2016-01-11, 19:13
Medlem
I nyheteridags artikel nämner tipsaren att han även försökt kontakta två andra tidingar via e-mail. Någon som vet vilka de två var?

I övrigt är det sjukt att det mestadels är polisen som får skit just nu. Tycker DN och de övriga två tidningarna som kontaktades borde få mer kritik i övrig svenskmedia. Dom DN fick ett konkret tips från en person inom polismyndigheten och även kontaktinfo till personer inom polisen som var på plats. Hur fan kan man hävda att det inte gick att verifiera storyn????

Jag menar hur jävla kass kan man vara som journalist att man inte själv kan begära ut info om polisanmälningar som upprättades i området kring aktuella datumen. Det skulle väl i så fall verifiera storyn och vara högst aktuellt att dyka djupare i??
Citera
2016-01-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna

Kan bara ta ett enkelt exempel: Frugan här hemma. Inte fan brydde hon sig om Researchgruppen eller Piscatus, tror inte ens hon vet vad det är.

Kan bidra med exempel från kulturfolket. Jobbar inom kulturen där man ofta tvingats bita sig i tungan för man vet att hade man sagt vad man tänker hade man blivit svartlistad för alltid.

Det har givetvis inte ändrats ännu men jag har bara sedan Paris noterat en stor förändring i hur många uttrycker sig i mer privata sammanhang. Ingen skulle skriva något på facebook eller gud förbjude uttala sig i media men har hört massor av kommentarer och försiktiga diskussioner som aldrig förekom för ett halvår sedan.

Tror att det faktum att Paris riktade sig mot ett konsertställe (om det sen var för att det fanns mycket folk där eller om musiken i sig skulle straffas är oväsentligt) och att nu en festival utsatts har fått många speciellt musiker att börja reagera.

Det är en förändring på gång i folks medvetande. Att det sen är försent är sant men det betyder i alla fall att fler inser vad som händer.
Citera
2016-01-11, 19:18
Medlem
The Guardian skrev för en timme sedan en "vår" sida av myntet, men har nu redigerat och ändrat till "DNs" sida. Kan man på något sätt cache'a och få originalet innan de redigerade? Det kan ha stor betydelse då jag tror PW ringer runt till varenda jävla media i världen.
Citera
Medlem
Cadenzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Där har du fel, men det är off-topic för denna tråd. Alla springer ju runt som "headless chickens" för att peka över ansvaret på någon annan. Tror du då att hela 7K ska samsas i en "reda-ut-katastrofen-allians"? Hahaha...
Nu missförstod du mig nog. Jag menar att 7-klövern hellre går samman till en allians än genomför några åtgärder för att stoppa kaoset. Därför krävs SD-majoritet för att några verkningsfulla förslag ska kunna gå igenom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Ber om ursäkt om det redan nämnts men The Guardian länkar till Nyheter idag i deras text om skandalen. Tyckte det var lite roligt, Guardian har otroligt högt status bland svenska vänster journalister, och där länkar dem till nazister... Oj, nu fiskar Guardian i grumliga vatten.

Swedish police accused of covering up sex attacks by refugees at music festival

http://www.theguardian.com/world/201...ugees-festival

Möjligen är jag blind, men jag ser ingen länk till Nyheter Idag. Kan den vara borttagen?
Citera
2016-01-11, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fylloss
Tack för länken. Troligtvis har dom varit i kontakt med Chang och vet att mer kommer.

Lol. The Guardian skriver ju att DN tillintetgör Nyheters Idags uppgifter så de litar totalt på DN.
Citera
Medlem
Guitarsmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Möjligen är jag blind, men jag ser ingen länk till Nyheter Idag. Kan den vara borttagen?

De har stavat fel. "Nyeter Idag" står det en bit ner i artikeln, ingen länk.

In the Stockholm case, an anti-immigrant website linked to the far right Sweden Democrats, Nyeter Idag, claimed that Dagens Nyheter itself received reports about the assaults very soon after the festival but did not publicise them because they might benefit the far-right party, who campaign to stop immigration. Dagens Nyheter vehemently denied the claim, producing a full rebuttal on their website.
Senast redigerad av Guitarsmoke 2016-01-11 kl. 19:21.
Citera
Medlem
Skulle inte Chang Frick komma med något mer idag? Är det någon som har någon indikation på när detta ska ske?
Citera
2016-01-11, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Skulle inte Chang Frick komma med något mer idag? Är det någon som har någon indikation på när det ska ske?

https://twitter.com/ChangFrick/statu...75204550742016

Känns som han väntar på den perfekta tidpunkten och vill att polisskandalen skall få blomma ut lite bättre, kan kanske dröja några dagar alltså.
Hoppas det inte dröjer alltför länge bara, Han har ju indikerat att det kommer bli än svettigare för DN framöver så visst är man ordentligt otålig och nyfiken nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Fast jag bryr mig inte så mycket om vad Dagens Nyheter skriver. De får väl ha sina åsikter om vad de vill publicera. Om de hellre skriver om nonsensnyheter än om det här så är det fritt upp till dem.

Däremot ska inte polisen och arrangören mörka att det 2014-2015 pågått omfattande sexuella ofredanden på en ungdomsfestival i Stockholm, det bryr jag mig om. De har ett mycket större ansvar än DN! Dessutom skulle de ha gått ut med de som de nu går ut med, att det var ett helt nytt tillvägagångssätt där killar omringar och ofredar tjejer. I dagens informationssamhälle krävs det inte att DN rapporterar om något för att det ska nå oss.

Hade Polisen gått ut med det på sin hemsida och om arrangören gjort detsamma, då hade det nått ut – var så säker - oavsett om DN valt att skriva reportage om borttappade katter istället.

Fast med det medieklimat som DN i allra högsta grad har varit med om att skapa, och försökt underhålla genom att avfärda detta som påhitt, är det ogörligt för gemene polisman som får ta hand om flickspillrorna efter såna här angrepp att få någon enda av dom större dagstidningarna att ta upp hur, var och av vilka angreppen utförs då det är vad som krävs för att åtgärda problemet.

Där är det tvärtom DN och media som har allra störst makt att få ut sanningen oavsett om man vill kalla 2010-talet för informationssamhälle eller desinformationssamhälle.
Senast redigerad av doktorwestring 2016-01-11 kl. 19:25.
Citera
Medlem
Om Kjöller ville ha bekräftat dessa uppgifter varför inte bara kontakta Roger Ticoalu?
Han verkar ju ha pratat öppet om detta problem och vore väl vara en av de självklara att kontakta när man får in tips om övergrepp på festivalen? Om hon ville dvs.
Citera
Medlem
Skriuws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
DN/Bonnier gör allt i sin makt i försök till avledande manöver och skylla allt på polisen. Ödets ironi att nu svenska poliskåren får samma behandling som Julian Assange fick tidigare, avseende riggade och falska artiklar. Nu väntar vi bara på att feministerna bakom bluff-rörelsen #prataomdet ska poppa upp, dom fick ju stora journalist priset för att ha "hållit det nära Assange".

Att DN nu gör engelska versioner beror på att vi på Flashback har skickat ut engelska översättningar, och när Wikileaks gick ut började det svaja under fötterna, och när Politico nu också skriver om detta kämpar man hårt att leda sökarljuset mot polisen, när det nu visat sig att Bonnier/Shibstedt tidigare sponsat denna festival, där dom sedan länge tillbaka fått info om övergreppen från festivalsledningen.

Ett enda kopia på äldre mail från denna festivalschef till DN, Schibsted eller till någon av politikerna i Stockholms stadshus, blir tillräckligt för att sänka PK-maffian.

Just nu är en än större katastrof under uppsegling, en 14-åring har knivdödat en elev här i Sverige där allt tyder på en invandrare som GM, av det som hittills kommit fram har jag misstankarna att det rör en viss grabb som SvT bevakat i tidigare inslag som väntar på uppehållstillstånd, om nu detta stämmer är det full katastrof, samtidigt vill jag vara mycket försiktig och trippelkolla vem det nu är som är GM.

Det här är nog lugnet före stormen, och DN ligger pissigt till, så även andra potentater.
Hoppsan. Igen. Pm:a gärna när du är säker, såg att friatider lagt upp en händelse i samma anda. Ingen aning om sanningshalten i den dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in