2016-01-08, 13:34
Medlem
Morot91s avatar
Jag har gått ner 5kg på ca två månader, men de senaste 2-3 veckorna har ingenting hänt med vikten. Den har stått stilla på 69 kg. Jag håller mig strikt 1500 kcal/dag. Har gymmat ca 1 gång i veckan under denna period och tänkte öka till 2-3 gånger i veckan.

Vad kan det bero på att min vikt står stilla? ibland känns det som att jag ska svimma så jag vet inte om jag klarar att äta ännu mindre. Såhär brukar det se ut en vanlig dag:

Frukost: kvarg 8% 400 kcal
Lunch: nutrilett bar 220 kcal
Mellanmål: kaffe 100kcal, knäckebröd eller frukt 250 kcal
Middag: köttfärssås med Fullkornspasta 500 kcal
Citera
2016-01-08, 15:44
Medlem
studentrolands avatar
Varför vill någon väga mindre än 69 kg.? ...såvida inte längden understiger 1.66 meter, förstås...
http://www.bmiraknare.nu/bmi-tabell/
Senast redigerad av studentroland 2016-01-08 kl. 15:52.
Citera
2016-01-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Varför vill någon väga mindre än 69 kg.? ...såvida inte längden understiger 1.66 meter, förstås...
http://www.bmiraknare.nu/bmi-tabell/

TS är kvinna?
Citera
2016-01-08, 16:10
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E1
TS är kvinna?
Citat:
BMI tabellerna gäller för båda kvinnor och män.
Citera
2016-01-08, 16:26
Medlem
Morot91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E1
TS är kvinna?

Jag är kvinna 170 cm. Målvikt 62kg
Citera
2016-01-08, 16:41
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morot91
Jag är kvinna 170 cm. Målvikt 62kg
Målvikten enl. tabellen ligger på 53-72 kg, mitt i mitten = 72-53=19/2=9.5 =>53+9.5=62.5, 72-9.5=62.5, således är 69 kg. "en bra bit" över genomsnittet av BMI, 62.5... anledningen till att vikten inte understiger 69 kg. kanske då är att just din kropp nått sitt normala lägstavärde, och att en mindre vikt på något sätt kräver att svältläge inträder?
Citera
2016-01-08, 17:51
Medlem
MeanMEs avatar
Ser lite näringsfattigt ut imho.

Skippa lite kvarg och blanda i lite frukt/bär istället.

Nutrilett baren byt ut den mot en dressingfri sallad eller typ tonfisk med linser, ha endast i vinäger salt och peppar typ till smaksättning. Ska du funka under dagen är 220 kcal för lite energi imho.

Fördelen är att du får i dig mer nyttiga antioxidanter mm,
och kostfibrer som binder fett i tarmen.

Ta en långpromenad på Lördag och Söndag för att kompensera lite för det ökade kaloriintaget till lunch så kommer även din genomsnittliga förbrukning öka.

Sedan när du nu är så nära din målvikt är det viktigt att du funderar över hur din fortsatta kosthållning och träningsmängd skall se ut. Det viktiga är ju att det funkar för dig resten av ditt liv. Mitt råd är att du spånar kring en 5-10 olika frukostar du kan äta med gott samvete "resten av ditt liv". Och går sedan vidare med lunch, middag och dessert. Det senare för att du måste få äta något gott ibland med. Spara dessa recept i en pärm så du inte tappar bort dem och fyll på när du hittar nya toppenrecept. För det viktigaste du gör är ju inte att gå ner i vikt utan att hålla den du har nått ner till.
Citera
2016-02-12, 12:37
Medlem
Okej, jag ska skriva ut en bättre kostplan för dig nu, som du kommer gilla mer:

kl 7 Frukost: Lite yoghurt(Grekisk) ungefär 2-3 dl i en skål med musli rekommenderar följande:
Arla yoghurt, den är godast)
Din frukost kommer bestå av fibrer och alla andra BRA näringsämnen samt fett som är extremt viktigt att få med.

kl 10: protein dryck/ äpple eller nått

kl 13 Lunch: Haricoverts och kyckling samt majs eller någon annan grönsak du föredrar.
Tillvägagångssätt: Köp 1kg kycklingbröstfilé och stek/ungnen dessa sen förpackar du en st per lunch samt lika mycket grönt.

kl 15: 5 äggvitor och 1 äggula, omelett tillsätt lite paprika och gärna en koppkaffe

kl 18: (efter träning ska tilläggas) 50-75g (Okokt vägt) ris samt kyckling/fisk av valfritt slag

Äter du såhär, kommer du droppa i vikt, humöret kommer bli på toppen och du kommer må som en drottning.

Föresten, Gå varje dag, Minst 6km, det är hemligheten bakom alla superdeffade människor, 12k steg per dag (ca6km) Det är de alla kändisar gör i Hollywood och det är det som är hemligheten som aldrig nämns!

gl
Citera
2016-02-12, 12:39
Medlem
Små ät aldrig, ta bort socker helt, ät enbart ris / sötpotatis om du måste äta kolhydrater, ät endast kolhydrater efter träning, promenera varje morgon helst inte för att du ökar din fettförbränning som många tror utan för att man får en bättre start på dagen. Den extra förbränning många tror händer om man tränar cardiovaskulärt på morgonen återfår man under dagen.
Citera
2016-02-13, 18:43
Medlem
Du verkar ha hamnat på en klassisk platå som man kallar det. Problemet med teorin "kalorier in=kalorier ut" är att kroppen inte är en mekanisk fabrik, utan en kemisk. Men att ta hänsyn till kropens alla miljoner kemiska processer är knappast möjligt. Vad du behöver göra är att skapa en förändring, det man brukar kalla att chocka kroppen. Du kan exempelvis välja en dag då du trycker i dig massor av kalorier (MYCKET, så att du typ mår illa), helst ska dessa komma från kolhydrater men det spelar egentligen inte så stor roll. Du ska maxa ämnesomsättningen så att du svettas på natten. Dagen efter kan du istället ha en lågkaloridag, typ 500-600 kalorier eller bara fortsätta med dina 1500. Vad du är ute efter är att ge kroppen en oväntad chock. Testa och se om vikten sedan går ner, troligtvis gör den det. Om du hamnar på en platå igen så upprepar du det.

Du kan också behöva minska dina kalorier per dag om du har ätit 1500 kcal per dag sedan du började. Ju mer du går ner, desto mindre kan du äta i fortsättningen.

Matkalkyl.se är en ok sida för att räkna ut hur många kalorier du bör käka för att gå ner x antal kilo per vecka för din ålder, vikt, längd och aktivitetsnivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in