2005-11-10, 22:43
Medlem
[Wizard]s avatar
Har letat i ett par dagar utan resultat och kom på detta forumet.
Har inte pysslat med kemi på många år och kommer inte ihåg så mycket.

För många år sedan gjorde jag skumgummi detaljer till teaterbruk men kommer inte ihåg vad jag köpte och blandade ihop. Fick tips av en plast-studerande kille på vad jag skulle göra. Nu har detta fallit i träda och jag behöver fylla en avgjutning jag har gjort.

Det optimala resultatet skulle vara ett positiv i skumgummi eller motsvarande som skapar "skinn" eller en jämn yta på den färdiga avgjutningen.

Hittade lite färdiga prylar i USA men det var svindyrt.

Några tips på hemmablandning eller färdiga produkter i Sverige?

Tack på förhand!

/Jens
Citera
2005-11-12, 18:30
Bannlyst
Faktiskt ingen aning.
Men jag skulle gissa att det är ett ämne som bildar små gasbubblor som expanderar.
Troligen ingen giftig gas då det troligen skulle drabba de som skar i skumgummit.

Fråga på rougsci, där finns det många nationaliteter som kan mycket om allt.
Citera
2005-11-14, 10:16
Medlem
Jag skulle säga skumgelatin eller skumlatex!
Citera
2005-11-14, 12:12
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Wizard]

Några tips på hemmablandning eller färdiga produkter i Sverige?

Tack på förhand!

/Jens

www.slojddetaljer.se har en del sådant jox.
Citera
2005-11-15, 00:05
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emund Slemme
Jag skulle säga skumgelatin eller skumlatex!

Skumlatex är nog det som det skall vara.
Har tittat på avancerad polymer framställning men blev bara snurrig av det.

Finns det någon idé vad man kan blanda i latex för att det skall härda med bubblorna kvar? Testade att vispa latex med elvisp, och visst fick jag bubblor, men det återgick ganska snart till mer eller mindre ursprungformen.

Har svårt att tro att jag skall behöva betala $400 + frakt från USA när en skumgummimadrass kostar lite och inget?...

Har kollat på Rouge Sci men det verkar inte vara mycket aktivitet där längre...

Tack på förhand!
Citera
2005-11-15, 00:32
Bannlyst
Citat:

Finns det någon idé vad man kan blanda i latex för att det skall härda med bubblorna kvar? Testade att vispa latex med elvisp, och visst fick jag bubblor, men det återgick ganska snart till mer eller mindre ursprungformen.

Har svårt att tro att jag skall behöva betala $400 + frakt från USA när en skumgummimadrass kostar lite och inget?...

Tack på förhand!

Varför inte bara helt vanlig latex?
Citera
2005-11-15, 03:38
Medlem
Citat:

Tack på förhand!
Som special fx och mask interesserad( om det nu är det du ska använda det till) har jag också känt behovet av skumlatex och andra prylar men det tyckst stört omöjligt att köpa här i sverige / förstå sig på recept..
Tycker det är djäfligt risigt att det heller inte finns någon kurs eller utbildning att gå på ämnet ( om vi bortser från möjligheten att gå en hel skönsmink kurs för en veckas FX med dålig kvalité)
Om du mot all förmodan hittar någonstans att inhandla skumlatex kan du väl kicka iväg ett litet PM ?
Om det nu var detta det hela handlade om. I annat fall kan du ignorera min post.
Och Gurrez förmodligen för att vanlig latex är för rinnigt och tar en hel evighet att bygga upp lager med för att få någon volym av det, skulle jag tro.
Citera
2005-11-15, 09:23
Medlem
Variabels avatar
Maila en tillverkare av skumgummimadrasser och förklara vad du håller på med och att du skulle vilja köpa en hink smet av dem.

annars kan du ju blanda polyuretanlim (stavning?) och fogskum.
Citera
2005-11-15, 09:41
Medlem
I en replokal jag repat i fanns det en massa skumgummibitar, de var tänkta att användas som ljudisolering. De som hade tagit dit bitarna sa att de hade fått dem från "en skumgummifabrik".
"Fabriken" låg inrymd i ett vanligt bostadshus, ev var det en firma som tillverkade madrasser eller andra skumgummidetaljer? Bitarna hade i alla fall "skinn", det verkade vara det som blev över när man gjutit klart skumgummidetaljerna.
Om du kan hitta en mindre firma som sysslar med skumgummi kanske du kan fråga dem om du kan få lite av latexet de använder när de gjuter, det borde bli mycket billigare än att köpa färdigt maskslatex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in