• 1
  • 2
2016-01-08, 23:20
Har nyligen fått reda på att jag har tripofobi. Under alla mina år har jag sett de sjukaste grejerna på nätet och aldrig reagerat speciellt mycket fram tills någon bad mig att googla tripofobi och bilder kom upp. Fyfaaan säger jag bara, så satans vidriga bilder. Jag bara fick panik över hela kroppen och var tvungen att stänga av skärmen. Ni som är känsliga bör kanske inte söka men till alla andra...
Är denna fobi vanlig? Hur upplever ni bilderna och varför tror ni att visa inte klarar av att se dem?

Ni kan söka själva för att jag vågar inte söka och lägga upp länk, klarar ej att se på bilderna. Sök tripofobi eller trypophobia på engelska och säg hur ni upplever bilderna.

Mod får gärna flytta tråden om den ligger fel.
Citera
2016-01-08, 23:24
Bannlyst
Det är ju bara äckligt om det är bilder av sjukdomar på en människa. Blir du rädd av att se en jordgubbe?

/Niggern
Citera
2016-01-08, 23:29
Citat:
Ursprungligen postat av RandomnigR
Det är ju bara äckligt om det är bilder av sjukdomar på en människa. Blir du rädd av att se en jordgubbe?

/Niggern
Nej blir inte rädd för jordgubbar men vissa mönster som hål och liknande har skärrat mig. Jag vet inte vad det är för bilder du har sett eftersom jag inte klarar av att se mer än 1 2 bilder innan jag måste ta bort dem. Men du känner inga obehagliga känslor?
Citera
2016-01-08, 23:34
Bannlyst
Detta har varit runt på nätet nu i 10 år kanske..

Men såg av någon anledning ett 20 minuters avsnitt på Aftonbladet.. Den tidningen alltså..
Hade med två experter och allt de kunde göra var att ställa så dumma jäkla frågor..
Citera
2016-01-08, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alkalineVOLT
Nej blir inte rädd för jordgubbar men vissa mönster som hål och liknande har skärrat mig. Jag vet inte vad det är för bilder du har sett eftersom jag inte klarar av att se mer än 1 2 bilder innan jag måste ta bort dem. Men du känner inga obehagliga känslor?
Det är ju dock små hål på ytan av jordgubbarna?
Ja det gör jag, när det är bilder på sexkantiga hål i fötter och så vidare. Dock lika äckligt med en bild jag såg på förstasidan på min googlesökning där en kille hade ett 50-tal pyramidformade taggar i foten. Det handlar nog, iallafall för mig, om obehagkänslor för att det ser ut som att det gör ont och är farligt.
Är det en plastbit, en vägg eller whatevs så är det inget som jag känner några känslor över huvudtaget för.
Citera
2016-01-08, 23:42
Citat:
Ursprungligen postat av EckhartTolle
Detta har varit runt på nätet nu i 10 år kanske..

Men såg av någon anledning ett 20 minuters avsnitt på Aftonbladet.. Den tidningen alltså..
Hade med två experter och allt de kunde göra var att ställa så dumma jäkla frågor..
Jag såg också det, letade efter svar på varför den äckliga känslan uppstår och skitblaskan gjorde inget annat än att skämta bort det. Sen ringde de upp 2 "experter" som inte ens kunde namnet på fobin.
Citera
2016-01-08, 23:47
Citat:
Det är ju dock små hål på ytan av jordgubbarna?
Ja det gör jag, när det är bilder på sexkantiga hål i fötter och så vidare. Dock lika äckligt med en bild jag såg på förstasidan på min googlesökning där en kille hade ett 50-tal pyramidformade taggar i foten. Det handlar nog, iallafall för mig, om obehagkänslor för att det ser ut som att det gör ont och är farligt.
Är det en plastbit, en vägg eller whatevs så är det inget som jag känner några känslor över huvudtaget för.
Okej det som fick mig att må illa var nån jävla brud med massa hexagon tatueringar, det blev för mycket för mig
Citera
2016-01-08, 23:51
Bannlyst
Citat:
Jag såg också det, letade efter svar på varför den äckliga känslan uppstår och skitblaskan gjorde inget annat än att skämta bort det. Sen ringde de upp 2 "experter" som inte ens kunde namnet på fobin.

Vet. Sämsta skittidningen någonsin. Att han den där i tomtetröjan får skriva politiska analyser är fan skrämmande!!!

Men det finns info på nätet.

Den populäraste förklaringen är att hålen påminner människan om parasiter i huden, har man väl fått parasiter i huden så är det inte bra alltså..

Edit: Om man fortfarande är vid liv. Efter dödens inträffande tar det inte lång tid förrän parasiterna kommer.
Senast redigerad av EckhartTolle 2016-01-09 kl. 00:18.
Citera
2016-01-08, 23:56
Bannlyst
Citat:
Okej det som fick mig att må illa var nån jävla brud med massa hexagon tatueringar, det blev för mycket för mig
Tror det är ganska lätt att bli av med, speciellt när det är hål du räknar.
Dvs, du kollar på en bild med 5 hål idag, imorgon 7 osvosv. När du kommer till en bild som har vi säger 15 hål, och det tar emot så kollar du på den bilden dagligen tills du vant dig, sen tar du 20 hål osvosv. Bara be någon du känner spara ner några bilder. Dock inget jag vet något om, kändes bara som en logisk lösning på problemet.
Det som är tur med den där fobin är väl att du inte ser ting med det mönstret så ofta kan jag tänka mig, eller?
Citera
2016-01-09, 00:14
Medlem
MrByberbob55s avatar
Det som är grejen med den så kallade ''trypofobin'' är att den inte blivit klassificerad som en fobi av majoriteten av alla psykiatriker och psykologer ännu, vet ej riktigt varför men de har säkert sina anedningar, de tycker t.o.m. att trypofobi är ett trams. Håller med dem egentligen, tror att den ''fobin'' är mer internetinspirerad då det finns massa sådana diskussioner om det på intenet och s.k memes med bilder på hål, som påstås kunna skrämma slag på trypofober. Tror också att det är mer att folk nojjar sig helt i onödan för att bli rädda för att trenden i dagens samhälle blivit att man skryter om att man har en fobi eller en psykisk sjukdom bara för att kunna känna sig speciell av någon anledning. Har träffat många som nästan briljerar med att de har OCD, trots att jag märkt att de inte visar upp några tecken på den sjukdomen, då jag själv lider av hypokondri/panikångest som är besläktat med OCD som gör att jag känner igen symptomen.
Citera
2016-01-09, 00:16
Citat:
Tror det är ganska lätt att bli av med, speciellt när det är hål du räknar.
Dvs, du kollar på en bild med 5 hål idag, imorgon 7 osvosv. När du kommer till en bild som har vi säger 15 hål, och det tar emot så kollar du på den bilden dagligen tills du vant dig, sen tar du 20 hål osvosv. Bara be någon du känner spara ner några bilder. Dock inget jag vet något om, kändes bara som en logisk lösning på problemet.
Det som är tur med den där fobin är väl att du inte ser ting med det mönstret så ofta kan jag tänka mig, eller?
Aa ska testa det få se hur det går. Nej precis det är inte ofta man ser såna bilder men jag har testat att kolla på bikuppor osv utan att reagera alls. Väldigt skumt hursomhelst.
Citera
2016-01-09, 07:28
Medlem
Vanillababes avatar
Jag lider definitivt av detta.

Finns en tråd i MGB med bilder och jag dog när jag kollade igenom den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in