2016-01-08, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Jag själv kan jag säga då jag känner vissa på bolaget och själv jobbat på det för ett par år sedan. Jag känner styrmannen ifråga även om jag inte nu träffat honom på tre år. Har flugit med honom förut t.ex.

Bilderna i sig säger inte så mycket mer än att de inte har överlevt. Tills man fått fram mer högkvalitativa bilder av nedslagsplatsen så kan man inte säga så mycket. Nu har vi bara sett ett stort svart hål som vi fått höra är ca 20 x 20 meter brett och 15 meter djupt, delar ligger utspritt i en radie av 50m.

Nu har jag inte sett bilderna, men enbart beskrivningarna i pressen säger mycket - den begränsade ytan betyder att det inte var någon nödlandning, och troligen att planet gått lodrätt ner i backen, att det gått mycket fort och att planet inte bröts sönder på högre höjd (då hade delar spridits ut mer) dvs troligen inte någon sprängladdning i last
Citera
2016-01-08, 14:54
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
SVT Nyheter Norrbotten: Så går räddningsinsatsen till

Jag tycker hon (polisens presstalesman) ser opassande glad ut. Tjänstemin 1 hade varit att föredra i detta tragiska läge. Sedan blir hon överlycklig när hon triumferande kan återupprepa att "vi ju inte kommit fram än" som förklaring på att hon inte vet om det går att landa på olycksplatsen (vid 02:20). Kass presstalesman (-kvinna).
Citera
2016-01-08, 14:56
Medlem
wwrs avatar
Jag har inte hunnit kolla så mycket, men en crj200 hade problem med höjdtrim här
http://www.37000feet.com/report/8245...off-Continuous
Den klassiska Alaska 261, MD 83 har ju också srjärtmotorer och T-tail. Osmord jackscrew. Hinner inte kolla nu men den gick väl också ganska rakt ned.
I de hastigheter som uppstår håller nog planet ihop om det flyger "rent".
Mycket tragiskt, förstås. R.I.P.
Citera
2016-01-08, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har sökt ska du veta, men hittar dock ingenting. Någon som har en idé om var det kan tänkas finnas en inspelning?

Har sökt via liveatc.net med uselt resultat.

jag har också sökt igenom ENTC (Tromsö) ESPA (Luleå) ENVA (trondheim) från den 8/1 klockan 0000-0030 vilket enligt uppgift skall vara då mayday sändningen skedde.

Men jag kan tänka mig att vi har problem med tiderna. Enligt flightradar24 så erhöll planet i de närmaste fritt fall mellan 23:18:37 och 23:19:47 UTC.

Och ovan har jag ju tänkt att ATC använder svensk tid. Vilket de inte gör. Alltså är mina observationer rimligtvis orelevanta.

Vill du redovisa vad du har lyssnat av, så kan vi täcka dubbel eter på halva tiden
Citera
2016-01-08, 15:01
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Nu har jag inte sett bilderna, men enbart beskrivningarna i pressen säger mycket - den begränsade ytan betyder att det inte var någon nödlandning, och troligen att planet gått lodrätt ner i backen, att det gått mycket fort och att planet inte bröts sönder på högre höjd (då hade delar spridits ut mer) dvs troligen inte någon sprängladdning i last

Det kan väl ha varit en mindre sprängladdning som slog ut vitala funktioner utan att splittra planet i luften?
Krävs väl inte så mycket för att det ska bli katastrofalt på en mils höjd?
Senast redigerad av Reda 2016-01-08 kl. 15:03.
Citera
2016-01-08, 15:02
Medlem
Citat:
Fast i detta fall har man inte sänt på 121,5. Man har sänt på den frekvens man hade kontakt med ATC på. Nu orkar jag inte kolla upp men borde vara Bodö Control eller något, kommer inte ihåg vad den heter uppe i Nordnorge.

Ja förmodligen bör han ha ropat på den kanal som radion som radion var ställd 'på.
'Normalt' är det den som ska kontaktas härnäst, men kan ha 'glömts' på den som användes senast.
Citera
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedyX25
Kratern vid haveriplatsen är femton meter djup och tjugo meter bred. Det är ett väldigt stort hål, säger Anders Lännholm.
Kan det här verkligen stämma?

Visserligen har planet gått ner där det är sankt och någonstans mellan myr och sjö, och inte på hälleberget, men marken är ju djupfryst. Jag tittar på den här bilden, som är tagen mot sydväst och ser att det finns märken efter vingarna i snön där de har gått ned. Planet har kommit söderifrån och ungefär från fjälltoppen till vänster, och markeringen efter vingarna i snön går tydligt vinkelrätt mot färdriktningen.
Flygplansmodellen har en vingbredd på 21,2 meter och visserligen sprids väl rester ut åt sidorna, men om kratern är tjugo meter bred, så har vingresterna spridits ut över 100 meter åt sidorna men ändå i ett så tydligt rakt mönster.

Nästan så man får lust att fjällvandra dit och titta på kratern.
Citera
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andish
jag har också sökt igenom ENTC (Tromsö) ESPA (Luleå) ENVA (trondheim) från den 8/1 klockan 0000-0030 vilket enligt uppgift skall vara då mayday sändningen skedde.

Men jag kan tänka mig att vi har problem med tiderna. Enligt flightradar24 så erhöll planet i de närmaste fritt fall mellan 23:18:37 och 23:19:47 UTC.

Och ovan har jag ju tänkt att ATC använder svensk tid. Vilket de inte gör. Alltså är mina observationer rimligtvis orelevanta.

Vill du redovisa vad du har lyssnat av, så kan vi täcka dubbel eter på halva tiden

Somsagt, de gjorde nödanrop på flygledarfrekvensen som kontrollerar plan som är på marschhöjd.
Citera
2016-01-08, 15:09
Medlem
Citat:
Somsagt, de gjorde nödanrop på flygledarfrekvensen som kontrollerar plan som är på marschhöjd.

Tack för den infromationen. Vet man då vilken frekvens det är ? Samt vem som lyssnar på denna frekvens ?
Citera
2016-01-08, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedyX25
Nu har Aftonblaskan helt tappat kontrollen "Piloterna kunde inte skjuta ut sig ur planet ...." (se nedan)
finnes väl inga trafikplan med katapultstolar eller ??

" Informationen som finns pekar på att de två piloterna ombord var helt chanslösa.
– De kunde inte göra någonting, säger Anders Lännholm, flygräddningsledare vid Sjöfartsverket.
Piloterna kunde inte skjuta ut sig ur planet – därför har polisen nu inlett en förundersökning gällande brott mot luftfartslagen, uppger polisen."

De vill öka spänningen och ladda i extra krut i det hela, där av utskjutningen.
Citera
2016-01-08, 15:12
Medlem
Teleslingas avatar
http://www.expressen.se/gt/tva-perso...-flygkraschen/

Och även Expressen anser att det är normalt med katapultstolar i civila jetplan. Så normalt att det nu minsann ska utredas av polis att piloterna "inte kunde skjuta ut sig".

Hur fan kan de skriva så knackigt och missvisande??
Citera
2016-01-08, 15:15
Medlem
SpeedyX25s avatar
Nästa gång jag åker till Thailand ska jag fråga om hur min katapultstol fungerar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in