• 1
  • 2
2016-01-09, 12:28
Medlem
robomans avatar
2005 startades tråden där vi ombeds ranka de filmer som Stanley Kubrick regisserat, 2014 kom en motsvarande tråd för bröderna Coen och 2015 startades en om Terry Gilliam. Så det finns någon vag tradition av dessa trådar men jag kan tycka att vi behöver fler av dem!

Alla gillar vi ju listor och i och med att The Hateful Eight nu smygstartat på svenska biografer känns det rimligt att även Quentin Tarantino får en tråd dedikerad till sina filmer. Tarantino är älskad och hatad av flashbacks användare och många starka åsikter har yttrats genom åren om hans filmskapande. Huruvida han blivit bättre eller sämre, om han refererar till, lånar från, stjäl av eller bara hyllar andra filmer. Därför ska det bli mycket kul att se er ranking över hans filmer.

Reglerna är enkla!

1. Rangordna de filmer du sett av Quentin Tarantino från bäst till sämst.
2. Försök att skriva minst en mening som motiverar placeringen.
3. Håll god ton. Ingen lista är bättre än någon annan och var och en är fri att gilla vad den vill. Alltså på riktigt. Det kan inte vara ett problem får någon att en annan användare gillar en film du hatar, så håna inte någon annans filmsmak. Vi vill uppmuntra till diskussion, inte avskräcka folk från filmforumet.

Nu kör vi!

(återkommer själv med min lista inom en kort stund)
Citera
2016-01-09, 13:15
Medlem
FugitiveDucks avatar
1. Jackie Brown - Underbart manus med härliga karaktärer och en genomtänkt handling. Briljant regi och skådespeleri.
2. Reservoir Dogs - Så otroligt simpel, men ändå så fantastiskt bra. En av de bästa debuterna någonsin.
3. The Hateful Eight - Snygg, rolig och twist:ig. Älskade karaktärerna och det fantastiska uber-våldet.
4. Pulp Fiction - Genomgående briljant. Behövs inte sägas mycket mer än så.
5. Django Unchained - För lång för sitt eget bästa, och fylld med humor som är lite för fånig för min smak. Dock en otrooooligt vacker film.
6. Kill Bill Vol. 1 - Ogenerat trams, med små glimtar av ren briljans.
7. Inglorious Basterds - Hade kunnat vara en fantastisk actionfilm på 90 minuter, men istället blev den en runkig soppa utan fokus.
8. Kill Bill Vol. 2 - Dödstråkig och total-ointressant. En plåga att titta på.
9. Death Proof - Odiskutabelt det sämsta som Tarantino har gjort. Manuset är horribelt, och karaktärerna så otroligt unlikeable, jobbiga och ointressanta att man sitter och hejar på skurken.

En av vår tids absolut bästa regissörer, men väldigt ojämn och odisciplinerad när det gäller manus.
Citera
2016-01-09, 13:39
Medlem
NativeTongues avatar
1. Reservoir Dogs - Min absoluta favorit. Älskar framför allt skådespelarna som Roth, Keitel och Buscemi.
2. Pulp Fiction - Förtjänar hypen. Solid rakt igenom och den omkastade kronologin känns inte forcerad.
3. Jackie Brown - En riktigt mysig liten film med fantastisk dialog och skön musik. Delphonics!
4. Kill Bill Vol. 1 - Underhållande action. Känns dock som att Tarantino har försökt koka soppa på allt han älskar.
5. Inglourious Basterds - Funkar om man glömmer allt vad historian heter. Underhållande, men splittrad.
6. Kill Bill Vol. 2 - Tarantino tappade riktningen som ändå fanns i den första filmen. Lite ointressant upplösning, men inte direkt dålig.
7. Death Proof - Har fått samma kärlek som hans övriga verk. Intensiv krasch-scen, men i övrigt ganska platt.
8. Django Unchained - Snyggt foto, men i övrigt mest trams. En riktigt magplask i nivå med Hobbit-trilogin.

Har ej sett The Hateful Eight än och Django Unchained har dödat min pepp totalt. Förhoppningsvis så stämmer det att filmen är ett fall framåt i hans i övrigt dalande karriär...
Citera
2016-01-09, 21:42
Medlem
robomans avatar
Själv har jag sett alla hans filmer en gång. Känner att jag nog behöver se om filmer som Pulp Fiction, Reservoir Dogs och Kill Bill för att ge dem rättvisa betyg. Men det återkommer jag ju till i så fall när jag reviderar min lista om några år eller så. Håll i er, för här kommer en provocerande ranking:

1. Django Unchained
Fruktansvärt snygg, emellanåt hejdlöst rolig och dessutom underhållande nästan helt utan uppehåll. Christoph Waltz är ännu bättre än tidigare.

2. Inglourious Basterds
Ännu en supersnygg, spännande och väldigt rolig rulle med Christoph Waltz som briljerar och Brad Pitt i en frisyr som jag sedan jag såg filmen alltid eftersträvat.

3. Pulp Fiction
Skulle verkligen behöva se om den här för att kunna placera den med mer än en vag känsla. Men minns den som bra även om jag inte var helt såld efteråt.

4. The Hateful Eight
Sedd på bio igår. Oförutsägbar händelseutveckling för mig som inte alls läst om den innan, otroligt vacker och något så imponerande som underhållande i tre timmar.

5. Jackie Brown
Ja vad var grejen med den här egentligen? Minns inte riktigt. Drog mig för att se den men har ändå gett den en fyra på filmtipset så jag gillar den ju uppenbarligen.

6. Reservoir Dogs
Blir bättre och bättre ju längre filmen pågår.

7. Death Proof
Det här är ett stycke renodlad underhållning som, om tittaren bara tillåter sig att ryckas med, är oerhört kittlande att se på.

8. Kill Bill: Vol. 2
Ett uppsving från Vol. 1 kan jag tycka, helt okej underhållning.

9. Kill Bill: Vol. 1
Den Tarantino-skapelse jag gillat minst vid min första titt. Ganska ointressant historia bara.
Citera
2016-01-09, 23:16
1. Pulp fiction

Första gången jag såg denna film blev jag helt lyrisk. Dialogen miljön skådespeleriet allt är nästintill perfekt. Ett riktigt mästervärk. Kan se denna film om och om igen och aldrig tröttna.

2. Reservoir Dogs Också sköna dialoger grym musik, bra skådespeleri ( steve buscemis bästa enligt mig) spänning som denna film skapar är så underhållande

3. Kill bill vol 2 tyckte 2an var bättre än ettan, mycket bättre berättad, blev bättre när de skippade allt överdrivet blod. Uma thurman riktigt grym i huvudrollen

4. django unchained, gillade denna film också väldigt mycket. fint filmad, bra skådespeleri, också en film man lätt kan se 2-3 gånger per år men inte bra nivå som de ovanför

5. Inglorious basterds, gillade den, hade en intressant nog plot, bra skådisar,inte lika underhållande som dem ovanför, var inte lika fast i storyn och dialogen som de ovanför men klart godkänd

6. kill bill vol 1 Helt ok film, en skön söndagsrulle, men lite väl lättsam kanske, 2an som sagt betydligt bättre. men absolut inga större fel på den

7. hateful eight, var inte dålig, men trodde jag skulle vara mer hypad. kände inte att jag blev indragen i storyn riktigt. reservoir dogs är liknande miljö men karaktärerna var betydligt bättre. I denna film kan jag knappt komma ihåg någons namn. kändes som den försökte vara något som den inte blev

8. jackie brown, endast sett denna en gång ganska länge sen. Men kommer ihåg att jag tyckte den var dålig, gillade inte storyn, gillade inte karaktärerna. Kommer inte direkt ihåg varför. Får kolla om den någon dag, kanske den är bättre än vad jag minns

9. deathproof, kan erkänna att jag aldrig har sett denna.trailern gjorde mig inte alls sugen på att se den. Funderar nu när jag skriver denna lista att se den bara för att. så kan inte göra något annat att sätta denna film längst ner
Senast redigerad av Captinhero 2016-01-09 kl. 23:19.
Citera
2016-01-10, 01:37
Medlem
Lotsos avatar
1. Pulp Fiction (1994)

Allting med denna filmen är perfekt. Skådespelarna, karaktärerna, dialogerna, kameraarbetet, musiken, regin. Allting bara klickar och blir perfektion utan dess nåde. Såg de också som liten och satte stora spår för kommande filmer.

2. Inglourious Basterds (2009)

Inte nog med att den har den bästa öppningsscenen till en Tarantino film, men vi får också beskåda för första gången vad Christoph Waltz är kapabel till. Bortsett från detta är det en snygg film att bara kolla på. Handlingen är helt underbar och dialogerna här är på samma nivå som Pulp Fiction i min ärliga mening.

3. Django Unchained (2012)

Klassisk western i Tarantino stuk. Leonardo DiCaprio gör en av hans bästa insatser i en roll vi inte har sett honom göra sedan hans "stardom" börjat. Skådespelarna gör minnesvärda insatser, likaså är karaktärerna minnesvärda. Utav alla Tarantinos filmer är detta den jag kan citera mest tillsammans med Pulp Fiction. Otroligt snyggt foto också.

4. Jackie Brown (1997)

Hans mest underskattade film, och en av de mer underskattade filmerna överlag. Älskar hur han leker med tidshoppet i slutet av filmen. Kemin mellan Samuel L. Jackson och Robert De Niro är fantastisk. Pam Grier spelar en av mina favorit kvinnor på film. Dessutom har vi Michael Keaton i en Tarantino rulle, behöver jag säga mer?

5. Reservoir Dogs (1992)

Filmen som startade allt. Detta var det stora smakprovet på vad vi komma skall få i framtiden. Grundidén hade gjorts förr, men inte på samma unika sätt som Tarantino gjorde det och gjorde det hans egna stil.

6. The Hateful Eight (2015)

Den jag såg nyligen. Ännu en gång visar Tarantino han behärskar western genren och kan gå ner som en av tidernas bästa just inom den genren. Inte fläckfri, men man är så investerad i mysteriet och karaktärerna, samtidigt som den fantastiska musiken spelas är det svårt att inte bli indragen i allting. Lägg även till bästa bioupplevelsen jag varit med om som pluspoäng.

7. Kill Bill: Vol. 1&2 (2003,2004)

Precis som Tarantino ser jag dessa två filmerna som en enda. Han har själv sagt enda anledningen han klippte de i två delar var att filmen blev för lång annars. Vilket är ironiskt då det tycks vara det han gör idag. Pengar ligger det säkert i också.
Oavsett vad är detta också ett sant mästerverk och en klassiker för sig. Däremot känns de två delarna något osammanhängande, och om man nu ska se det som en enda lång film vilket man ska. Så är tonen den största boven i dramat för den. Annars har jag inte mycket att klaga på här.

8. Death Proof (2007)

Enda Tarantino filmen som inte fått en 5a av mig, och av rätt anledningar. För första gången är dialogerna inte intressanta att lyssna på, likaså är karaktärerna halvdant utförda. Så fort filmen klipper till Stuntman Mike på sjukhuset och filmens andra halva kickar igång blir det bara samma gamla visa som första halvan, med nya karaktärer som introduceras som vi helt plötsligt ska bry oss om när halva filmen redan gått. De är heller inte välskrivna eller intressanta karaktärer.
Kurt Russell försöker, och jag vill älska honom i den, men det klickar bara inte. Som en homage till B-filmer och grindhouse filmerna överlag kan jag uppskatta den. Men filmen saknar väldigt mycket av det som gör Tarantinos filmer så pass bra och minnesvärda.
Citera
2016-01-14, 20:38
Medlem
chessjamts avatar
Har gått och funderat på rankingen över QTs filmer efter att ha läst i den här tråden. Väntade med att se TH8 så att jag kunde få med den också. Såhär blev det:

1. Pulp Fiction (1994). Mästerverket framför alla andra. Det jag får ut av filmen är Tarantinos stora starka kärlek till just film. Man verkligen känner att det är en filmälskare som gjort filmen för alla oss andra som också älskar film. Bruce Willis vapenval i butiken med Comanche-musiken i bakgrunden är en all-time-high. Samt "Dead Nigger Storage"-sekvensen… Vad kan man säga, man skrattar och fängslas och blir underhållen hela filmen igenom. Ett jäkla mästerverk!

2. Kill Bill 1 (2003). Var svårt att välja vilken av Kill Bill-filmerna jag håller högre men valde ettan då den kändes mer helgjuten. Bra kombinerat med musik och fighting/svärdfäktning. Känns väldigt tarantinsk (?) utan att den spårar ur i kvasifilosofiska monologer, vilket jag ibland kan tycka att andra delen lider lite av. Som sagt bra med fighting och när jag såg den var den verkligen som att kliva in i en värld skapad av Tarantino. En helt underbar känsla när det bästa man visste som ung grabb var att titta på våldsamma och blodiga filmer.

3. Kill Bill 2 (2004). Det bästa i filmen är utan tvekan Daryl Hannah, hon fullkomligt äger de scener hon är med i! Annars är det liiiite utav en besvikelse när det inte blir en så där klassisk showdown mellan Bill och the Bride som man hade förväntat sig. Men överlag gillar jag de här två filmerna då de känns som Tarantino verkligen fick göra vad han ville med sitt material och sikta så högt han kunde med de två blodiga filmerna.

4. Django Unchained (2012). Jag gillar verkligen den här filmen. Jamie Foxx känns kanske lite disträ och stel men allt annat är fan guld. Sydstatsmiljön, Sam Jackson och DiCaprio och Christoph Waltz är alla fenomenala i sina roller. En klassisk hjälte/hämnd/underdog-historia som jag tycker Tarantino får till bra. Bästa filmen från 2012 tillsammans med Les Miserables.

5. The Hateful Eight (2015). En film som mycket väl kan klättra en placering och ta sig förbi Django, men just nu är den snäppet under. Tycker att Django bjuder på mer underhållning och är inte lika trögstartat, men blod- och skrattfesten i andra halvan/sista tredjedelen i TH8 är bland det mest underhållande jag sett i en T-film samt att Russell och Jackson är fan bäst! Kräver kanske bara en omtitt till för att den ska ta sig förbi Django.

6. Inglourious Basterds (2009). Christoph Waltz gör filmen, en helt otrolig insats och språkbegåvning. Stör mig dock på ”kärlekshistorien” mellan Shoshanna och Fredrik Zoller. De scenerna spolar jag förbi. Fick även slutet spoilerat för mig så twisten var inte så mäktig tyvärr.

7. Resevoir Dogs (1992). Riskerar kanske spöstraff att sätta den här filmen av Tarantino så pass lågt men efter att ha sett den ca 4-5 gånger så ger den mig inte så mycket längre. Coola dialoger men efter tag är det ju mest bara hårda ord och polistortyr. Bra musik iofs men kan man filmen så tappar den i omtittningsvärde, imo.

8. Jackie Brown (1997). Tarantinos mest ljumma film, och utan tvekan den som är minst häpnadsväckande. Den som väntar sig storspel från DeNiro kommer också att bli besviken. Trött insats han gör där. Roligast är när Jackson utbrister ”Varför knackar du på dörren som snut för?!” mot slutet när Robert Forster knackar hårt på hans ytterdörr, i övrigt är det mycket gäspvarning i filmen.

Death Proof (2007) har jag faktiskt inte sett ännu och ska jag vara ärlig så känner jag inte ett så stort sug att se den. Är endast Kurt Russell som känns lockande, allt det övriga i filmen verkar mest bara "meh". Bör jag se den för att kalla mig Tarantino-fan eller kan man leva utan att ha sett den?
Citera
2016-04-25, 08:43
Medlem
Marre94s avatar
1. Pulp Fiction - Enda sedan jag för första gången såg denna film har jag vart kär. Härlig och konstnärlig berättarstil, sköna välutvecklade och välspelade karaktärer, smart blandning av olika genrer och massor av svart humor. Helt klart en av mina favoritfilmer någonsin!

2. The Hateful Eight - Jag hade redan höga förväntningar när jag gick in i bion tidigt detta år, men jag kom ut överraskad över hur bra denna var. Med ett gäng härliga karaktärer och en simpel men smart story, samt även lite moraliska frågor i mixen, kombinerad med Tarantinos icke-linjära berättande och klyftig humor, är denna film för mig ett sant mästerverk!

3. Inglourious Basterds - Lite som syftet med filmen var, så känns detta lite som en western eller gangsterfilm med andra världskriget-tema. En intressant alternativ bild av kriget med en grym insats som skurk av Christoph Waltz!

4. Reservoir Dogs - Tarantinos första riktiga film levererar. Skön dialog, härliga karaktärer och ett icke-linjärt berättande har blivit något av ett vattenmärke för mannen, och det återfanns redan här.

5. Django: Unchained - En härlig äventyrsfilm med massvis av grymma skådespelarinsatser och svart humor.

6. Kill Bill Vol 1 & 2 - Klassiska hämndberättelser gjorda utifrån Tarantinos stilistiska hjärna med tonvis av referenser till klassiska spagetti-western och svart humor i sitt esse. Visar hur man verkligen kan ta något så simpelt och med lite knep och knåp kan göra det till sin egna konst.

7. Jackie Brown - En bra film med icke-linjärt berättande, starkt skådespel och intressant story som trappas av efterhand, samt bra musik.

8. Death Proof - Helt klart lågvattenmärket av Tarantinos filmer för mig. Tyckte väl den var så där den enda gången jag sett den, inte mer än ok. Dock visste jag inte då att den var del av ett segment och var tänkt som en hyllning till gamla b-skräckfilmer, så kanske skulle uppskatta den mer vid senare genomtittande.
Citera
2016-04-25, 12:35
Medlem
Knasibass avatar
1. Pulp Fiction Fantastiskt underhållande och genialt hopsatt film som jag förknippar starkt med min barndom. Trots att jag har sett den 15-20 gånger lyckas den fortfarande vara lika magisk; det är få filmer som kan hålla mitt fokus så stadigt. Hatten av för en av världens bästa filmer.

2. Reservoir Dogs Lite simplare men nästan lika bra. Nog för att den kan påstås vara en remake på City on Fire, men RF är betydligt bättre och mer speciell.

3. Jackie Brown Intressant historia som trots att den är baserad på en bok har stilen från de föregående filmerna. Denna och de ovanstående visar att de flesta regissörer och liknande är bäst när de är unga (30-årsåldern). Sedan brukar det gå utför rätt ordentligt.

4. Kill Bill Snygga, coola filmer som jag dock vuxit ifrån en aning. Gillar westernkänslan, den gör sig bättre här än i hans "riktiga" westernfilmer.

5. Inglourious Basterds Kan inte säga så mycket då det var för länge sedan jag såg den. Men mycket bra var den, om än lite seg här och där.

6. Death Proof Filmen som alla hatar men jag tycker den är underhållande och skön. En film man inte behöver kolla så jävla noga på, och det tycker jag är trevligt ibland. Den slutliga biljakten är grym, den höjer hela filmen.

7. The Hateful Eight Stundvis mycket bra, lite som den yngre Tarantino. Men den lider av en hel del tråkig utfyllnad. Kuksugarmonologen som alla tycker är så rolig var mest pinsam tyckte jag.

8. Django Unchained En stor besvikelse för mig som är ett fan av spaghettiwestern. Filmen är alldeles för simpel och det var tråkigt att Waltz spelade ungefär samma roll igen. Jamie Foxx var totalt kass, han var liksom bara där. Om underväldigande är ett ord så passar det perfekt på Django Unchained.
Senast redigerad av Knasibas 2016-04-25 kl. 12:41.
Citera
2019-08-07, 17:17
Medlem
Har inte sett så många.

1. The hateful eight
2. Reservoir dogs
3. Inglourious basterds
4. Django unchained
5. Pulp fiction
Citera
2019-08-08, 10:07
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Pulp Fiction (1994)
Reservoir Dogs (1992)
Jackie Brown (1997)
Django Unchained (2012)
Kill Bill: Vol. 1 (2003)
Kill Bill: Vol. 2 (2004)
Death Proof (2007)
Inglourious Basterds (2009)
The Hateful Eight (2015)
Sin City (2005) XX guest director

imdb-listan är f.ö (betygsordning):
Pulp Fiction (1994)
Django Unchained (2012)
Reservoir Dogs (1992)
The Hateful Eight (2015)
Jackie Brown (1997)
Death Proof (2007)

Jag är väldigt sugen på att ta med dessa filmer som för mig känns 100% Tarantino, båda före Inglourious Basterds i min lista:
True Romance (1993)
From Dusk Till Dawn (1996)
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-08-08 kl. 10:17.
Citera
2019-08-08, 10:10
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Pulp Fiction (1994)
Reservoir Dogs (1992)
Jackie Brown (1997)
Django Unchained (2012)
Death Proof (2007)
The Hateful Eight (2015)
Sin City (2005)

imdb-listan är f.ö (betygsordning):
Pulp Fiction (1994)
Django Unchained (2012)
Reservoir Dogs (1992)
Sin City (2005)
The Hateful Eight (2015)
Jackie Brown (1997)
Death Proof (2007)

Jag är väldigt sugen på att ta med dessa filmer som för mig känns 100% Tarantino, båda före Inglourious Basterds:
True Romance (1993)
From Dusk Till Dawn (1996)

Sin City var han bara guest director på, Rodriguez gjorde den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in