• 1
  • 2
2016-01-08, 19:45
Medlem
MagnusJ666s avatar
Köpte en skivspelare i veckan, men får det inte alls att funka. Spelaren är en Rega Rp-1. Först lät det mycket lågt i mina högtalare. Googlade då och stod att jag skulle köpa en riaa steg https://www.hifiklubben.se/tillbehor...orforstarkare/.

Köpte ett sådant idag och kopplade in mellan min förstärkare och skivspelaren och kopplade in på phono ingången på stärkaren. Men fungerar inte heller då ljudet visserligen låter högt men bara låter bullrigt och konstigt. Har en phono ingång på min förstärkare som är relativt ny.
Testat mina andra analoga ingångar på min stärkare utan framgång med riaa steget i mellan, då låter det bara tyst som tidigare.

Min förstärkare heter yamaha rxa-2020. Varför fungerar det inte?
Kan ni hjälpa mig? Är så tråkigt när man inte kan använda sin apparat som jag betalt 2990 kr för. Om det inte fungerar måste jag reklamera min produkt. Ska det vara så komplicerat med vinyl?
Citera
2016-01-08, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusJ666
Köpte en skivspelare i veckan, men får det inte alls att funka. Spelaren är en Rega Rp-1. Först lät det mycket lågt i mina högtalare. Googlade då och stod att jag skulle köpa en riaa steg https://www.hifiklubben.se/tillbehor...orforstarkare/.

Köpte ett sådant idag och kopplade in mellan min förstärkare och skivspelaren och kopplade in på phono ingången på stärkaren. Men fungerar inte heller då ljudet visserligen låter högt men bara låter bullrigt och konstigt. Har en phono ingång på min förstärkare som är relativt ny.
Testat mina andra analoga ingångar på min stärkare utan framgång med riaa steget i mellan, då låter det bara tyst som tidigare.

Min förstärkare heter yamaha rxa-2020. Varför fungerar det inte?
Kan ni hjälpa mig? Är så tråkigt när man inte kan använda sin apparat som jag betalt 2990 kr för. Om det inte fungerar måste jag reklamera min produkt. Ska det vara så komplicerat med vinyl?

Om du har en Phono-ingång ska du inte använda RIAA-förstärkaren. Då ska du kunna koppla skivpelaren direkt.

Nå. nu när du har RIAA-steget: testa att koppla den till en annan ingång på stärkaren, t ex en AUX-ingång om det finns.

Lycka till.

Fråga igen här om det inte funkar.
Citera
2016-01-08, 19:58
Medlem
Pattsons avatar
Har ingen lösning på ditt problem, men jag har också en RP1 och Yamaha-stärkare med phono-ingång. Jag har kopplat spelaren direkt till phono-ingången på förstärkaren och får då perfekt ljud. Du har ingen förlängningskabel mellan spelaren och förstärkaren?
Citera
2016-01-08, 20:00
Medlem
Edsvikens avatar
Citat:
Men fungerar inte heller då ljudet visserligen låter högt men bara låter bullrigt och konstigt.
Har du verkligen installerat pickupen på rätt sätt. Om den sitter fel kan ljudet bli dåligt. har du även testat med en annan skiva?
Citera
2016-01-08, 20:08
Medlem
MagnusJ666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Om du har en Phono-ingång ska du inte använda RIAA-förstärkaren. Då ska du kunna koppla skivpelaren direkt.

Nå. nu när du har RIAA-steget: testa att koppla den till en annan ingång på stärkaren, t ex en AUX-ingång om det finns.

Lycka till.

Fråga igen här om det inte funkar.

Först så kopplade jag regan direkt i phono ingången, men ljudet var jättelågt. Så det fungerade inte bra.
Sedan testade jag med riaa steget mellan på phono ingången. Fick högre ljud. Men bara bullrigt ljud.
Testat flera ingångar på förstärkaren med riaa steget mellan och då låter det bara lågt precis som tidigare.
Skumt då riaa steget väl ska förstärka signalen?

Citat:
Ursprungligen postat av Pattson
Har ingen lösning på ditt problem, men jag har också en RP1 och Yamaha-stärkare med phono-ingång. Jag har kopplat spelaren direkt till phono-ingången på förstärkaren och får då perfekt ljud. Du har ingen förlängningskabel mellan spelaren och förstärkaren?

Nej ingen förlängningskabel.
Citera
2016-01-08, 20:44
Medlem
MagnusJ666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edsviken
Har du verkligen installerat pickupen på rätt sätt. Om den sitter fel kan ljudet bli dåligt. har du även testat med en annan skiva?

Hade glömt att sätta på tyngden på pick upp armen
Nu låter det bra mycket bättre, men fortfarande får jag ha mycket hög volym för att det ska vara tryck i ljudet. Märkligt. Är det för att det är analogt eller har jag installerat tyngden rätt? Testat på fler sätt, men utlandet från spelaren är lågt. Hmm
Citera
2016-01-08, 21:20
Medlem
Citat:
Hade glömt att sätta på tyngden på pick upp armen
Nu låter det bra mycket bättre, men fortfarande får jag ha mycket hög volym för att det ska vara tryck i ljudet. Märkligt. Är det för att det är analogt eller har jag installerat tyngden rätt? Testat på fler sätt, men utlandet från spelaren är lågt. Hmm

Jisses. HAr du koll på nåltrycket nu då?

Skulle gissa att det itter en Ortofonpickup på den. Kanske du ska ha 1,5 till 2,0 g nåltryck, kolla upp det.

Om du har en phonoingång ska den vara anpassad till pick-upens utsignal.
Citera
2016-01-08, 21:25
Medlem
MM eller MC?
Citera
2016-01-08, 22:16
Medlem
MagnusJ666s avatar
Citat:
Jisses. HAr du koll på nåltrycket nu då?

Skulle gissa att det itter en Ortofonpickup på den. Kanske du ska ha 1,5 till 2,0 g nåltryck, kolla upp det.

Om du har en phonoingång ska den vara anpassad till pick-upens utsignal.

Hur vet man nåltryck? Ursäkta. Är en nybörjare på detta? Hur anpassar man phonoingången till pick-upens utsignal?
Citera
2016-01-08, 22:24
Medlem
Citat:
Hur vet man nåltryck? Ursäkta. Är en nybörjare på detta? Hur anpassar man phonoingången till pick-upens utsignal?

Som Nypan skrev nyss så finns det två sorters pickuper. Men om du har en standardpickup ska du inte behöva förstärka signalen.....

Du får balansera tonarmen , sedan vrider u på motvikten till önskat nåltryck.

https://youtu.be/WPB-RmtvNhI
Citera
2016-01-08, 22:30
Medlem
MagnusJ666s avatar
Citat:
Som Nypan skrev nyss så finns det två sorters pickuper. Men om du har en standardpickup ska du inte behöva förstärka signalen.....

Du får balansera tonarmen , sedan vrider u på motvikten till önskat nåltryck.

https://youtu.be/WPB-RmtvNhI

Okej tack för svaret. Är en mm pickup på regan. Det är jag säker på.
Citera
2016-01-08, 22:53
Medlem
Citat:
Okej tack för svaret. Är en mm pickup på regan. Det är jag säker på.

Ja, Moving Coil är ytterst ovanligt , möjligtvis finns det på riktigt exklusiva spelare.

Fick du ordning på motvikt och nåltryck?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in