2016-03-11, 14:56
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Haveriutredningar skall ju innehålla en del som beskriver service, underhåll, rapporterade incidenter för flygplanet. Jag hittar inte ens flygplanets ålder.

Jag måste ha missat något. Jag kan ha läst slarvigt. Ursäkta, var finns den?

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vad som är den *direkta* olycksorsaken kan ju diskuteras. Men om försummat underhåll gör att olyckor kommer oftare så är det en väsentlig orsak till olyckorna.

Det handlar om att undvika olyckor. Bristande underhåll är något som går att förbättra.

Piloterna är skickliga och får träning. Men det räcker uppenbarligen inte. Därför måste alla faktorer angripas.

I detta fall har ju utredningen ännu inte sagt något om planets tillstånd.

I Air Asia 8501 vet vi att datorn hade krånglat 25 gånger tidigare utan repareras. Flera gånger samma vecka som olyckan. När datorn krånglade flera gånger under samma flygning slog piloterna av den. Sedan misslyckades piloterna att flyga planet manuellt, på ett mycket klantigt sätt. Moderna piloter kan uppenbarligen klanta sig grovt när datorerna fallerar.

Ett fel som uppträtt 25 gånger måste repareras. (Air Asia 8501)

Därför är det viktigt att ta med underhåll och rapporterade incidenter. Den aktuella utredningen har helt utelämnat det!
Den "Aktuella utredningen" är i nuläget bara en preliminärrapport. I denna rapport redovisas bara nu föreliggande fakta. Särskilt vad som lästs ur FDR och CVR. Westairs underhålls och avvikelsehantering kommer säkert med i slutrapporten.

För oss haverirapportsnördar är det dock mycket tydligt vad som nästan alltid är den primära olycksorsaken i haverisammanhang dvs bristande CRM(Besättningssamarbete) och oförmåga att i stressade situationer tolka befintlig information, där man kraschar fullt flygdugliga plan.
Citera
2016-03-13, 13:32
Medlem
GilGrissom82s avatar
Jag funderar litet över en bild från haveriplatsen, se inlägget från 10 Jan 2016 20:00http://www.crash-aerien.news/forum/u....html?start=30 och titta på bilden där ett ganska stort förvridet metallföremål sticker upp ur snön.

Tidigare har jag uppfattat det som att i stort sett allt (förutom väsentliga delar från FDR/CVR) pulveriserades i samband med kraschen, men det verkar som att några större stycken av flygplanet klarade sig.

Det har förmodligen ingen större betydelse för utredningen av kraschen, men blev litet nyfiken på vad just metallföremålet på bilden föreställer? Någon kunnig här i tråden som kan bedöma vad det är (eller snarare, vad det har varit)?
Citera
2016-03-13, 20:38
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag funderar litet över en bild från haveriplatsen, se inlägget från 10 Jan 2016 20:00http://www.crash-aerien.news/forum/u....html?start=30 och titta på bilden där ett ganska stort förvridet metallföremål sticker upp ur snön.

Tidigare har jag uppfattat det som att i stort sett allt (förutom väsentliga delar från FDR/CVR) pulveriserades i samband med kraschen, men det verkar som att några större stycken av flygplanet klarade sig.

Det har förmodligen ingen större betydelse för utredningen av kraschen, men blev litet nyfiken på vad just metallföremålet på bilden föreställer? Någon kunnig här i tråden som kan bedöma vad det är (eller snarare, vad det har varit)?
Jag skulle inte kalla det ett större stycke, det är mest perspektivet som får det att se stort ut. Verkar vara söndertrasade delar av flygplanskroppen.
Citera
2016-03-13, 22:47
Medlem
Jag saknar ett ord i utredningen och det saknas i princip här i tråden också: variometer. När man kranar runt i en segelkärra tittar man mest på variometern (nja, inte numera eftersom den indikerar sina värden med ljud) och nån enstaka gång tittar man till på höjd- och fartmätare. Drar man in i ett moln så litar man på kula och spade. Vid uppflygning för IMC-behörighet ställer kontrollanten flygplanet i de mest onormala lägen hen kan hitta på och ropar sen: du flyger! Och det ska redas ut med kula, spade, variometer och till viss del fartmätare.

Finns det möjligen nåt av detta som vi har tappat i all elektronik? Statusrapporten visar ingen bild på instrumentpanelen, men det kanske inte fanns en vanlig simpel flöjelvariometer samt kula och svängindikator som standby-instrument. Det kan ju inte vara av kostnadsskäl som dessa har försvunnit utan pga. att de inte fyller någon funktion. Så min tanke blir om dessa instrument (under förutsättning att de inte fanns) hade kunnat hjälpt en korrekt utbildad besättning att inse sitt läge om de relativt tidigt i scenariot hade flyttat sina blickar till de instrumenten.
Citera
2016-03-13, 23:18
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Jag saknar ett ord i utredningen och det saknas i princip här i tråden också: variometer. När man kranar runt i en segelkärra tittar man mest på variometern (nja, inte numera eftersom den indikerar sina värden med ljud) och nån enstaka gång tittar man till på höjd- och fartmätare. Drar man in i ett moln så litar man på kula och spade. Vid uppflygning för IMC-behörighet ställer kontrollanten flygplanet i de mest onormala lägen hen kan hitta på och ropar sen: du flyger! Och det ska redas ut med kula, spade, variometer och till viss del fartmätare.

Finns det möjligen nåt av detta som vi har tappat i all elektronik? Statusrapporten visar ingen bild på instrumentpanelen, men det kanske inte fanns en vanlig simpel flöjelvariometer samt kula och svängindikator som standby-instrument. Det kan ju inte vara av kostnadsskäl som dessa har försvunnit utan pga. att de inte fyller någon funktion. Så min tanke blir om dessa instrument (under förutsättning att de inte fanns) hade kunnat hjälpt en korrekt utbildad besättning att inse sitt läge om de relativt tidigt i scenariot hade flyttat sina blickar till de instrumenten.
Jo då, variometer/VSI finns såklart.
https://en.wikipedia.org/wiki/File:CRJ_cockpit.jpg
Själva horisontindikatorn är det mest primära vid instrumentflygning, men även VSI:in är en viktig del av instrumentskannet.

Däremot kan det vara så att även den får sin data från samma håll som horisontindikatorn och då är det möjligt att även den visat fel.
Eller så har PF agerat innan han ens hann titta på den...

Kula och spade finns däremot sällan i trafikflygplan. Med kompletta standbyinstrument finns inte behovet.
Citera
2016-03-14, 11:22
Medlem
Att segelflygare (svenskar??) snart dyket upp efter en slik krasch och vill hjälpa till med lite "fly by pants prevention" är rätt så givet. Jmf med ordandet om airfrancis 444.

Två frågor, vilka ännu inte har adresserats av trådens eminenta jetkunniga;
Hur mådde planet/vingarna, aerodynamiskt sett, redan 5-10 sek. efter att ngn av piloterna gett nos down input?
Och hur mådde hor.gyrot/motsvarande givare, sedan planet hade vänts över ända? Kan man tro, att det fortf. fanns ngn flyglägesinfo att läsa av?
Citera
2016-03-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Att segelflygare (svenskar??) snart dyket upp efter en slik krasch och vill hjälpa till med lite "fly by pants prevention" är rätt så givet. Jmf med ordandet om airfrancis 444.

Två frågor, vilka ännu inte har adresserats av trådens eminenta jetkunniga;
Hur mådde planet/vingarna, aerodynamiskt sett, redan 5-10 sek. efter att ngn av piloterna gett nos down input?
Och hur mådde hor.gyrot/motsvarande givare, sedan planet hade vänts över ända? Kan man tro, att det fortf. fanns ngn flyglägesinfo att läsa av?

Sista avlästa hastighet var 508 knop, 940 km/h. Väldigt långt över tillåten hastighet. Att flygplanet höll hela vägen ner är imponerande.
Citera
2016-03-14, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Sista avlästa hastighet var 508 knop, 940 km/h. Väldigt långt över tillåten hastighet. Att flygplanet höll hela vägen ner är imponerande.

Men, man vet väl ännu inte om det brutits loss bitar av planet innan kraschen..?
Snön måste förstås smälta bort innan man ev. hittar sådant...

/T
Citera
2016-03-14, 19:07
Medlem
Citat:

Detta togs upp på presskonferansen vid 37:05
http://www.svtplay.se/video/7002223/...ostflygskrasch.

"Vi har inga indikationer på det, men när ett plan kommer upp i sådana hastigheter kan det kan inte uteslutas att något har lossnat från flygplanet, men det är ju inte det i så fall som har orsakat det ursprungliga."
Citera
2016-03-14, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Men, man vet väl ännu inte om det brutits loss bitar av planet innan kraschen..?
Snön måste förstås smälta bort innan man ev. hittar sådant...

/T

Planet har gått rakt ner i backen. Hade planet tappat en vinge eller roder borde det tumlat och slagit i ett sätt som inte ger en 6 meter krater.
Citera
2016-03-14, 19:58
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Planet har gått rakt ner i backen. Hade planet tappat en vinge eller roder borde det tumlat och slagit i ett sätt som inte ger en 6 meter krater.

Tvärtom, större chans att ett plan med två vingar kvar går ner på ett mer kontrollerat sätt en ett plan som förlorar en vinge etc. förlorar all kontroll och kommer bara snurra runt rakt ner i en spiral.
Citera
2016-03-14, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Tvärtom, större chans att ett plan med två vingar kvar går ner på ett mer kontrollerat sätt en ett plan som förlorar en vinge etc. förlorar all kontroll och kommer bara snurra runt rakt ner i en spiral.

Känns lite som att du formulerat om min text och svarar samma sak som jag precis skrivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in