2016-01-09, 20:01
Medlem
mmafellas avatar
Hur vanligt/seriöst är folk som lägger ett bud nära de begärda priset utan
att ens ha sett lägenheten ? :evilmad

Ska jag ta detta bud seriöst?

Mäklaren har skrivit 325K och budet är lagt på 300K

Visningen är i imorgon. Gillar jag lägenheten så tänker jag lägga samma bud ev högre.

Ska jag testa mäklaren först och säga mitt första bud är på 280K för att se om det är en riktigt
köpare på andra sidan ? Man har hört mycket om skumma mäklare som trissar upp priset
Citera
2016-01-09, 20:07
Medlem
Burkbubbas avatar
Det är vanligt. Jag håller på att renovera ett hus, sambon och jag kommer bo kvar i bostadsrätten till maj-juni innan flytten blir av. Jag har berättat för några kompisar samt närmsta grannarna i huset att vi ska flytta om ett tag och sen dess har jag blivit nedringda av folk som är intresserade av lägenheten. Jag har till och med fått bud från folk som jag inte har en aning om vilka det är. Då har jag inte ens pratat med en mäklare angående försäljning.
Citera
2016-01-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmafella
Hur vanligt/seriöst är folk som lägger ett bud nära de begärda priset utan
att ens ha sett lägenheten ? :evilmad

Ska jag ta detta bud seriöst?

Mäklaren har skrivit 325K och budet är lagt på 300K

Visningen är i imorgon. Gillar jag lägenheten så tänker jag lägga samma bud ev högre.

Ska jag testa mäklaren först och säga mitt första bud är på 280K för att se om det är en riktigt
köpare på andra sidan ? Man har hört mycket om skumma mäklare som trissar upp priset

Oftast brukar man höra av sig ett par dagar innan visningen för att lägga ett förhandsbud samt en privat visning innan man skriver avtal.
Du kan även lägga ett bud under budgivningen som inte är öppet utåt, dvs en stängd budgivning. Dvs att mäklaren kommer i efterhand att efterregistrera dina bud.
Citera
2016-01-09, 20:37
Medlem
mmafellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManneG
Oftast brukar man höra av sig ett par dagar innan visningen för att lägga ett förhandsbud samt en privat visning innan man skriver avtal.
Du kan även lägga ett bud under budgivningen som inte är öppet utåt, dvs en stängd budgivning. Dvs att mäklaren kommer i efterhand att efterregistrera dina bud.

Varför lägger man en förhandsbud om man inte har sett lägenheten ?
För att visa att man är seriös köpare ?
Citera
2016-01-09, 20:46
Medlem
Citat:
Varför lägger man en förhandsbud om man inte har sett lägenheten ?
För att visa att man är seriös köpare ?

Precis, inte kommer säljaren vilja visa sin bostad till någon som bara vill komma och titta men har inte lagt ett bud ännu.

Vi säger tex att du ringer mäklaren och säger att du är i stort behov utav bostad, men vill köpa bostad utan visning. Jag ger 300k utan budgivning med avslut denna vecka. Då kommer han framföra det till säljaren som då får ta ställning hur de vill göra.

Ditt jobb som köpare är att se till att lånelöftet är klart, samt att du har någorlunda koll på vad slutpriserna ligger i närområdet sätt till skick, avgift, kvm & föreningens ekonomi.
Citera
2016-01-09, 21:07
Medlem
mmafellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManneG
Precis, inte kommer säljaren vilja visa sin bostad till någon som bara vill komma och titta men har inte lagt ett bud ännu.

Vi säger tex att du ringer mäklaren och säger att du är i stort behov utav bostad, men vill köpa bostad utan visning. Jag ger 300k utan budgivning med avslut denna vecka. Då kommer han framföra det till säljaren som då får ta ställning hur de vill göra.

Ditt jobb som köpare är att se till att lånelöftet är klart, samt att du har någorlunda koll på vad slutpriserna ligger i närområdet sätt till skick, avgift, kvm & föreningens ekonomi.

Okej. Budet var lagt den 5/1 och visningarna var/är 7/1 och 10/1. På mäklarens sida står det ju budgvining. Tror inte säljaren nöjer sig med 300K när mäklaren har värderat till 325.

Tycker lägenheten är värd 325K, tanke på hyran och skick i den staden jag bor i.
Så länge dom inte höjer hyran el liknande. Ska nog lägga 310K om lägenheten är i fint skick

Är postväxel det smidigaste/säkraste sättet o betala om pengarna finns på kontot vid köp ?
Citera
2016-01-09, 21:23
Medlem
Citat:
Okej. Budet var lagt den 5/1 och visningarna var/är 7/1 och 10/1. På mäklarens sida står det ju budgvining. Tror inte säljaren nöjer sig med 300K när mäklaren har värderat till 325.

Tycker lägenheten är värd 325K, tanke på hyran och skick i den staden jag bor i.
Så länge dom inte höjer hyran el liknande. Ska nog lägga 310K om lägenheten är i fint skick

Är postväxel det smidigaste/säkraste sättet o betala om pengarna finns på kontot vid köp ?

Bästa är om tillträdesdagen är så snart som möjligt, då vill säljaren också få lgh såld så fort som möjligt, känner man på sig att lgh kan stiga bra över utgångspriset så kan man antingen fråga om de har acceptpris, vilket är ovanligt i mindre orter. Eller så lägger man över utgångspriset, så om vi säger att utgångspriset är 325k så lägger du ett bud på 350k innan visningen. Dessutom är du aldrig vid bostadsköp bunden till ett angivet bud. Inget är klart förrens avtalen är undersignerade. Därav är det också vanligt att man kan buda innan, och sedan titta, sen skriver man avtal. Tänk också på att "dolt fel" är otroligt svårt att få rätt i, det är upp till köparen att noga undersöka lägenheten.

Köpte min första lgh 2012 (är född 93) sedan köpte jag ännu en till 2015, då la jag 100k över utgångspriset och budgivningen hade redan börjat men jag la ett dolt bud eller va det nu heter.

Inget personligt, bara business

Du kan även fråga mäklaren och/eller styrelsen hur det ser ut med höjda avgifter, sambyten, större renoveringar, lån osv..

Banken kommer göra dragning från ditt konto samma dag du får tillträde och nycklar. Först kommer du få betala en kontantinsats, sen får du betala slutlikviditeten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in