om att när man var liten så kändes 1-4 år en evighet och att desto äldre vi blir desto snabbare går tiden. Det är inte en känsla utan det är faktiskt sant, och här är varför.

När du var 1 år gammal så har du levt i 1 år. Alltså på en matematisk beräkning 0:1

För att summera det lite enklare. Det första året av våra liv så är det 100%. Andra året 50%. Tredje 33%. Fjärde året 25%. Femte året 20%. Osv

Desto fler år som passerar desto fortare går tiden. Detta är ett litet svårt ämne att förklara i text men jag hoppas ni förstår vad jag menar/syftar på.

Det har nog mer med att göra att vi spenderar så mycket tid till jobb att man känner att tiden inte räcker till för allt det man vill göra. Den enda egentliga fritid till att göra det man vill göra är semester, helger och föräldraledighet, men då upptas man med andra saker som gör att man inte hinner med det som man egentligen vill göra. Under tiden man gick i skolan så hade man all tid nästan, som det kändes som, skippa några lektioner utan problem och fara och bada osv med vänner.

Idag kan man inte bara skippa ett jobbpass och fara och bada och livet var enklare när man var ung, då man inte behövde bekymra sig över räkningar, betalningar och ekonomi rent allmänt.

Jag har hunnit göra så otroligt mycket när jag var ung, men det känns så otillräckligt, tid har jag fortfarande kvar, dock måste man passa in det med semster osv nu för tiden.
Citera
2016-01-10, 07:31
Medlem
Jag tror, att det är för att allt är nytt och spännande, hjärnan registrerar massa saker och känslor som vi inte behöver senare i livet. Sen blir man nog mer medveten om tiden ju äldre man blir.
Citera
2016-01-10, 07:47
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SATANAA
Jag tror, att det är för att allt är nytt och spännande, hjärnan registrerar massa saker och känslor som vi inte behöver senare i livet. Sen blir man nog mer medveten om tiden ju äldre man blir.
Håller med, man måste uppleva nya saker för att få tidsuppfattningen att bromsa. Känna längtan och nyfikheten igen, men det är svårt. Hur fort går förresten tiden för en som sitter internerad?
Citera
2016-01-10, 09:00
Medlem
Intressant frågeställning. Tyvärr förstår jag inte TS uträkning. Kan inte heller komma på någon egen vettig förklaring till fenomenet. Dessutom har vi ju talesättet "Tiden går fort när man har roligt" som motsäger hela resonemanget. För ungar är allt som händer nytt, spännande och kul medan gamlingar har upplevt det mesta och är därmed blaserade och uttråkade.
Citera
2016-01-10, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Håller med, man måste uppleva nya saker för att få tidsuppfattningen att bromsa. Känna längtan och nyfikheten igen, men det är svårt. Hur fort går förresten tiden för en som sitter internerad?

Jag har aldrig suttit i politiskt fångläger, men jag har suttit några år på sluten anstalt och i häkte. Tiden går jättefort egentligen, eftersom dagarna är rutinbaserade, alla dagar ser nästan likadana ut. Då tror jag att när man tänker tillbaka på tiden har hjärnan bara registrerat det utöver det normala, nåt som var roligt, nåt som va intressant, studier och dyl. Tiden i häktet går fortast, då den sociala kontakten är väldigt begränsad.
Citera
2016-01-10, 09:32
Medlem
Har tänkt på detta också.
Mitt tänk lyder följande:

När vi var mindre så såg vi fram emot nyår/julafton osv.
Efter varje år upplever vi samma sak igen, tillslut så längtar man inte längre utan det blir med en vanlig grej bara.

Tänk dig att du beställer din hobby på nätet t.ex det nyaste spelet eller något.
Leveranstiden säger en månad, tiden känns så sakta för att du tänker på det till och från och längtar. Sedan kommer det tillslut som känns som en evighet och det blir ett ÄNTLIGEN känsla.

Om du endast beställer något du inte riktigt behöver eller inte bryr dig om så värst mycket och det kommer efter en månad så blir det med som ett: Jaha, här kom det. Man märker och tänker inte på tiden som passerar.

Livet i miniatyr form.
Citera
2016-01-10, 09:55
Medlem
Motor_666s avatar
Citat:

Det var en matematisk förklaring. Ett annat sätt att se på det är väl mer ju fler gånger du har gjort någonting ju mindre intryck gör det. Upplever du något nytt registrerar hjärnan det och ett minne skapas. Ju mer saker man upplevt har hänt ju saktare går tiden. Ett år helt på slentrian, inga minnen registrerade. Intrycket att året rusat förbi. Ju yngre man är desto tommare hårddisk. All inlärning av nya saker skapar en känsla att ha tagit tid?
Citera
2016-01-10, 10:02
Medlem
TheGrimComedians avatar
Mer erfarenhet av tid gör att tid upplevs gå fortare. Det är väl så enkelt?
Citera
2016-01-10, 11:38
Medlem
MrYouSucks avatar
Citat:

Waow, kom du på det själv? Det är redan en etablerad teori....
Citera
2016-01-10, 11:48
Medlem
Ts har sett för mycket på tv serien numbets.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in