• 1
  • 2
2016-01-10, 02:23
Medlem
legaims avatar
Hej!

Jag undrar om det finns någon här på forumet som har fått ett bostadslån som student när de haft en medlånare?
Mitt utgångsläge:
Student med CSN + extrajobb(ca 6000) = totalt ca 16 000 kr.
Förälder som skall vara medlånare: 28700 kr innan skatt, tillsvidareanställning. Har ett lån på bostad som togs på ca 800 000 och har nu betalats av i ca 7 år.
Handpenning: ca 8000 kr har jag just nu

Nu är det så att jag behöver en bostad och jag har hittat en för ca 1 miljon. Tror ni det finns möjlighet att jag kan få igenom ett lån? Kruxet blir ju dels att få lån för kontantinsatsen samt bottenlånet på 85%.
Vad är era tankar? =)
Citera
2016-01-10, 04:58
Medlem
Förlåt men jag snor din tråd lite,

Jag är en student som lever på 10 000kr från CSN just nu och jag har hittat en bostadsrätt för strax under 200 000. Jag har farsan som kan tänka sig att gå i god för mig som försäkring på lånet (om det nu går).. Han har en stabil ekonomi med cirka 25 000kr + efter skatt, fast anställd och han har inget bostadslån för tillfället.

Nu är problemet att jag har en betalningsanmärkning från ett skattestånd några år tillbaka. Jag har inte misskött mig på ett lån eller något utan bara inte kunnat betala ett skadestånd i tid.

Går detta eller kommer farsan behöva ta allt på sig själv? Något vi bör tänka på?
Det är tänkt att vi ska prata med n handläggare från banken nu i veckan.
Tacksam för svar <3
Citera
2016-01-10, 08:51
Medlem
kan svara på bägge inläggen, nej ingen av er kommer att få något lån på en bostad. Du som ville låna till en miljon kan glömma detta, din förälder tjänar alldeles för lite, föräldern skulle aldrig godkännas som en borgensman på ett bostadslån eftersom syftet meden borgensman är att denna ska kunna gå in och betala lånet när gäldenären inte fixar det längre. Lånar du 900 000 kronor får du en lånekostnad på cirka 3 000 kronor, sedan tillkommer månadsavgiften, försäkring, el, du är snart uppe i 8-9 000 kronor, vad ska du leva av sedan, mat, kurslitteratur. Fattar inte varför folk tror att det är en rättighet att få köpa en lägenhet. Gör som många andra, hyr i andra hand istället.
Du som ville köpa för 200 000 kronor har lite bättre utgångsläge dock, fast att ha en betalningsanmärkning och bara inkomst från csn innebär ett stort NEJ från alla inklusive bluestep.
Citera
2016-01-10, 09:49
Medlem
Att låna för kontantinsats är ett stort nej. Möjligen ett blankolån men brukar inte få komma upp i mer än max 90% totalt.
Bankerna räknar lite olika vilken ränta man ska klara av men det brukar ligga runt 5%-8%.

Frågeställare nummer 2 har det lite ljusare då det inte handlar om så mycket pengar.
Där borde din farsa kunna gå i borgen på grund av tidigare skuld.
Citera
2016-01-10, 10:36
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzazz
Att låna för kontantinsats är ett stort nej. Möjligen ett blankolån men brukar inte få komma upp i mer än max 90% totalt.
Bankerna räknar lite olika vilken ränta man ska klara av men det brukar ligga runt 5%-8%.

Frågeställare nummer 2 har det lite ljusare då det inte handlar om så mycket pengar.
Där borde din farsa kunna gå i borgen på grund av tidigare skuld.
Sbab 85% bostadslån, 10%privatlån. 5% egen insats.
Citera
2016-01-10, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Du som ville köpa för 200 000 kronor har lite bättre utgångsläge dock, fast att ha en betalningsanmärkning och bara inkomst från csn innebär ett stort NEJ från alla inklusive bluestep.

Tack för svar

Jag tror att chanserna ökar i mitt fall mellan 6 ögon, jag, daddy och bankman. Nu är det så att jag har en betalningsanmärkning på cirka 10 000kr och då är det ett skadestånd från tidigare dagar. Jag menar att jag kanske inte hamnar i samma riskgrupp som killen som har 500k i skulder/anmärkningar? Spelar det någon roll? Jag kan lika gärna ha helt fel och chanserna kanske inte finns, så då måste farsgubben stå för hela rubbet.
(Fyller 22år)
Citera
2016-01-10, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sullisulli
Tack för svar

Jag tror att chanserna ökar i mitt fall mellan 6 ögon, jag, daddy och bankman. Nu är det så att jag har en betalningsanmärkning på cirka 10 000kr och då är det ett skadestånd från tidigare dagar. Jag menar att jag kanske inte hamnar i samma riskgrupp som killen som har 500k i skulder/anmärkningar? Spelar det någon roll? Jag kan lika gärna ha helt fel och chanserna kanske inte finns, så då måste farsgubben stå för hela rubbet.
(Fyller 22år)
Det är visserligen ingen stor summa men en betalningsanmärkning innebär ju att du är en person som inte betalar dina skulder, inte ens fast de är små så banken kommer inte vilja ha dig som kund. Din pappa får köpa lägenheten.
Citera
2016-01-10, 11:15
Medlem
Finkelstruts avatar
Jag går i samma tankar som student (med lite billigare ställen dock).

Även om din fader ställer upp som medsökande så skulle jag nog ha lite tålamod tills du har fast anställning och sparat till kontantinsats. Leta hyres och stå ut.

Väldigt tveksamt dessutom om banken ens tillåtit dig låna hela beloppet som du tänkt göra.

Kan ju också vara riskfyllt att belåna dig så mycket som student. En miljon, varav en stor del ligger i ett lån med hög ränta är ju inte lätt att hantera om det ekonomiska läget förändras. Om räntor går upp, om något händer med din farsas inkomst etc.

Jag är något tveksam till din idé även om jag förstår din iver då jag är lite i samma sits. Just då du inte kan lämna kontantinsats och det gäller ett så pass stort lån.
Citera
2016-01-10, 11:40
Medlem
legaims avatar
Tack för era svar, jag är i akut behov av en bostad och det är därför jag vill köpa en. Det är viktigt för mig att kunna ha något eget då jag behöver lugn och ro för mina studier. (Läser till läkare) Har haft problem tidigare att få studiero då jag varit inneboende.

Månadsavgiften kan nämnas är väldigt låg på den här bostaden. (1700 kr) Har suttit och räknat och totalt sätt skulle månadskostnaden hamna på 6200 kr. (Lån, amortering, driftkostnad samt hyra tilll föreningen) Vilket är billigare än om man hyr i andra hand.
Citera
2016-01-10, 13:58
Medlem
Finkelstruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legaim
Tack för era svar, jag är i akut behov av en bostad och det är därför jag vill köpa en. Det är viktigt för mig att kunna ha något eget då jag behöver lugn och ro för mina studier. (Läser till läkare) Har haft problem tidigare att få studiero då jag varit inneboende.

Månadsavgiften kan nämnas är väldigt låg på den här bostaden. (1700 kr) Har suttit och räknat och totalt sätt skulle månadskostnaden hamna på 6200 kr. (Lån, amortering, driftkostnad samt hyra tilll föreningen) Vilket är billigare än om man hyr i andra hand.

Jepp, jag sitter i samma tankar. Får heller ingen direkt studiero (eller ro i allmänhet) i lägenheten jag bor i för tillfället, försöker därför byta och har även börjat tänka på bostadsrätter.

Vissa bostadsrätter jag kikat på har också haft betydligt billigare månadskostnad än vad min hyra är vilket gör det ännu mer lockande. Har en jag skall kika på där jag hade bott längst upp, billigare månadskostnad och bott bland äldre istället för festande ungdomar. Att få ro i mitt boende lockar rejält

Likaväl som det kan gå bra för oss båda om vi väljer det så kan det ju gå åt helvete då det följer med fler risker än om du hyr.

Räntor kan gå upp och har du ett stort lån påverkas din månadskostnad med många tusenlappar. Föreningen kan gå omkull och du står kvar med ett lån du eventuellt inte har ekonomi att hantera.
Etc.

Visserligen extremfall men det har ju hänt förut.

Så tro mig, jag förstår din tanke men personligen skulle jag avråda dig från ett så dyrt köp innan du har fast inkomst och ett bra sparande.

Finns det billigare alternativ för dig att kika på?

I mitt läge kikar jag på en lgh runt 500k, har möjlighet att lägga mer än 50% i insats om jag hade velat. Mitt egna bolån hade då inte påverkats så extremt även om räntorna går upp till 10%, hade gott och väl klarat av den kostnaden. Men även i ett fall som detta finns det ju risker. Om räntorna går upp påverkas ju också föreningens lån vilket gör att avgifterna kan höjas osvosv.

Så ja... lång rant, men tänk NOGA över riskerna innan du ger dig in på det. De finns där även om man gärna bara ser möjligheterna.
Citera
2016-01-10, 17:13
Medlem
legaims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finkelstrut
Jepp, jag sitter i samma tankar. Får heller ingen direkt studiero (eller ro i allmänhet) i lägenheten jag bor i för tillfället, försöker därför byta och har även börjat tänka på bostadsrätter.

Vissa bostadsrätter jag kikat på har också haft betydligt billigare månadskostnad än vad min hyra är vilket gör det ännu mer lockande. Har en jag skall kika på där jag hade bott längst upp, billigare månadskostnad och bott bland äldre istället för festande ungdomar. Att få ro i mitt boende lockar rejält

Likaväl som det kan gå bra för oss båda om vi väljer det så kan det ju gå åt helvete då det följer med fler risker än om du hyr.

Räntor kan gå upp och har du ett stort lån påverkas din månadskostnad med många tusenlappar. Föreningen kan gå omkull och du står kvar med ett lån du eventuellt inte har ekonomi att hantera.
Etc.

Visserligen extremfall men det har ju hänt förut.

Så tro mig, jag förstår din tanke men personligen skulle jag avråda dig från ett så dyrt köp innan du har fast inkomst och ett bra sparande.

Finns det billigare alternativ för dig att kika på?

I mitt läge kikar jag på en lgh runt 500k, har möjlighet att lägga mer än 50% i insats om jag hade velat. Mitt egna bolån hade då inte påverkats så extremt även om räntorna går upp till 10%, hade gott och väl klarat av den kostnaden. Men även i ett fall som detta finns det ju risker. Om räntorna går upp påverkas ju också föreningens lån vilket gör att avgifterna kan höjas osvosv.

Så ja... lång rant, men tänk NOGA över riskerna innan du ger dig in på det. De finns där även om man gärna bara ser möjligheterna.

Tack för din förståelse Finkelstrut och jag känner för dig också! Ja det är en knivig situation. Jag känner mig inte så jätterädd för framtiden(kanske är lite blåögd) men jag tänker framförallt på min utbildning om 3 år är jag färdig med min läkarutbildning och arbetsmarknaden är riktigt god. Man kan också jobba en del i Norge och få ihop mycket pengar på en kort tid.
Jag skulle gärna köpa något billigare men har inte hittat något för tillfället som är inom en rimlig sträcka till skolan. Det bästa vore ju att köpa en lägenhet i Haparanda men det är lite svårt att pendla till Stockholm
Jag hoppas verkligen det löser sig för oss båda! Det är det vi får sträva efter =)
Citera
2016-01-10, 17:27
Medlem
Finkelstruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legaim
Tack för din förståelse Finkelstrut och jag känner för dig också! Ja det är en knivig situation. Jag känner mig inte så jätterädd för framtiden(kanske är lite blåögd) men jag tänker framförallt på min utbildning om 3 år är jag färdig med min läkarutbildning och arbetsmarknaden är riktigt god. Man kan också jobba en del i Norge och få ihop mycket pengar på en kort tid.
Jag skulle gärna köpa något billigare men har inte hittat något för tillfället som är inom en rimlig sträcka till skolan. Det bästa vore ju att köpa en lägenhet i Haparanda men det är lite svårt att pendla till Stockholm
Jag hoppas verkligen det löser sig för oss båda! Det är det vi får sträva efter =)

Gäller det stockholm förstår jag att det går på en slant.

För min egen del har jag ej bestämt mig än vad jag ska göra. Vi får se.

Lycka till i dina åtaganden hursomhelst!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in