2016-01-11, 16:24
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Du tror inte att det allmänna medvetandet har förändrats en aning fram tills dess? Nu strömmar plötsligt information fritt om hur sextrakasserier har blivit ett normalt tillstånd runt om i svenska städer. Hur kunde det bli såhär? Oavsett om svensk media önskar återgå till det normala kommer det kollektiva medvetandet inte acceptera det här längre. Fler kommer ifrågasätta och protestera. Färre kommer köpa lögnerna som pumpas ut i etern av betalda åsiktsmakare och politruker.

Människor kommer att förändras, men inte gammelmedia. De kommer jobba hårt på att återgå till situationen före Köln.

Förändrade människor kommer att tvingas ut till alternativa nyhetsmedier i allt större utsträckning. Och det är där jag menar att hoppet finns.
Citera
2016-01-11, 16:25
Medlem
Skriuws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
DN sponsorerade We are Sthlm 2013 !!
Samma gjorde Shibsted via sin site "Blocket".

Sposorer till årets festivaler är Dagens Nyheter, Blocket, Taxi020, Vinyl107 och SBS Media Group, Scandic Sergel Plaza, Mediatec, Screenbolaget, Sanifix, Stheab och Club car.
Källa:http://www.dagensmedia.se/medier/eve...-medel-6105551

Kollar man bakåt i tiden är det 3 personer som återkommer ständigt i olika artiklar. Caspar Opitz och Ulrika By på DN har intervjuat Roger Ticoalu vid flera tillfällen, Roger har bakgrund som "värsting" i kungsan som senare blev chef för stadens eventsatsningar, och driver sen själv eget AB i samma regi. Roger har alltså ganska mycket kontakt med båda de personer som idag är redaktionschefer. Roger har starka ekonomiska intressen i eventen i Kungsan och behöver alltså bra press och dessa personer har alltså haft täta kontakter genom åren spårbara tillbaka till 90-talet.

Exempel:
http://www.dn.se/sthlm/han-har-forla...brors-baneman/
Annons kommunikationsansvarig: http://vakanser.se/jobb/kommunikationsansvarig+56/

Vi kan alltså misstänka en jäv-situation mellan de inblandade parterna och här kan förklaringen finnas varför DN lade på locket ihop med Roger, det handlade om sponsorpengar.

money talks.....
Ytterliga en skarp indikation på att DN mycket väl har vart medvetna om vad som pågick.
Citera
2016-01-11, 16:28
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
Du har väl inte läst min välskrivna tips på ryska så du vet inte vad som stod med i min text?
RT skrev inget om DN's insats för göra artikeln mer fokuserat och kraftfullt. Det är så jag tolkar detta men de använde sig utav de källor och beskrivning som jag har lämnat.
Tror att de riktat sig mest på polisen för det är alla läsare i andra länder kan relatera till. Who the fuck is DN lixom.

Mvh Napster

Men vänta nu, säg inte att du tipsade dem om DN:s damage control artikel? Gjorde du det med avsikt?
Vilka källor gav du dem då? Det är ju mestadels DN:s text. Gav du dem Nyheter Idags länk?

PS: Såg att du redan hade svart.. ignore.
Senast redigerad av Necris 2016-01-11 kl. 16:35.
Citera
2016-01-11, 16:28
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktorwestring
Man kan skylla mycket på polisen i vissa lägen men absolut inte här, här talar vi om en organisation som har som syfte att lagföra brottslingar och fått enormt med skit för det av just media. Åtminstone om polisen använt etniska signalement/register eller ens uttryck som 'invandrare', klart som tusan dom inte har en aning om hur dom ska lyfta frågan när 99-100% av misstänkta förövare är just 'invandrare'.
Sedan verkar nyheten dessutom ha kommit inifrån polisen, dvs någon har trots risk för jobb och karriär fått nog.
Var var då den stora, och skrämmande bromsen? Jo inom media. Media satte stopp, precis som så bestörtande ofta innan.
Fast jag bryr mig inte så mycket om vad Dagens Nyheter skriver. De får väl ha sina åsikter om vad de vill publicera. Om de hellre skriver om nonsensnyheter än om det här så är det fritt upp till dem.

Däremot ska inte polisen och arrangören mörka att det 2014-2015 pågått omfattande sexuella ofredanden på en ungdomsfestival i Stockholm, det bryr jag mig om. De har ett mycket större ansvar än DN! Dessutom skulle de ha gått ut med de som de nu går ut med, att det var ett helt nytt tillvägagångssätt där killar omringar och ofredar tjejer. I dagens informationssamhälle krävs det inte att DN rapporterar om något för att det ska nå oss.

Hade Polisen gått ut med det på sin hemsida och om arrangören gjort detsamma, då hade det nått ut – var så säker - oavsett om DN valt att skriva reportage om borttappade katter istället.
Citera
2016-01-11, 16:29
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushsweede
Att svenska politiker,journalister och polisernas egen chef i egen kräkfärdigt hög person beskyller polismyndigheten för mörkläggningsteater, samtidigt som de själva tillhandahåller kulisser,regissörer,manus och scen, samt satt upp regler,normer & pekpinnar för hur uppträdandet på denna scen skall gå till är fullständigt absurt... Allt detta utspelas inför offentlig publik, och de tror att de ska komma undan med heder och förtroende i behåll?

Det spelar ingen roll vem man passar svarte petter till när hela leken består av svarte pettrar..

Vilka psykopater vi har som ledare för vårt land..

Klockrent!

Undrar om PK känner att slutet på allvar börjar närma sig? Undrar hur många poliser som slår näven i bordet för sista gången och nu definitivt går till SD? Undrar om antalet poliser som kan tänka sig whistle-blow:a till alternativmedia ökat något?
Citera
2016-01-11, 16:32
Medlem
Nu har det även nått framsidan av reddit.

https://www.reddit.com/r/worldnews/c...ng_up_rampant/
Citera
2016-01-11, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fordp
Undra vad Chang har i kikaren nu :-)

Från twitter
Chang Frick ‏@ChangFrick 59 sför 59 sekunder sedan
Jag vill från botten av mitt hjärta tacka @dagensnyheter och @pwolodarski för att ni gör precis det jag vill att ni ska göra. Tack! #svpol
Nu har han allt skruvat upp förväntningarna rejält.
Citera
2016-01-11, 16:34
Medlem
arbetets avatar
Ni vet väl om att det finns en hashtag på Twitter om det här, och som är väl värd att följa:

#dngate
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av ASAPROCKY
Nu har det även nått framsidan av reddit.

https://www.reddit.com/r/worldnews/c...ng_up_rampant/
Vart precis påväg att posta detta. Att nyheten publiceras på NYtimes hemsida innan t ex. Göteborgsposten förklarar ju hur pinsam svensk media är.
Citera
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skriuw
Ytterliga en skarp indikation på att DN mycket väl har vart medvetna om vad som pågick.
Du behöver inte ens fundera, AB, Express, DN, SVT all etablerad media har självklart vetskapen men mörklägger i symbios.
Är det någon som tror att endast DN har suttit exklusivt på info blattar som tafsar och begår övergrepp i grupp i Kungsan och på andra platser för den delen.
Citera
2016-01-11, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fylloss
Nu har han allt skruvat upp förväntningarna rejält.

Ja han har verkligen hypat upp det hela idag, Flera twitterinlägg antyder att DN kommer få skämmas (ytterligare) rejält innan dagen är slut.
Mycket spännande.
Citera
2016-01-11, 16:35
Medlem
Under rubriken Ett bottenlöst svek skriver SvD:s Tove Lifvendahl om det ständiga mörkläggandet och skönmålningen som sker i Sverige:
Citat:
Ska vi tala om de kvinnor som förtrycks i svenska förorter? Som möter samma tyranner som de hoppats kunna fly ifrån? Nej, sådant tal riskerar bara att spela SD i händerna, och stigmatisera förortsområdena. Ska vi tala om den ökade otrygghet som ambulanspersonal, akutmottagningspersonal eller bibliotekspersonal upplever i tjänsten? Nej, för sådant händer ju inte överallt, utan bara på vissa ställen, och det riskerar att spela SD i händerna eftersom det oftare förekommer i invandrartäta områden. Ska vi tala om grupper av unga män som uppsåtligen riktar in sig på att omringa och ofreda unga kvinnor i stora folkgrupper? Nej, det skulle verkligen spela SD i händerna med tanke på att förövarna i huvudsak tycks komma från andra kulturer.
Man kan skönja att hon tycker att huvuden ska rulla hos polisen:

Citat:
I Köln fick polischefen Wolfgang Albers ta konsekvenserna av att polisen inte utfört sitt uppdrag på ett tillfredsställande sätt under nyårsafton och lämna sin tjänst. Tycker du att det låter hårt? Då är du förmodligen svensk.
Hon lyfter nämligen Eliassons kräkningar:
Citat:
Rikspolischefens tydliga uttryckta politiska antipatier var kända när han rekryterades. Som generaldirektör för Försäkringskassan satt i februari för två år sedan och twittrade storordigt: ”Normalt håller jag mig till socförsäkringen. J Åkesson i debatt gör att jag kräks!” ”En del tycker att GD ska vara tyst! Passar inte mig. Hatar rasism!” ”Alla måste visa var man står. För många rasister i Sve. Står jag för!”

Mycket läsvärt, i sin helhet. Vad jag emellertid saknar här är en djupare dykning i vad DN och övrig media har spelat för roll i just det här fallet, och andra. Mer om det kommer säkerligen att följa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in