Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-08, 22:29
  #1
Medlem
Hej!

Jag ska dra kablar till mina satelliter i mitt 5.1 system som drivs av en Yamaha förstärkare. Sträckan kabeln kommer vandra är max 6 meter, vad ska man satsa på för tjocklek på kabel? Räcker 1.5mm2?

Högtalarna bak är ej av någon värsting:

Specifikationer:
Konstruktion: Bakåtriktad basreflex
Nyckelhålsfäste
Diskant: 1-tum Softdome
Bas/mellanregister: 4-tum Polypropylen
Impedans: 4 ohm
Frekvensområde: 70 - 20 000 Hz (-3 dB)
Känslighet: 86 dB
Max Effekt: 65 W
R.M.S. Effekt: 30 W
Storlek (HxBxD): 240 x 165 x 170 mm
Vikt: 2,6 kg/st

MVH
Citera
2016-01-08, 22:31
  #2
Medlem
Det räcker mer än väl.
Citera
2016-01-08, 22:36
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Hej!

Jag ska dra kablar till mina satelliter i mitt 5.1 system som drivs av en Yamaha förstärkare. Sträckan kabeln kommer vandra är max 6 meter, vad ska man satsa på för tjocklek på kabel? Räcker 1.5mm2?

Högtalarna bak är ej av någon värsting:

Specifikationer:
Konstruktion: Bakåtriktad basreflex
Nyckelhålsfäste
Diskant: 1-tum Softdome
Bas/mellanregister: 4-tum Polypropylen
Impedans: 4 ohm
Frekvensområde: 70 - 20 000 Hz (-3 dB)
Känslighet: 86 dB
Max Effekt: 65 W
R.M.S. Effekt: 30 W
Storlek (HxBxD): 240 x 165 x 170 mm
Vikt: 2,6 kg/st

MVH

Japp det räcker... om du inte går inte på HiFi klubben förstås... eller postar på ett HiFi forum...
Om du gör det, måste det vara något supra ledande material som inte ger några förluster så du får det perfekta ljudet... som farbror barbro sade...
Citera
2016-01-08, 22:50
  #4
Medlem
Danro80s avatar
Ja det duger alldeles utmärkt med exempelvis denna kabeln.
http://www.kjell.com/se/sortiment/lj...vit-5-m-p39070

Om du som någon sa går in på exempelvis Hifiklubben så kommer dom förklara för dig att det blir riktigt dåligt ljud om du inte köper deras dyra kablar, vilket är ren lögn.
Citera
2016-01-08, 23:46
  #5
Medlem
Hel onödigt med 1.5 mm2, går alldeles utmärkt med 0.75 (eller t o m tunnare).

Du skriver 30 W, 6 meter och högtalare som inte skall prestera någon direkt bas (dvs inte under 70 Hz = drar inte mkt ström och ingen fara med tunnare kabel) -dvs ett par "vanliga" satelliter av enklare sort. Kör då med tunnare kabel så blir det lättare/snyggare att dra den runt rummet.

Själv kör jag ca 12 m 0.75 -kabel till resp satellit (högtalarna klarar 80 W r.m.s 50-20.000 Hz, men förstärkaren pytsar nog ut sådär 10 W på sin höjd vid normalhög/hög lyssningsnivå). I och med att kabeln var lite tunnare kunde jag dra den bakom golvlister etc, dvs helt osynligt.

ps. effektangivelserna är av typen "ärliga", dvs 10 W ut i en normal högtalare är rätt högt i ett bostadsrum.
Citera
2016-01-09, 00:24
  #6
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Jag har funderat på det här sen jag var en liten grabb, och med all övrig vetskap jag har om signalteknik och mina egna tester med olika högtalarkablar säger mig att du inte märker någon som helst skillnad oavsett vad du har för kabel så vida den är hel...
Citera
2016-01-09, 10:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Jag har funderat på det här sen jag var en liten grabb, och med all övrig vetskap jag har om signalteknik och mina egna tester med olika högtalarkablar säger mig att du inte märker någon som helst skillnad oavsett vad du har för kabel så vida den är hel...

Det enda du behöver vara uppmärksam på är fysikens lagar. En kabel skall inte påverka alls, dvs det som kommer ut ur förstärkaren skall in i högtalaren -inget skall försvinna på vägen.

En felaktigt vald kabel (för tunn, eller för tunn i kombination med längden) skapar förluster = påverkan på ljudet. Tänk lite i stil med en kabel till en värmefläkt, om kabeln blir "varm & mjuk" efter en stunds drift så har du förluster i kabeln och en kabel som inte gör vad den skall -vill du ha varm luft från fläkten eller värme från kabeln? (en tillräckligt grov kabel blir inte varm, all värme kommer från fläkten).

Dvs väljer du grövsta möjliga kabel och håller den så kort som möjligt så är du på rätt väg. Det som kan komplicera är det estetiska i kombination med vad högtalaren har för uppgift. T ex kan man välja en tunnare kabel till surroundhögtalare -det blir enklare/snyggare att dra kabeln och en påverkan på ljudet gör inte så mkt i dessa högtalare.
Citera
2016-01-13, 19:27
  #8
Medlem
Waterlilys avatar
0,75 kvadrat-mm tycker jag är i tunnaste laget. Då har basen svårt att komma fram. 1,5 kvadrat-mm kör jag med även till bakre satelliter.

Om utseendet på kabeln inte spelar någon roll kan man med fördel köpa bilkablar. Dessa är oftast billigare. Det blir visserligen lite mer jobb att dra två enkelkablar i stället för en dubbel. Kom i håg att märka dem så att du inte får fasfel.

Vänligen Näckrosen
Citera
2016-05-09, 01:20
  #9
Medlem
MalleusMaleficarums avatar
Jag har en liknande situation, håller på och flyttar ett par högtalare och då räckte inte kabeln till för den ena bakre satelliten i 5.1 systemet. Jag hittade en annan tråd som var 0.4 mm tjock, och satte in den och ljudet verkar lika bra som tidigare, men är det vettigt att ha så tunna kablar?
Citera
2016-05-11, 18:03
  #10
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
0,75 kvadrat-mm tycker jag är i tunnaste laget. Då har basen svårt att komma fram. 1,5 kvadrat-mm kör jag med även till bakre satelliter.
Lustigt att den här myten fortfarande lever. Det är faktiskt diskanten som påverkas mest av för tunna kablar.
Citera
2016-05-13, 09:25
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Lustigt att den här myten fortfarande lever. Det är faktiskt diskanten som påverkas mest av för tunna kablar.

Enligt folk som arbetar med ljud har kabeln ingen påverkan på ljudet. Antingen har du ljud eller också inte. Handlar nog mer om placeboeffekt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback