2016-01-07, 23:34
Medlem
Blev uppsagd för cirka 3 månader sen, men lyckades få till mig 8 månaders lön fast jag är arbetsbefriad (dvs hemma med bibehållen lön). Min fråga nu är:

Har för tillfället ett bolån på cirka 30% av bostadsvärdet (2.1 M).
Tänkte byta bank, men frågan är ifall den nya banken ringer upp arbetsgivaren eller endast går på en kreditupplysning som visar att jag haft stadig årsinkomst sen en massa år tillbaka?

Vet att SBAB gör det, men det kanske finns andra banker som ej gör det? Har för tillfället Nordea.

Jobb kommer fixas inom närmsta månaderna, men vill byta bank nu pga privata skäl.
Citera
2016-01-08, 00:13
Medlem
Diablo1118s avatar
Har aldrig haft någon som ringt mina arbetsgivare vid bolån eller andra krediter. Har inte heller hört att detta gjorts för någon annan i mitt kontaktnät heller. Har fått visa ett anställningskontrakt en gång då jag efter studier hade låg inkomst i min UC vid ett lånelöfte.

Om det förekommer är det väldigt ovanligt och undrar om det ens är tillåtet enligt banksekretessen. Själv skulle jag byta bank om min bank ställde sådana krav.
Citera
2016-01-08, 05:42
Medlem
FreshMilks avatar
Skulle varit konstigt om banken gjorde det...

Jag har bara visat upp anställningsbevis och ett par lönespecar.
Citera
2016-01-08, 09:52
Medlem
Jag har tagit bolån från SBAB två ggr och dom har inte ringt min arbetsgivare någon av gångerna.

Varför skulle dom egentligen? Har man taxerad inkomst sen ett par år tillbaka och inte provanställning så är ju inkomsten så säkrad den kan vara.
Citera
2016-01-08, 11:29
Medlem
Anser själv att det inte ska behövas, men i dessa nya tider så är det ingenting som skulle förvåna mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in