Citat:
Ursprungligen postat av
mmafella
Okej. Budet var lagt den 5/1 och visningarna var/är 7/1 och 10/1. På mäklarens sida står det ju budgvining. Tror inte säljaren nöjer sig med 300K när mäklaren har värderat till 325.
Tycker lägenheten är värd 325K, tanke på hyran och skick i den staden jag bor i.
Så länge dom inte höjer hyran el liknande. Ska nog lägga 310K om lägenheten är i fint skick
Är postväxel det smidigaste/säkraste sättet o betala om pengarna finns på kontot vid köp ?
Bästa är om tillträdesdagen är så snart som möjligt, då vill säljaren också få lgh såld så fort som möjligt, känner man på sig att lgh kan stiga bra över utgångspriset så kan man antingen fråga om de har acceptpris, vilket är ovanligt i mindre orter. Eller så lägger man över utgångspriset, så om vi säger att utgångspriset är 325k så lägger du ett bud på 350k innan visningen. Dessutom är du aldrig vid bostadsköp bunden till ett angivet bud. Inget är klart förrens avtalen är undersignerade. Därav är det också vanligt att man kan buda innan, och sedan titta, sen skriver man avtal. Tänk också på att "dolt fel" är otroligt svårt att få rätt i, det är upp till köparen att noga undersöka lägenheten.
Köpte min första lgh 2012 (är född 93) sedan köpte jag ännu en till 2015, då la jag 100k över utgångspriset och budgivningen hade redan börjat men jag la ett dolt bud eller va det nu heter.
Inget personligt, bara business
Du kan även fråga mäklaren och/eller styrelsen hur det ser ut med höjda avgifter, sambyten, större renoveringar, lån osv..
Banken kommer göra dragning från ditt konto samma dag du får tillträde och nycklar. Först kommer du få betala en kontantinsats, sen får du betala slutlikviditeten.