Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-06, 11:34
  #1
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haxer
15.10
http://www.nvidia.com/download/drive...px/77844/en-us till dina drivers för 980:in (glöm inte att starta om datorn)
Alltid bättre att köra drivers direkt från tillverkaren enligt mig.
(om det nu finns, då intel har slutat uppdatera vissa drivrutiner helt)
Steam fungerar även klockrent på linux nu för tiden. Dock är inte alla titlar spelbara, men cs osv är ju självklart det. Kör själv Crusader kings II via steam när jag har tid och vill leka av mig.

Varför körde du inte bara C: på en ssd och resterande separat? Mycket säkrare i vilket system du än använder.
Dvs. krashar en krashar inte alla.

Skulle inte rekomendera någon att köra FF i linux längre då det saknas stöd för väldigt mycket och oftast brutalt svårt att lösa. Chrome däremot gör jobbet på allt. Kör mycket stream på dreamfilm och det fungerar klockrent.

Nu har jag ju haft lite tur också iom att jag kör på integrerad grafik samt kör lubuntu på denne. Vilket gör att det mesta flyter på brutalt bra och jag kommer dessutom inte behöva uppgradera min dator något speciellt inom en 5års period. Sneglar dock på en ssd från microstorage på 16gb och sedan köra ett 64gb SD kort istället men det får bli ett senare projekt.

Med den installern får jag: "The distribution-provided pre-install script failed!".
Citera
2016-01-06, 14:27
  #2
Medlem
gullgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
Med den installern får jag: "The distribution-provided pre-install script failed!".

haxer är ute och cyklar, du gjorde rätt från början. Man ska alltid använda distributionens paketerade program om de finns.

Sen tror jag faktiskt inte att ditt trötthetsproblem med skrivbordet har med grafikdrivrutinen att göra. Du skulle kunna köra glxinfo för att säkerställa att du faktiskt kör nvidias drivrutin, det ska stå (bland mycket annat)

Kod:
direct rendering: Yes
server glx vendor string: NVIDIA Corporation

Du kan också leta lite i webbläsarens inställningar, kanske öka någon cache-storlek eller fibbla med smooth-scrolling eller något i den stilen. Ärligt talat tror jag inte att det kommer gå att lösa problemet, men det finns mycket annat som är trevligt med Linux.
Citera
2016-01-06, 17:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullgubben
haxer är ute och cyklar, du gjorde rätt från början. Man ska alltid använda distributionens paketerade program om de finns.

Sen tror jag faktiskt inte att ditt trötthetsproblem med skrivbordet har med grafikdrivrutinen att göra. Du skulle kunna köra glxinfo för att säkerställa att du faktiskt kör nvidias drivrutin, det ska stå (bland mycket annat)

Kod:
direct rendering: Yes
server glx vendor string: NVIDIA Corporation

Du kan också leta lite i webbläsarens inställningar, kanske öka någon cache-storlek eller fibbla med smooth-scrolling eller något i den stilen. Ärligt talat tror jag inte att det kommer gå att lösa problemet, men det finns mycket annat som är trevligt med Linux.

"The distribution-provided pre-install script failed!".

betyder ju att distrubutionens packeterade data-script failade?

@fire någonting: avinstallera dina förra drivrutiner innan du prövar min länk så ska det fungera eller kr en uname -a och pma så ska jag hjälpa dig personligen! gullgubben som inte har en aning om vad han diskuterar!
__________________
Senast redigerad av haxer 2016-01-06 kl. 18:12.
Citera
2016-01-06, 18:54
  #4
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haxer
"The distribution-provided pre-install script failed!".

betyder ju att distrubutionens packeterade data-script failade?

@fire någonting: avinstallera dina förra drivrutiner innan du prövar min länk så ska det fungera eller kr en uname -a och pma så ska jag hjälpa dig personligen! gullgubben som inte har en aning om vad han diskuterar!

Men.... han citerar ju ditt inlägg där du rekommenderar honom att ladda ner drivrutinen ifrån Nividias sida och svarar "med den installern får jag The distribution-provided pre-install script failed!"

Så det tyder ju rimligen på att det är Nvidias installer som bråkar för honom, som jag tolkar det.
Citera
2016-01-07, 11:51
  #5
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullgubben
haxer är ute och cyklar, du gjorde rätt från början. Man ska alltid använda distributionens paketerade program om de finns.

Sen tror jag faktiskt inte att ditt trötthetsproblem med skrivbordet har med grafikdrivrutinen att göra. Du skulle kunna köra glxinfo för att säkerställa att du faktiskt kör nvidias drivrutin, det ska stå (bland mycket annat)

Kod:
direct rendering: Yes
server glx vendor string: NVIDIA Corporation

Du kan också leta lite i webbläsarens inställningar, kanske öka någon cache-storlek eller fibbla med smooth-scrolling eller något i den stilen. Ärligt talat tror jag inte att det kommer gå att lösa problemet, men det finns mycket annat som är trevligt med Linux.
name of display: :0
display: :0 screen: 0
direct rendering: Yes
server glx vendor string: NVIDIA Corporation
server glx version string: 1.4
server glx extensions:

Så, Ubuntus drivisar verkar iaf lira NVidia och inte något annat mög.
Citera
2016-01-07, 14:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
name of display: :0
display: :0 screen: 0
direct rendering: Yes
server glx vendor string: NVIDIA Corporation
server glx version string: 1.4
server glx extensions:

Så, Ubuntus drivisar verkar iaf lira NVidia och inte något annat mög.

Vad ger uname -a dig?

Att du redan har installerat drivers köper jag dock skulle jag avinstallera de "gamla" och köra direkt ifrån nvida för att få rätt!
Citera
2016-01-07, 14:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Men.... han citerar ju ditt inlägg där du rekommenderar honom att ladda ner drivrutinen ifrån Nividias sida och svarar "med den installern får jag The distribution-provided pre-install script failed!"

Så det tyder ju rimligen på att det är Nvidias installer som bråkar för honom, som jag tolkar det.

Jo absolut helt riktigt.

Dock kan han ju installera över drivrutiner som redan finns!!!!
Citera
2016-01-07, 14:39
  #8
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haxer
Vad ger uname -a dig?

Att du redan har installerat drivers köper jag dock skulle jag avinstallera de "gamla" och köra direkt ifrån nvida för att få rätt!
Linux Gargamel 4.2.0-23-generic #28-Ubuntu SMP Sun Dec 27 17:47:31 UTC 2015 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux
Citera
2016-01-07, 15:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
Linux Gargamel 4.2.0-23-generic #28-Ubuntu SMP Sun Dec 27 17:47:31 UTC 2015 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux

nvidia driver does not support 4.2

Kan du kolla din xorg.conf?

Linux är ju gratis så länge din tid är gratis
Citera
2016-01-07, 19:24
  #10
Moderator
vhes avatar
Tråd utbruten ur (FB) Är Linux "framme" än?

/Moderator
Citera
2016-02-13, 22:40
  #11
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haxer
nvidia driver does not support 4.2

Kan du kolla din xorg.conf?

Linux är ju gratis så länge din tid är gratis


Jag har försökt kolla.. Men jag hittar inget som ger någon tips..
Citera
2016-03-14, 00:04
  #12
Medlem
http://youtu.be/ZsQ8WhYmE3M

Gör bara såhär funka för mig
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback