Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-08, 20:50
Medlem
Hej alla. Har sökt på Google men inte hittat en riktig butik som har utbud för inomhusodlingar. Tält, lampor, medium etc...

hittar bara onlinebutiker. någon som vet var man kan hitta en bra butik i Skåne?
Citera
2016-01-09, 09:21
Medlem
Det närmsta jag känner till är Hydrogarden i Göteborg.

Lecakulor och hydrosystem kan man köpa delvis delar till på IKEA om man bygger ett eget system.

vattenpump/luftpump kan du köpa på Zoo/akvarie-affär.
Citera
2016-01-11, 15:30
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koksalt2
Hej alla. Har sökt på Google men inte hittat en riktig butik som har utbud för inomhusodlingar. Tält, lampor, medium etc...

hittar bara onlinebutiker. någon som vet var man kan hitta en bra butik i Skåne?
Vad är det du tänkt att odla och i vilken omfattning?
Lantmännen och Granngården brukar ha sådana saker, och har dom det inte hemma så brukar dom kunna ta hem det du behöver.
Citera
2016-01-13, 14:36
Medlem
Perpetovs avatar
Jag har odlat tomat, gurka, sallad, kryddor etc i hydrokultur i över 10 år både ute och inne och byggt nästan allt med sådant man hittar i bygghandeln. Jag kör NFT och använder akvariepumpar för att få systemen så tysta som möjligt. Näringslösningen blandar jag själv men om du inte gillar kemi så är det värt att köpa färdig näring för hydro. Rekommenderar att börja lite mer försiktigt, blir lätt väldigt dyrt om man ska köpa allt färdigt, och resultatet beror mer på erfarenhet än ett dyrt kit.
Lampor: Lysrör (840) med HF-don är mest pang för pengarna men har du lysrörsarmaturer över så kör med dom. LED nästan där men fortfarande lite dyrare. Ska du odla något som sätter frukt behöver du starkare ljus, tätare lysrör eller växtlampor (högtrycksnatrium/HPS).
Anläggning: Avloppsrör + delar, slang, pump, hålsåg, plastkrukor, leca, svart plastlåda (IKEA) som näringstank. Du kan starta frön på en "veke" av tyg istället för rockwool-kuber, mycket billigare.
Reflektor/tält: Vit målarfärg duger bra, al-folie skapligt. Mylartält är lite överkurs, det viktiga är att ljuset ska träffa bladen och så lite annat som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in