Citat:
Ursprungligen postat av
legaim
Tack för era svar, jag är i akut behov av en bostad och det är därför jag vill köpa en. Det är viktigt för mig att kunna ha något eget då jag behöver lugn och ro för mina studier. (Läser till läkare) Har haft problem tidigare att få studiero då jag varit inneboende.
Månadsavgiften kan nämnas är väldigt låg på den här bostaden. (1700 kr) Har suttit och räknat och totalt sätt skulle månadskostnaden hamna på 6200 kr. (Lån, amortering, driftkostnad samt hyra tilll föreningen) Vilket är billigare än om man hyr i andra hand.
Jepp, jag sitter i samma tankar. Får heller ingen direkt studiero (eller ro i allmänhet) i lägenheten jag bor i för tillfället, försöker därför byta och har även börjat tänka på bostadsrätter.
Vissa bostadsrätter jag kikat på har också haft betydligt billigare månadskostnad än vad min hyra är vilket gör det ännu mer lockande. Har en jag skall kika på där jag hade bott längst upp, billigare månadskostnad och bott bland äldre istället för festande ungdomar. Att få ro i mitt boende lockar rejält
Likaväl som det kan gå bra för oss båda om vi väljer det så kan det ju gå åt helvete då det följer med fler risker än om du hyr.
Räntor kan gå upp och har du ett stort lån påverkas din månadskostnad med många tusenlappar. Föreningen kan gå omkull och du står kvar med ett lån du eventuellt inte har ekonomi att hantera.
Etc.
Visserligen extremfall men det har ju hänt förut.
Så tro mig, jag förstår din tanke men personligen skulle jag avråda dig från ett så dyrt köp innan du har fast inkomst och ett bra sparande.
Finns det billigare alternativ för dig att kika på?
I mitt läge kikar jag på en lgh runt 500k, har möjlighet att lägga mer än 50% i insats om jag hade velat. Mitt egna bolån hade då inte påverkats så extremt även om räntorna går upp till 10%, hade gott och väl klarat av den kostnaden. Men även i ett fall som detta finns det ju risker. Om räntorna går upp påverkas ju också föreningens lån vilket gör att avgifterna kan höjas osvosv.
Så ja... lång rant, men tänk NOGA över riskerna innan du ger dig in på det. De finns där även om man gärna bara ser möjligheterna.