• 1
  • 2
2016-01-08, 11:45
Medlem
norma-s avatar
Hej på er allihopa

Jag behöver råd med att köpa en systemkamera.
Själv är jag en nybörjare. Men vill ha en kamera som kan följa med mig ett tag i alla fall.
Användningen kommer att vara mest normal t ex under resor (Natur, byggnader), på bröllop och fest mm. D.v.s. mest vill jag att memorera mina sekunder med mina nära och kära på bästa sätt.

Jag har tittat på Nikon D3300 eftersom tyckte jag att det har en bra pris samt verkar att vara intressant.
  • 24,2 megapixlar CMOS-sensor i DX-format utan lågpasssfilter
  • 18-55mm kompakt och mångsidigt objektiv med bildstabilisering
  • 5 bilder per sekund och Full HD videoinspelning i 60p
  • Guideläge med tydliga instruktioner för enkel användning samt VALUE Pack ingår
  • Kompakt konstruktion

Är det något ni rekommenderar som första systemkamera?
Vad rekommenderar ni som första systemkamera som täcker mina behov?

Tack påförhand.
Citera
2016-01-08, 11:55
Medlem
Edsvikens avatar
Kameran är definitivt ett tänkbart alternativ som nybörjarkamera. Många som väljer en systemkamera övergår efter en tid att även använda den som filmkamera. Är det något du funderar på? Vilken andel bilder respektive film tror du att du kommer utnyttja din kamera till?

Numera finns det även spegellösa kameror som är mer kompakta. Är det något som du övervägt?

Är du låst vid Nikon av någon anledning eller kan du tänka dig andra märken?
Citera
2016-01-08, 13:27
Medlem
Jag-Hatar-Muslimers avatar
Du kan ju tänka så här... antingen köper du en ny D3300 ELLER köper du en begagnad D5300 med några tusen exponeringar. Jag hade nog valt det senare alternativet.
Citera
2016-01-08, 13:44
Medlem
norma-s avatar
Citat:
Många som väljer en systemkamera övergår efter en tid att även använda den som filmkamera.Är det något du funderar på?

Klart jag kan tänka mig filma med det vid behov.

Citat:
Vilken andel bilder respektive film tror du att du kommer utnyttja din kamera till?

Bilder för den mesta.

Citat:
Numera finns det även spegellösa kameror som är mer kompakta. Är det något som du övervägt?
Jag har aldrig tänkt på det.
Har tänkt på systemkameror för att vill ha bilder som ser ut professionell.

http://ifokus-assets.se/uploads/77b/...7486/sdasd.jpg

http://blog.karinlinde.com/wp-conten.../bloggbild.jpg

https://pixabay.com/static/uploads/p...96_960_720.jpg

Citat:
Är du låst vid Nikon av någon anledning eller kan du tänka dig andra märken?
Nikon eller Canon. det funkar med både.
Citera
2016-01-08, 13:47
Medlem
norma-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Hatar-Muslimer
Du kan ju tänka så här... antingen köper du en ny D3300 ELLER köper du en begagnad D5300 med några tusen exponeringar. Jag hade nog valt det senare alternativet.

Tack för tipset.
Jag ska googla lite om D5300
Citera
2016-01-08, 13:53
Medlem
Jag köpte en D3200 och är väldigt nöjd. Det är en helt utmärkt kamera.
Citera
2016-01-08, 14:12
Medlem
norma-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Jag köpte en D3200 och är väldigt nöjd. Det är en helt utmärkt kamera.

Tack för tipset
Citera
2016-01-08, 14:48
Medlem
VietnamByNights avatar
Jag hade en Nikon D3300 som nybörjarkamera i något år, den fick jobbet gjort men sedan jag uppgraderade till D7100 så förstår jag inte varför jag inte köpte den till att börja med. Det är skönt med inbyggd AF motor så att du kan använda gamla objektiv som man kan få för en billig peng och kameran är skön i storlek, speciellt för mig med stora grabbnävar.

Du har även mer och bättre funktioner med en dyrare kamera (en dyr kamera gör dig inte till en bättre fotograf men det hjälper). Jag kan därför rekommendera en begagnad D5300 eller D7100.
Citera
2016-01-08, 15:01
Medlem
norma-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VietnamByNight
Jag hade en Nikon D3300 som nybörjarkamera i något år, den fick jobbet gjort men sedan jag uppgraderade till D7100 så förstår jag inte varför jag inte köpte den till att börja med. Det är skönt med inbyggd AF motor så att du kan använda gamla objektiv som man kan få för en billig peng och kameran är skön i storlek, speciellt för mig med stora grabbnävar.

Du har även mer och bättre funktioner med en dyrare kamera (en dyr kamera gör dig inte till en bättre fotograf men det hjälper). Jag kan därför rekommendera en begagnad D5300 eller D7100.

Många gånger har jag tänkt att köpa bättre men begagnad kamera men jag är rädd eftersom det har inte garanti/försäkring samt jag vet inte hur den föregående ägare har använd kameran ( t ex ifall hen har tappat kameran mm.)
Citera
2016-01-08, 15:11
Medlem
VietnamByNights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norma-
Många gånger har jag tänkt att köpa bättre men begagnad kamera men jag är rädd eftersom det har inte garanti/försäkring samt jag vet inte hur den föregående ägare har använd kameran ( t ex ifall hen har tappat kameran mm.)

Jag förstår dig helt, jag köper också hellre nytt och fräscht så att man vet. En ny D7100 kostar cirka 8000:- annars, inte så farligt om man ser det som en investering för flera år framåt. Jag borde lyssnat på alla från början genom att köpa bra en gång istället för att köpa halvbra 10 gånger.
Citera
2016-01-08, 15:29
Medlem
norma-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VietnamByNight
Jag förstår dig helt, jag köper också hellre nytt och fräscht så att man vet. En ny D7100 kostar cirka 8000:- annars, inte så farligt om man ser det som en investering för flera år framåt. Jag borde lyssnat på alla från början genom att köpa bra en gång istället för att köpa halvbra 10 gånger.

Du har rätt i det. Man förlorar mer pengar varje gång man förbättrar kameran.
Jag måste ta en extra titt på min ficka
Tack
Citera
2016-01-08, 15:44
Medlem
VietnamByNights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norma-
Du har rätt i det. Man förlorar mer pengar varje gång man förbättrar kameran.
Jag måste ta en extra titt på min ficka
Tack
Inga problem, bara att slänga iväg ett PM om du har mer frågor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in